returen
returen: spika på en skiva fram till skyddsrören och fogskumma runt rören
1 svar · 808 läst
·
Filikun
Filikun: Jag läste precis i "Gör det själv": "Du kan inte se en ångspärr utan att ta bort beklädningen från innertak eller väggar. Om du gör det, kommer den att se ut som plastfolie eller aluminiumfolie." Då är det mycket möjligt så att det silvriga man ser vid VP-rören är en liten del av ångspärren. Sedan skriver man: "Ångspärren dök upp under 1960-talet och i början oftast som papp
10 svar · 1,5k läst
·
K
knightjocke: [citat] Det låter som en rätt stor skillnad, är dock lekman. Det känns som att man ska behöva göra mätningar i en referenslägenhet. Så att man kan jämföra. En expert borde kunna ge förslag på åtgärd. Eller om man behöver ta upp inspektionshål för att verifiera att det är gjort enligt ritningar. Beroende på vilken frekvens så är det olika åtgärder som ger bäst effekt.
23 svar · 2,9k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Förresten så har jag CC 60 på takstolarna så det är bara att lägga nya skivor med isolering. Var tänkte du att du skulle göra en luftspalt?
2 svar · 808 läst
·
Matti_75
Matti_75: När jag pratade om färger som andas så menade jag slamfärg. Oljefärger andas inte [citat] Ja det vet jag men jag pratar om slamfärger som andas
5 svar · 2,6k läst
D
dfouto: Hej alla, Jag behöver lite råd och tips gällande renovering av en gammal stuga från tidigt 1900-tal som nyligen drabbats av ett omfattande vattenläckage. Stugan är inte vinterbonad, och vi har redan rivit hela golvet. Bjälkarna har fått torka i flera månader och har nu normala fuktvärden. Vi har en kryptgrund med sand som underlag. Jag undrar om det är värt att lägga markduk och
0 svar · 837 läst
·
returen
returen: 400-500mm är normalt [citat] plast är brukligt i tak
5 svar · 767 läst
·
C
cpalm: Börjar så smått fundera på hur jag konkret skall gå tillväga för att ordna ett större intermittent uppvärmt utrymme i en gammal ekonomibyggnad (stolpverk). Närmare bestämt 2 st angränsande typ lider på sammanlagt ca. 100 kvm i ena änden av byggnaden. Den främsta utmaningen upplever jag vara att man inte kan räkna med att utrymmet kommer att hållas konstant uppvärmt. Beroende på
0 svar · 599 läst
M
Marcus_Carlsson: Planerar en renovering av torpargrund. Kolla på trossbottenskivor och det finns lite olika, och framförallt skiljer de mycket i pris. Jag har tänkt isolera golvbjälklaget med Rockwool stenull, och grunden ska täckas med markisoleringsduk och plast, samt förbereda för installation av avfuktare vid behov. Gällande skivorna verkar vara olika strategi för dessa, ena ska agera hygroskopiskt
0 svar · 2,7k läst
Hemmasnickarn85
Hemmasnickarn85: [citat] Okej tack
9 svar · 23,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Har du ventilation idag i takfoten så absolut luftspalt ! Mängden isolering beror på hur lågt du vill bygga ned. Träguiden har en bra beskrivning på hur man isolerar tak: Jag föredrar ångbroms framför späär på äldre hus (som troligen inte är helt täta), men det finns olika skolor.
1 svar · 2,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det finns lite olika skolor på det kan man konstatera.
3 svar · 2,1k läst
·
G
Ginaxx: Hej, Ett 100 år gammalt tegelhus, vi har tagit bort gipsplattor, gul isolering och reglar som var satta på teglet (!) och knackat ner putsen på grund av mögel då det inte var korrekt gjort. Det har fått lufta i sommar och sen putsats med KC-bruk (som resten av huset och det har fungerat bra.) MEN en vägg i rummet vi renoverar är ytterväggen i gedigen träpanel. Till höger med luftspalt,
0 svar · 641 läst
·
Ola.R
Ola.R: Jag har precis gjort om min sydgavel, en våning (över källarplan) plus spetsen för krypvinden. (Byggställningen underlättade enormt!) Två lager 45mm isolering i kors, vindpapp, ny panel, målat om och bytt till 3-glasfönster. Ca 25m2 och totalkostnaden blev 18000kr inkl allt. Gjorde jobbet själv, med lite snickarhjälp av kompisen. Väl värt pengarna.
2 svar · 1,8k läst
·
A
Asparagus: Härligt! Slutade med att jag faktiskt använde isoleringen. Var iväg till Bauhaus för att köpa ny, och märkte där att alla nya förpackningar har precis likadana fläckar så bestämde att det nog inte var någon fara.
2 svar · 1,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nu skrev ju TS att det inte var mögel utan snarare från pappen och det ser ju inte ut som ngt stort problem på bilderna och ev röäta/mögel hade väl upptäckts ? Men en modern ångbroms som ersättare för pappen var vad jag hade valt, men nu sitter det ju plast så får man hålla koll - troligen funkar det med, och det är ju rejält ventilerat däruppe ser det ut som.
8 svar · 1,9k läst
·
P
pwb: Har gjort en nisch i en av mina innerväggar och har nu kvar ett 34 mm djupt ”installationsskikt” jag vill fylla med något för att ljuddämpar. Vad är bästa möjliga materialval? Kör man på stenull? 2-3 skivor (fiber?)gips? Träullit? Isolering behövs inte för värme utan enbart för ljuddämpning
0 svar · 597 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Rent teoretiskt kan du säker trycka in lite isolering där (tunna remsor av ull tex), men jag tror inte det behövs.
1 svar · 518 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Stenull är stenull. Ligger mellan 0,034-0,040 i Lamda. Gammal isolering: Då brukar man tala om spån (som kan ha packats/sjunkit ihop). Möjligt att nyare ull är ngt bättre, men ökar ni inte tjockleken så kommer ni sannolikt inte tjäna något alls på det för det kommer vara på marginalen (kanske 3e decimalen eller något sånt), och beräknar ni material + jobb så går ni
3 svar · 1,0k läst
S
Småbrukaren: Exakt och du får in dubbelt med isolering.
3 svar · 577 läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Finns ett krav på luftomsättning i bostäder + hur många innevånare det finns . Nu har jag aldrig mätt upp min ventilation, enbart ställt in så avluften från FLVP är lagom kall (minimalt med avfrostningar) Men frågan kvarstår ang första inlägget .
26 svar · 4,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag har precis byggt om ett liknande uterum i vår stuga. Dock har jag längsgående bjälkar/åsar (isolertimmerhus). Jag borrade upp luftgångar (25mm så) i bjälkarna och öppningar (en uppe och en nere) ut på gaveln. I mitt fall ventilerar exiterande hus ut mot dessa så där kommer det uppborrade ventilhål som då kommer ansluta mot luftspalten. Har du inte ngn takfotsventilation
1 svar · 1,3k läst
·
S
svebbe: [citat] Nä men sen tätar donet mot taket, brukar sitta en tätningslist på de flesta + din ventilation kommer ta bort den mesta fukten via frånluftsdonet även om du skulle ha en glipa. För att det skulle leta sig någon annan väg så behöver aggregatet vara avstängt eller att du har donet stängt. Luft kommer söka sig den lättaste vägen och finns det ett öppet don som suger luft så
5 svar · 1,1k läst
·
spikplanka
spikplanka: A) Flytta in elcentralen till den uppvärmda delen av huset? B) Sätt diffusionsspärr runt elcentralen och isolering runt detta precis som ett vanligt hus är isolerat?
7 svar · 1,9k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] När det gäller ditt resonemang här oldboy så är jag 100% med. Jag har alltid ansett det vara en risk när man säger att konstruktionen måste vara helt tät med vissa specifika material osv: Det går ju att uppnå när man bygger nytt, tom en hemmabyggare kan nog klara det i många fall, genmopm att hålla sig till samma tillverkare, noggrann tätning/tejpning osv - men sen över
3 svar · 3,6k läst
Totte_S
Totte_S: Nu var det ett tag sedan men för andras skull: luftspalten mellan tak och isolering är viktig. Plast används inte i förråd. Helt enkelt onödigt med plast i förråd som inte är bostäder. Man använder vindtät papp bakom panelen.
4 svar · 2,9k läst
·
R
roniish: Halloj, jag har för avsikt att börja isolera min oinredda övervåning. Jag kommer först att sätta 45mm luftspalt med två 45x45 på varje varsin sida i respektive takstolsfack, därefter masonitskiva. Med husleveransen medföljde ett antal rullar med Isovers 95mm "Byggmatta P36" - d.v.s. varianten som är på rulle och inte i skivor. Syftet är att rulla ut isoleringen på golvet under tiden
0 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Isolering invändigt är alltid en dålig idé... Tänk på att fukt och kondens kan byggas upp bakom väggen, så den bör kunna ventileras.
1 svar · 952 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Jodå, inte så svårt med rätt verktyg.
5 svar · 767 läst
Bokani
Bokani: [citat] Tack så mycket
4 svar · 930 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.