Har ett hus från 1920-talet. Väggarna ser ut så här idag utifrån och in.
Panel - 45 mineralull - orginalpanel - ca 15 cm sågspån - träpanel - gipsskivor.
Har nu på övervåningen gjort en utbyggnad där vi tidigare hade en balkong. (ovanpå en utbyggnad i markplan). 3 ytterväggar samt en vägg in mot huset som är lite lurig. först är det 120cm vägg som kommer upp och sedan är de det gamla yttertaket. I både vägg och tak är det sågspån.
Har försökt ritat upp hur det ser ut i bilden, blå är gamla ytterväggen samt yttertaket, orange är nya väggen som byggs upp mellan utbyggnad och gamla yttertaket, lila är nya innertaket i utbyggnaden och ovan den nya vinden på utbyggnaden.
Bör vi sätta plast i hela utbyggnaden?
Panel - 45 mineralull - orginalpanel - ca 15 cm sågspån - träpanel - gipsskivor.
Har nu på övervåningen gjort en utbyggnad där vi tidigare hade en balkong. (ovanpå en utbyggnad i markplan). 3 ytterväggar samt en vägg in mot huset som är lite lurig. först är det 120cm vägg som kommer upp och sedan är de det gamla yttertaket. I både vägg och tak är det sågspån.
Har försökt ritat upp hur det ser ut i bilden, blå är gamla ytterväggen samt yttertaket, orange är nya väggen som byggs upp mellan utbyggnad och gamla yttertaket, lila är nya innertaket i utbyggnaden och ovan den nya vinden på utbyggnaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Min normala reaktion är: Gammalt hus = INTE plast !ranzor skrev:
Har ett hus från 1920-talet. Väggarna ser ut så här idag utifrån och in.
Plast förutsätter ju att det är tätt överallt så fukt inte letar sig in.
Men däremot är en ångbroms inte fel om man isolerar rejält, det minskar iaf fuktinträngningen, men låter fukt leta sig ut ur konstruktionen om det väl kommer in.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Skall man göra det helt hygroskpoiskt så är det ju någon form av hygroskopisk isolering som gäller (typ cellulosa, lin osv).ranzor skrev:
Jag har använt mineralull: Den kan inte buffra fukt, som hygroskopiska material, men det är ju ändå bra att kunna släppa ut ev fukt som kommer in resonerar jag. Den enda nackdelen som jag ser med ångbroms är väl att det är dyrare än plast...dock inte dyrare än ångspärrs-duk...
Klicka här för att svara