S Squeeze1337 skrev:
Bra fråga. Räknar man på värmekonduktivitet λ 0,037 (Rockwool) vs 0,065 (Treetex) så får jag det till: 120mm / (0,065 / 0,035) = 68mm.
Fast är det här verkligen vanlig tretex?
Det ser mer ut som träfiberskivor typ hunton, fast av gammal snitt, träfiberskivor har i princip identiska värden som rockwool, 0,038. Då finns det bara nackdelar att byta.

Vidare undrar jag också hur tretex värden räknats, antar att det är helt utan spärr eller broms, så som det brukade sättas? Lufttätheten gör stor skillnad oavsett isoleringstyp, mineralullen kommer vara ganska värdelös i jämförelse med träfiberskivorna som sitter där om du inte tätar ordentligt med en spärr eller broms på insidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Squeeze1337
  • Laddar…
G guggen skrev:
Fast är det här verkligen vanlig tretex?
Det ser mer ut som träfiberskivor typ hunton, fast av gammal snitt, träfiberskivor har i princip identiska värden som rockwool, 0,038. Då finns det bara nackdelar att byta.

Vidare undrar jag också hur tretex värden räknats, antar att det är helt utan spärr eller broms, så som det brukade sättas? Lufttätheten gör stor skillnad oavsett isoleringstyp, mineralullen kommer vara ganska värdelös i jämförelse med träfiberskivorna som sitter där om du inte tätar ordentligt med en spärr eller broms på insidan.
Bra info, tack!
Hmmm, jag har ärligt talat inte så bra koll på isolering av gamla hus. Jag kände till att man använde sågspån, aska och kolpulver (vet inte vad det heter). Stenull slog väl igenom på 60-talet. Träfiberskivor visste jag inte att man använde som isolering (fram till för några dagar sedan). Treetex har jag hört talas om tidigare och trodde det var sånt som satt i ytterväggen som isolering.

Men intressant. Ja jag tänker inte göra något förhastat. Om träfiberskivorna är lika effektivt som Rockwool så tänker jag inte byta ut den. Däremot behöver jag komplettera lite. Då är det högaktuellt att ta reda på exakt vad det är för skivor, vart man får tag på dem och vad dem kostar.
 
En sak är i alla fall säker och det är att det inte är tretexsskivor som huset är isolerat med. Dom är
betydlig mer homogena än dina isoleringsskivor.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
En fundering, är det verkligen OK att bara byta till Rockwool när det gäller fukt? Träfiber är ju även buffrande när det gäller det. Behöver man inte även kolla vad som sitter in mot bostaden i form av ångspärr/ångbroms?
 
  • Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
En fundering, är det verkligen OK att bara byta till Rockwool när det gäller fukt? Träfiber är ju även buffrande när det gäller det. Behöver man inte även kolla vad som sitter in mot bostaden i form av ångspärr/ångbroms?
Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.
 
J
A AndersS skrev:
Det fungerar i de flesta fall alldeles utmärkt.
Problemet är väl de fall de inte funkar. Rör inget som funkar (tillräckligt bra) är en klok devis...
 
  • Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Problemet är väl de fall de inte funkar. Rör inget som funkar (tillräckligt bra) är en klok devis...
Stämmer bra att det finns fall man får fundera på vad som är bäst. Men generellt fungerar det bra.
Sedan är det en gammal klyscha, med äldre hus 1980 och tidigare, finns idag behov av tilläggsisolering när så tillfälle ges då man renoverar, etc.
Jag har t.ex. lagt lösull av stenulls typ över kutterspån i fritidshuset utan plast i under.
 
J
A AndersS skrev:
Stämmer bra att det finns fall man får fundera på vad som är bäst. Men generellt fungerar det bra.
Sedan är det en gammal klyscha, med äldre hus 1980 och tidigare, finns idag behov av tilläggsisolering när så tillfälle ges då man renoverar, etc.
Jag har t.ex. lagt lösull av stenulls typ över kutterspån i fritidshuset utan plast i under.
Nja. Med bra värmesystem och om ursprungshuset är OK så kommer man rätt långt på en hyfsat isolering på vind och bra tätningslister i fönster... Sen kanske elpriserna senaste vintern vänder lite på det, men när jag räknat på isolering och fönsterbyten så går det i princip aldrig att räkna hem... OM man inte måste byta fasad och fönster ändå. Jag byter fö till äldre 1+1 fönster av estetiska skäl, då tidigare ägare bytt till fula 3-glas (men jag kommer nog vara pensionär när jag är klar med bytet då jag inte jobbar så effektivt med detta). Jag har även i 2 rum lagt på 45mm isolering på insidan, men främst för att kunna dra el i väggen. Men lite gör det väl. Bäst rent tekniskt är ju att isolera utifrån, men återigen, estetiskt blir det ofta bättre från insidan, plus det går att göra ett rum i taget.

I många fall funkar säkert att blanda kutterspån och sten/glasull, men i vissa fall inte. Så att ge generella råd att göra så tycker jag är dumt.

I detta fall när tydligen fasaden ändå ska bytas hade jag själv nog lagt på en 45mm isolering utanpå alltsammans. Jag hade nog valt nåt i samma typ, tex träfiber. Lägger man på mer än 45 så blir ofta utseendet lidande.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J
Läste snabbt igen. Om det luktar svagt av mögel skulle jag vara ännu försiktigare med att "stänga in" med tät vindduk och glasfiber. Hellre ett extra lager träfiber, regla på, sätta papp och sen luftspalt under den nya panelen?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
S Squeeze1337 skrev:
@IlTotoRiina
Hur går det för dig?
Sorry, haft fullt upp med att renovera så har inte hunnit uppdatera här men öppnade upp väggarna och de såg bra ut, inga fuktskador eller annat.

Väggen är byggd så att träfiberskivorna är del av den bärande konstruktionen så mot fasaden har jag inte många möjligheter utan lämnar kvar den.

Mellan rummen, där det går, så lämnar jag också kvar den då den har bättre ljudisoleringen än rockwool.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Japp, du har fiberplank och rör inte dem.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Väggarna kan inte ackumulera kyla. Värme är ett mått på energi-innehåll, kyla är bara ett motsatsord för att beskriva motsatsen till varmt. Går inte ackumulera brist på energi.

Men till saken hör att jag tror inte du sparar ikapp det.
Även om Rockwool har något högre U-faktor så kostar det pengar. Och hur mycket bättre måste det vara? under hur lång tid är återbetalningen? och hur mycket energi krävs för att värme upp huset? Utöver det kostar det tid att utföra bytet, alternativt mer pengar.

Sen får man ta U-värde/lamda med en lite nypa salt, värdena beror väldigt mycket på fler faktorer än standardiserade tester. Isolermaterial som är tätare, ofta tyngre, har nästan uteslutande lägre egenkonvektion som gör väldigt mycket skillnad för att isolera bra vid tjockare isolertjocklekar. Lättare material lider ofta av hög permeabilitet och kräver väldigt täta konstruktioner, vilket är svårt att får till i en renovering som i ditt fall.

Jag säger inte vad du ska göra, men fundera några fler varv innan du bestämmer dig, för utifrån ditt resonemang verkar du redan ha gjort ditt val.
Men det går inte att jämför tabellvärden rakt av då de bygger på väldigt kontrollerade förhållanden, så vinsten är troligen lägre än vad du räknar fram.

Värmebuffringen är väll mest för att det skapar ett jämnare klimat som ofta uppfattas som mer komfortabelt. Framförallt att jämna ut temperatur under dygnen, dag/natt. Men som du själv säger så blir det mer dämpat och blir det för varmt så tar det längre tid att ta ned temperaturen igen. Men skulle säga att på det hela så är det en mer positiv effekt att ha termodynamisk dämning än ingen alls.
Bra!,!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.