3 555 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Cellulosa på vind utan ångbroms/ångspärr
Hej
Jag är i färd med att isolera vinden med cellulosapå huset från -29. Där ligger idag 15cm spån som är fint, inger papp eller duk.
Har tätat de springor och hål jag hittat runt genomföring och vindslucka. Är det någon som har erfarenhet av cellulosa utan att komplettera med en duk eller pappa under isoleringen ? Isolerade och besiktningsman tror att det ska funka utan, om det inte gör det finns möjlighet med tex trygghetsvakt eller ångspärr underifrån, dvs riva innertaken i fyra sovrum. Alternativet är ju att suga spån och lägga en ångbroms mellan takstolarna. Vinden är ca 40kvm. Kostnad för att suga ut sågspånet är 10000kr .vet inte var jag ska lägga krutet och pengarna och därför nyfiken på erfarenheter.
Mvh Jonas
Jag är i färd med att isolera vinden med cellulosapå huset från -29. Där ligger idag 15cm spån som är fint, inger papp eller duk.
Har tätat de springor och hål jag hittat runt genomföring och vindslucka. Är det någon som har erfarenhet av cellulosa utan att komplettera med en duk eller pappa under isoleringen ? Isolerade och besiktningsman tror att det ska funka utan, om det inte gör det finns möjlighet med tex trygghetsvakt eller ångspärr underifrån, dvs riva innertaken i fyra sovrum. Alternativet är ju att suga spån och lägga en ångbroms mellan takstolarna. Vinden är ca 40kvm. Kostnad för att suga ut sågspånet är 10000kr .vet inte var jag ska lägga krutet och pengarna och därför nyfiken på erfarenheter.
Mvh Jonas
Hej! Står inför samma bekymmer. Vad gjorde du tillslut?J Jonas Davidsson skrev:Hej
Jag är i färd med att isolera vinden med cellulosapå huset från -29. Där ligger idag 15cm spån som är fint, inger papp eller duk.
Har tätat de springor och hål jag hittat runt genomföring och vindslucka. Är det någon som har erfarenhet av cellulosa utan att komplettera med en duk eller pappa under isoleringen ? Isolerade och besiktningsman tror att det ska funka utan, om det inte gör det finns möjlighet med tex trygghetsvakt eller ångspärr underifrån, dvs riva innertaken i fyra sovrum. Alternativet är ju att suga spån och lägga en ångbroms mellan takstolarna. Vinden är ca 40kvm. Kostnad för att suga ut sågspånet är 10000kr .vet inte var jag ska lägga krutet och pengarna och därför nyfiken på erfarenheter.
Mvh Jonas
HejRobin Markstedt skrev:
Vi lät det va, alltså la vi ingen ny ångspärr , verkar ha funkat bra hittils. Vi provtryckte dessutom övervåningen och fann inga stora läckage efter vi tätat de läckor som fanns sen tidigare. Har noterat ett par misstänkta påväxtområden på vinden men dessa verkar snarare komma från fuktig luft utifrån då hög luftfuktighet på vinden sammanfaller med hög luftfuktighet ute. Det klassiska problemet med ventilerade vindar . Har även svarat i denna tråd : https://www.byggahus.se/forum/threa...an-luftspalt-hus-fran-29.323532/#post-5468140
Klicka här för att svara