Hej

Jag tänkte ge mig på att isolera taket i vårt sovrum. Det är mest för slippa ljud från grannen ovanför som har placerat sitt kök där.

Hursomhelst, jag har haft byggare inne som börjat sätta upp fästen. Men jag tänkte ta över o spara lite cash… men behöver lite bekräftelse på att jag tänkt rätt. Jag tänkte använda dubbla lager isolering som på bilden… och tänkte väl mig en liknande konstruktion som bilden. Men nu till frågan, jag tänkte använda 45/45 reglar som jag hänger i de där fästena och sen läkt under som är 22/70. Tror ni det klarar av/orkar hålla upp gips och isolering? Jag tänkte bara skruva fast balkarna från två håll på fästena och sen skruva fast läkten. Läkten sätter jag på cc 30 och balkarna verkara vara satta på cc 60. Jag kommer ju inte ha fästen i väggen eftersom det blir sämre ljudisolering då. Så allt kommer hänga i taket från de där hållarna som byggarna satt upp… Är det en ok lösning tror ni?

• Person i röd tröja isolerar tak med glasull, arbetar med byggkonstruktion i ett rum med tegelväggar, bär ansiktsmask och handskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med monterade fästen för isolering, sladd hänger från takrosett, delvis renoverat rum.
    Skapa konto
Vad är det för tak? Puts, betong?

P Pumabjörnen skrev:
Vad är det för tak? Puts, betong?
Du menar idag? Det är ett putsat undertak och under putsen finns det träplank som sitter på balkar.

Så hållarna är skruvade i undertaket

A Andreas Kneg skrev:
Så hållarna är skruvade i undertaket
Jag skulle säga att det håller utan problem. Vilken typ av isolering har du tänkt använda? Vid 45mm och i ljuddämpningssyfte finns det dels specifika skivor som används, dels finns en modell som används vid uppreglade golv typ nivell/subfloor, alternativt finns hårda markisolerskivor i stenull som bygger 50mm dessa är lite tyngre men densiteten i isoleringen är avgörande för effekt när det kommer till ljuddämpning, detta är dock kanske något du redan visste.
I fallet med 50mm's markisolering kanske du är i behov av att gå upp i dimension något på regeln till 45×70 alt skruva på en remsa av plywood utanpå din 45x45.🙂

Byggarna har köpt denna. Så tänkte två lager av denna. Jag tänkte pendla ner 45 balkarna så de mao inte sitter dikt an taket utan hänger i de där hållarna. Tjockleken är ju 50 så det blir 10cm men om jag pendlar mer balk 3 cm så blir det 7-8 och 2-3 cm kan jag nog trycka ihop isolering. Då bygger jag inkl gips ner taket med ca 10-11 cm typ.

• Rulle med isoleringsmaterial TP 115, tjocklek 50 mm, märkning för återvinning och diverse tekniska specifikationer, inklusive QR-kod för mer information.
    Skapa konto
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Så här blev det… för framtida referens för någon annan. Det gick utmärkt och höll väldigt bra. Jag provhängde och det verkade klara 85kg på flera ställen….

• Takmonterad struktur med stag och fästen, hållfast för 85 kg, visad i ett färdigt byggprojekt för framtida referens.
    Skapa konto
  • Bild av ett tak med träreglar och kabeldragning, samt ett takutsmyckning och synlig öppning i hörnet.
    Skapa konto
  • Träram och gipsskivor i tak, installationsprojekt klarar 85kg.
    Skapa konto
  • Byggd takstomme med isolering och ribbor, provhängt och klarade vikt på 85 kg.
    Skapa konto
  • Väggisolering med träreglar och mörk fyllning färdiginstallerad och testad för 85kg hållfasthet enligt beskrivning.
    Skapa konto
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.