Hej!
Jag har en hall som ansluter bottenvåningen med andra våningen med en trappa. Väggarna här (stenhus) är väldigt kalla och temperaturen i hallen går aldrig över 18 grader och är alla dörrar stängda så värme inte kommer ut till hallen orkar inte elementen i hallen värma mer än 16-17 grader. Har en idé om att piffa till trappan med lite akustiskpaneler som säljs. Har en tanke om att dessa kanske håller väggens kyla borta och rummet blir varmare.
Vad tror ni om detta? Kan det hjälpa mot kallraset ifrån väggarna eller är det pengar kastade i sjön?
(Isoleringsarbete utvändigt kommer inte på tal pga tegel och invändigt blir det trångt/komplicerat)
Jag har en hall som ansluter bottenvåningen med andra våningen med en trappa. Väggarna här (stenhus) är väldigt kalla och temperaturen i hallen går aldrig över 18 grader och är alla dörrar stängda så värme inte kommer ut till hallen orkar inte elementen i hallen värma mer än 16-17 grader. Har en idé om att piffa till trappan med lite akustiskpaneler som säljs. Har en tanke om att dessa kanske håller väggens kyla borta och rummet blir varmare.
Vad tror ni om detta? Kan det hjälpa mot kallraset ifrån väggarna eller är det pengar kastade i sjön?
(Isoleringsarbete utvändigt kommer inte på tal pga tegel och invändigt blir det trångt/komplicerat)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag tror ackustikpaneler isolerar otrolitg dåligt.S Stenhuset36 skrev:Hej!
Jag har en hall som ansluter bottenvåningen med andra våningen med en trappa. Väggarna här (stenhus) är väldigt kalla och temperaturen i hallen går aldrig över 18 grader och är alla dörrar stängda så värme inte kommer ut till hallen orkar inte elementen i hallen värma mer än 16-17 grader. Har en idé om att piffa till trappan med lite akustiskpaneler som säljs. Har en tanke om att dessa kanske håller väggens kyla borta och rummet blir varmare.
Vad tror ni om detta? Kan det hjälpa mot kallraset ifrån väggarna eller är det pengar kastade i sjön?
(Isoleringsarbete utvändigt kommer inte på tal pga tegel och invändigt blir det trångt/komplicerat)
U-värdet på en ribbor med tunn matta med filt (eller annat material) som är bakom träribborna lär inte vara så bra.
Kanske jämförbart med "ventilerad träpanel" ovan ?
klaskarlsson skrev:
Jag tror ackustikpaneler isolerar otrolitg dåligt.
U-värdet på en ribbor med tunn matta med filt (eller annat material) som är bakom träribborna lär inte vara så bra.
[bild]
Kanske jämförbart med "ventilerad träpanel" ovan
Förstår! läste dock att puts har ett u värde på 1.0. så teoretiskt bör det vara bättre men faller nog kanske på tjocklekenklaskarlsson skrev:
![]()
Förstår! läste dock att puts har ett u värde på 1.0. så teoretiskt bör det vara bättre men faller nog kanske på tjocklekenklaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Klicka här för att svara