2 543 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Mellanbjälklag ljudisolering?
Hej
Har rivit ut "isoleringen" i mellanbjälklaget som bestod av sten, torkad lera, gammal klinker med mera. Bjälkarna bygger ca 200 i horisontellt, skall man fylla hela utrymmet med mineraull eller det räcker med 45 skiva för ljudets skull mellan våningarna?
Har rivit ut "isoleringen" i mellanbjälklaget som bestod av sten, torkad lera, gammal klinker med mera. Bjälkarna bygger ca 200 i horisontellt, skall man fylla hela utrymmet med mineraull eller det räcker med 45 skiva för ljudets skull mellan våningarna?
Rev ur ett mellanbjälklag fyllt till 100% med kolstybb. Detta eftersom det inte kändes bra att ha två barnrum ovanpå detta. Om det sedan spelar någon större roll i ett hus där det mesta är byggt med trä är en annan femma. Inbillar mig iaf att mellanbjälklaget håller lite längre innan kolaps vid eventuellt brand.
Fyllde sedan hela bjälklaget med ull.
Som väntat blev ljuisoleringen sämre (fick lite kommentarer på detta via forumet innan jag gjorde jobbet). Men att det skulle bli så mycket sämre som det faktiskt blev var jag inte beredd på!
Så satsa på så tung isolering som möjligt! Annars ångrar du dig!
Kanske tom en "tunn" men tung markskiva ljudisolerar bättre än mångdubbelt mer mineralull?
/Klas
Fyllde sedan hela bjälklaget med ull.
Som väntat blev ljuisoleringen sämre (fick lite kommentarer på detta via forumet innan jag gjorde jobbet). Men att det skulle bli så mycket sämre som det faktiskt blev var jag inte beredd på!
Så satsa på så tung isolering som möjligt! Annars ångrar du dig!
Kanske tom en "tunn" men tung markskiva ljudisolerar bättre än mångdubbelt mer mineralull?
/Klas
har man inte mer täthetsproblem än ljud problem då?? Och vad är lättast att lösa? Skotta ur fyllning eller skruva på gips?dave_R skrev:
Bara som parentes
45mm är tydligen norm och vi lade dit 135mm istället men ganska lyhört ändå och värmen nerifrån sprider sig inte pp så bra. Och som tidigare påpekats mineralull är egentligen kass som ljudisolering.... Så orkar man hålla på så fösök få dit något mer kompakt (högre densitet)
Klicka här för att svara