Vi vill tilläggsisolera vårt hus med 70 mm i samband med en utbyggnad.

Huset är byggt -49, modulhus från Myresjöhus.
Trästomme (Tritex 12mm, plank 50 mm, isolering 20 mm, råspont 25 mm, ytterpanel)
Ångspärr finns inte och vi vill inte komplettera med det invändigt, det blir för mycket jobb och påverkar boendet för mycket.

Det är alltid en risk att tilläggsisolera ett hus. Det blir en kallare vägg där fukt kan kondensera. Väggen kanske också blir lite tätare så att den inte andas ut fukten lika snabbt varpå det blir mer fukt i väggen.

Ytgips är ett vanligt förekommande material utanpå isoleringen som vindskydd.
Vindskyddspapp användes förr.

Jag funderar på om väggen blir för tät med ytgipset?
Ska jag kanske acceptera den lite sämre vindskyddspappen?
Någon som vet något om ånggenomsläppligheten hos dessa material?
Hur har ni andra kloka själar gjort där ute?

Ska jag kanske använda cellolosa isolering som är fukttåligare? Men jag har bara hört talas om den lös form inte som skivmaterial...
 
hej!det billigaste är att använda duk eller förhydringspapp. själv hade jag använt utv gips o klistrat alla skarvar med asfaltkitt.det viktigaste när du glesar,är att det blir tätt nertill o upptill.såga bort gammal panel så du kommer in till stommen.jag brukar jämföra med om du går ut på vintern, o fullt med kläder under jackan o jackan är öppen, det är ju fortfarande kallt.luften ska vara stillastående.det finns ett annat alternativ,västkustskiva 50mm som spikas över hela väggytan, med spikläkt o hylsa.fråga i bygghandeln.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.