Hej !

I byggfasen just nu så är det dax att täta fönster å dörrar. Det där med isocyanater, är det något man ska vara orolig för, om man nu skulle spruta fogskum runt alla fönster å dörrar ??  :-/

Nu menar jag alltså inte om man ska vara orolig under tätningsfasen, utan på längre sikt. Avges det även då isocyanater ? eller försvinner allt vid härdning ?

//M

• Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
Det är just under användandet man skall vara orolig för isocyanater.

Finns det något fogskum där man kan använda burken mer än en gång?

Eller finns det något knep som gör att den inte klibbar ihop efter användning?

Är lite surt att behöva kasta hela burken efter att bara använt någon liten dutt..

Tvätta ur rör och ventil med aceton, det har funkat för mig.

Ah, tackar.

Alla burkar jag provat (byggmax, silvan, essve) har gått att använda fler än en gång. Jag låter bara burken stå med pipen kvar när jag är klar. Vid nästa tillfälle lossar jag röret och vinkeldelen man trycker på och rensar lite med en lämplig skruv (skruva i skruven och dra ut). Det tar bara någon minut och är lätt.

• Gilla
niclasjonsson
  • Laddar…
Här har man sett folk slänga halvtomma burkar och själv gjort likadant utan att använda hjärnan. Dumstrut på. :P

fogskum kan nog tituleras djävulens påfund om man får det på andra ställen än det är meningen... hade lite problem när jag skulle börja på en ny burk. jag tryckte och tryckte, ingenting hände, sen när jag tog i allt vad jag orkade började det komma, med besked...
tur att jag höll på i källaren som var dammig så det mesta gick lätt enkelt att få bort ;)

se till att ha bra med evakueringshål för skummet, så du inte gör som farsan gjorde en gång. Spånet i förrådet hade sjunkit under fönstret, så han gjorde typ 2 hål på 10mm, sen vräkte han in skum, med resultatet av att spånskivan på insidan sprack, muahaha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.