Isolering
daniel1143: ja de e helt rätt de e ett korsvirkes hus, men facken mellan korsvirket har dem bytat från lertegel till någon form av håltegel, sen fanns det en liten luftspalt sen kom en vägg till och det var lertegel, så orginalkonstruktionen var någon form av kanalvägg, problemet är att den inre väggen dvs lertegelväggen är i så dåligt skick så att den rasar bara men tittar på den så den
snickarboden: Skippa ångspärren. Använd vindskyddspapp istället. /Kent
fredjon: Jag tänkte behålla reglingen som golvet låg på tidigare, så 90mm+ ungefär. De såg smarta ut de där skivorna, men planen var att återanvända även spånskivorna som låg sen tidigare - lite budget så där. :-) Har bestämt att köra på isolering efter tips från en bekants bekant.
Freddie.l: [citat] Du har så rätt så. Det jag har gjort är att köpa två Ikea garderobsstommar. Dessa har jag kapt till 1300mm höjd och gjort dvärggarderober som jag har byggt in och issolerat mellan takstolarna. Dert blev skitbra. :D /F
victorB: pappen imellan isoleringslagren ser jag ingen anledning att sätta dit.. däremot så kan du flytta in plasten mellan isoleringslagren så slipper du göra hål i den för eldragningar m.m. altså du utnytjar dom innersta 45mm som instalations zon..
BesserBosse: Vad har du under teglet och pappen idag? råspont? Det borde ju fungera som du tänkt det, men jag hade ökat på luftspalten något, till ca 50 mm... Nu vet jag inte om det är korrekt, men du kanske kan spika dit lite masonit på det befintliga taket innan du spikar dit luftspalten, råspont och papp. Om vattnet skulle tränga igenom den nya pappen och råsponten, så har du bra material som
miata92000: [citat] Ok, va bra. Det "lustiga" med min kattvind är att yttertaket börjar i kattvinden och den delen av taket är inte isolerat. Se bifogad fil för riting.
Mohha: efter mycket räknande så blir det lösull. Enligt Paroc så är det bra om isolering ligger mot ytterväggen i detta fall, :D mindre jobb för mig...:cool: Tack för alla svar...
zankan: Du kan inte överväga möjligheten att ha tyget hängande innanför dörren. Dels så absorberar det ljud rent rumsakustikst samt om det är ett tyngre tyg så isolerar det även en aning. Annars skall du täta allt på dörren.. Dvs latex i hål för trycken och nyckelskylten, sätta tätningslister samt öka vikten på dörren med mdf eller dylikt. Den senare åtgärden kan innebära att man
Robuster: Ta reda på vad som finns mellan tegel o betong. Det finns säkert någon byggingenjör eller besiktningsman som kan svara rakt av på det utifrån byggåret på ditt hus. Annars kanske du kan provborra och fylla hålet med silikon. Det låter som en tegelfasad som inte ligger under mark och då ska den kunna andas utåt vilket gör att det borde funka med invändig isolering. Jag skulle nog
Robuster: Man brukar väl inte isolera alls där på kallvindar. Du lär ju ha någon form av vindduk/vindpapp utanför din 45 isolering som kommer gå hela vägen upp till råspont, spikläkt och panel utanför det. Det kommer nog inte blåsa in. Jag kan inte se någon nackdel att isoleringen går hela vägen upp och i ditt fall finns dessutom en takstol intill reglarna i gaveln så det lär inte blåsa
HusByggarTomten: Baritz, skillnaden i isoleringsmaterialet är ju av mindre betydelse. Det är ju dock stor skillnad på 400 eller 340mm ! Eller var det erat val att gå ner i tjocklek?
hyweu: Tja, får väl gå till huset innan solen kommit upp imorrn för å ge mig på det igen.. klamra och klippa va de :)
Lindgrenski: [citat] Jag har tilläggsisolerat i stort sett hela huset och även nya innerväggar med glasull. Har inte använt mask eller handskar och har inte fått några bekymmer med det, ingen hosta och ingen klåda. Tycker det är dött lopp mellan glasull och stenull, köp det som du får bäst deal på.
fluda: Flyttade in i Villa Västervik(smålandsvillan) för ett tag sen. Då valde jag att inte köpa med fönsterna i gavelspets. Då jag ska montera dem själv nu. Då kommer min fråga. Just nu få är det 45*95 som sitter på innerväggen. Känns väldigt tunt med isolreing för att vara yttervägg. Sen när jag tittar på grannen som också har en SMV så ser jag att han fönster är infällda i
Frågvis: Det är ett uthus därför inte så mycket isolering men vill ha det uppvärmt året runt. Fördelen med att ha plasten en bit in är att det inte blir några pyshål i plasten om man sätter skruvar i väggen. Skulle helst vilja ha det så men misstänkte att det blev för nära daggpunkten.
Per-Erik: Ang ventilationen. Till luft i de rummen. Ska sitta högt. Kanske en spaltventil i ett fönster i det lilla rummet.. i badrummet, så kan du satsa på en fläkt som gå konstant på lågvarv (justerbart), för att sedan maxa när man kommer upp på en viss fuktnivå (justerbart). PAX 260 har den funktionen. kostar ca 1000:- Sen om det räcker eller inte är svårt att säga. Men det funkar väl
Per-Erik: Jo du kan få ett tvärt om förhållande med plast (ångspärr). Plasten ska alltid sitta på den varma sidan av konstruktionen för det inte ska bli några problem. om du inte eldar så blir det förr eller senare varmare ute änn inne i stugan och då kan vi få problem! Utan plast så kan ev fukt vandra in och ut ur väggar & tak. Fukten kan alltid komma ut. Att flytta ut panelen lite är
Per-Erik: mmm.. Men genom att efter fråga tjockare väggar så borde det förr eller senare bli ner tjatade om det så de tänker om. En annan fördel med Stenhus är ju att den kan lagra värme & kyla. Något som Trähus inte riktigt hänger med på. Sen vet jag inte hur man bygger med Ytong med till tex vanliga Tegel hus så har man ju isolering efter tegel muren. Dvs Fasad (tegel)- Luft spalt -
GöranSbo: Jag tror att jag avstår skuminsprutning. Nyttan verkar vara liten även om fuktrisken inte är att oroa sig för. Mitt hus är gammalt utan moderna material och ångspärrar. Att skapa nya problem vid renovering är något som jag ser som en risk Speciellt vid ökad isolering. Göran Sbo.
Per-Erik: Vinden ska helt klart gå att inspektera. Vinden är speciellt känslig för fukt och drabbas oftast av fukt problem. Så man ska inte bygga in sig. I värsta fall får du vägg bygga en gång dvs kanter på gång bron. På bron skulle du kunna lägga en matta som man kan rulla i hop om man ska upp och inspektera. Vindavvisare ska du ha. Sen är det nog enklast (& snabbast) att fylla med lösull,
Niq: jag satte porösa träfiberskivor för utomhusbruk som enda extra isolering på vårat stockhus när vi bytte träpanel. Men det var inte tillägsisolerat innan heller. Iofs så drevade vi hela stockstommen och satte även vindskyddspapp utanpå träfiberskivorna.
wintermania: Stabilt! Jag antar att ni bara ler när uppvärmningssäsongen drar igång :-)
Mr. P: Hej Ronnie, Tack, finns en del att göra dock men det blir bra. Anledningen till att jag skulle vilja göra en invändig isolering också är för att regla upp nya väggar och dra om all el, data m.m. Draget i sp-rör idag med bla. gamla tygtrådar:eek:. Innebär detta några problem. Vill ju inte tillföra några problem då huset är i utomordentligt gott skick (förutom värmeförluster) utan
victorB: Helt rätt ha aldrig dubbla lager med plast.. minsta lilla fukt kan ställa till stora skador då den inte har någonstans att ta vägen