12 981 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Halotex Membran
Sida 1 av 2
HEJ
Är det någon som har byggt med detta system eller likn, eller känner till något om det ???
Invvändigt fungerar det som en ångbroms, men som släpper igenom lite( andas )
Utvändigt är det en tätare variant som också andas, men är regntätt utifrån. Typ gortex kläder.
Det skulle väl då ersätta plast inne o tjärpapp ute. Luftspalt behövs väl inte då antar jag.
Vet inte hur beprövat det är men det verkar intresant för t.ex cellulosa isol.
Vad tror ni ??????????
MVH
Är det någon som har byggt med detta system eller likn, eller känner till något om det ???
Invvändigt fungerar det som en ångbroms, men som släpper igenom lite( andas )
Utvändigt är det en tätare variant som också andas, men är regntätt utifrån. Typ gortex kläder.
Det skulle väl då ersätta plast inne o tjärpapp ute. Luftspalt behövs väl inte då antar jag.
Vet inte hur beprövat det är men det verkar intresant för t.ex cellulosa isol.
Vad tror ni ??????????
MVH
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Varför skulle dte inte behövas luftspalt?
Jag har använt mig av detta system och än så länge med god erfarenhet.
Halotex RS som underlagstaket heter är kondensöppet därför behövs det ingen luftspalt. Halotex D50 monteras på insidan och är en ångbroms som inte är lika tät som en plastfolie, hjälper alltså till med uttorkning av byggfukt.
Jag valde systemet för att jag har byggt med ryggåstak och ville utnyttja takstolens hela höjd, 390 mm, för isolering. Med luftspalt hade jag i samma utrymme bara fått plats med 340 mm isolering.
Läs mer här http://www.mataki.se/
Halotex RS som underlagstaket heter är kondensöppet därför behövs det ingen luftspalt. Halotex D50 monteras på insidan och är en ångbroms som inte är lika tät som en plastfolie, hjälper alltså till med uttorkning av byggfukt.
Jag valde systemet för att jag har byggt med ryggåstak och ville utnyttja takstolens hela höjd, 390 mm, för isolering. Med luftspalt hade jag i samma utrymme bara fått plats med 340 mm isolering.
Läs mer här http://www.mataki.se/
Det såg intressant ut.
Men jag måste ha missförståt något. Vad lägger man detta membran på. För det kan ju inte vara så lätt att klättra runt på taket om man bara har isoleringen under detta membran. Hur får man upp detta membran då om man inte använder en lift eller något? Bror kanske kan informerar hur han gjorde, eller kan man gå på detta underlagstak? För det fick inte jag uppfattningen av att det var så stabilt...
- M
Men jag måste ha missförståt något. Vad lägger man detta membran på. För det kan ju inte vara så lätt att klättra runt på taket om man bara har isoleringen under detta membran. Hur får man upp detta membran då om man inte använder en lift eller något? Bror kanske kan informerar hur han gjorde, eller kan man gå på detta underlagstak? För det fick inte jag uppfattningen av att det var så stabilt...
- M
Man monterar membranet på samma sätt som andra lätta underlagstak, alltså direkt på talstolarna, ströläkt och 45 x 70 som bärläkt. Det är genomtrampningssäkert men man skall ju inte gå på det. Ströläkten får man lägga ut i bitar i längd som täckbredden på membranet. Sen på med bärläkten efter varje våd så att man har den att gå på.
Men var inte hela iden att den fuktiga varma luften inneifrån kunde passare igenom halotexen och ventileras ut, om du då har råspont så kommer det ju samlas fukt i de materialet och så börjar det mögla. Eller?fredda skrev:
- M
Gladh skrev:Men var inte hela iden att den fuktiga varma luften inneifrån kunde passare igenom halotexen och ventileras ut, om du då har råspont så kommer det ju samlas fukt i de materialet och så börjar det mögla. Eller?
Eftersom halotexen är kondensöppen släpper den ut fukten, så den stannar inte kvar i råsponten.
Men är takpappen så tätt så den inte släpper igenom någon fukt alls underifrån och upp? För om den gör det så borde man aldrig få mögelpåväxt på vindar med råspont och takpapp?
Och om det är så "enkelt" att problemet försvinner om jag river bort takpappen och sätter halotexen direkt på råsponten istället, så är det ju underbart, för min takpapp är ju ändå mer än 30 år gammal och skulle säkert må bra av att bytas ut...
- M
Takpapp är kondenstät och du kan ersätta en underlagspapp med Halotex men du kan inte ersätta ytskiktet.
Klipp från Matakis hemsida:
Kallvind
Med Halotex-systemet ska en kallvind vara oventilerad. Underlagstaket Halotex RS10 är både vattentätt och ångöppet, vilket ger fukten möjlighet att diffundera ut i stället för att ventilera ut från vindsutrymmet. Ventilationen sker då utanför vindsutrymmet under takpannorna och på så sätt undviker man att kall och fuktig luft förvärrar eventuella fuktproblem. Dessutom förhindrar man att snö, damm och insekter driver in på vinden
Varmvind
I ett isolerat vindsutrymme har luftspalten under taket fyllts igen med isolering. Genom att underlagstaket Halotex RS10 är både vattentätt och ångöppet diffunderar fukten genom materialet och ventileras bort på utsidan i den spalt som finns under takpannorna. Halotex RS10 fungerar också som ett vindskyddande skikt för isoleringen.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
Klipp från Matakis hemsida:
Kallvind
Med Halotex-systemet ska en kallvind vara oventilerad. Underlagstaket Halotex RS10 är både vattentätt och ångöppet, vilket ger fukten möjlighet att diffundera ut i stället för att ventilera ut från vindsutrymmet. Ventilationen sker då utanför vindsutrymmet under takpannorna och på så sätt undviker man att kall och fuktig luft förvärrar eventuella fuktproblem. Dessutom förhindrar man att snö, damm och insekter driver in på vinden
Varmvind
I ett isolerat vindsutrymme har luftspalten under taket fyllts igen med isolering. Genom att underlagstaket Halotex RS10 är både vattentätt och ångöppet diffunderar fukten genom materialet och ventileras bort på utsidan i den spalt som finns under takpannorna. Halotex RS10 fungerar också som ett vindskyddande skikt för isoleringen.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
Vad har du under råsponten?fredda skrev:
Vilken typ av isolering?
Hur länge har du haft den här lösningen?
Jag funderar på en sådan lösning. Mitt nuvarande tak är inifrån ut: Invändig panel, plast, mineralull (14 cm), råspont, papp, läkt, betongpannor. Tanken är alltså att ta bort papp, läkt och pannor och lägga Halotex RS 10 / Tyvek supro / Dörken DELTA FOXX, därefter 10 cm cellplast, läkt och betongpannorna.
I Matakis dokumentation hittar jag inget om huruvida man kan lägga Halotex RS10 på råspont, men jag kanske har läst för slarvigt.
/Mattis
Jag har byggt enligt Thermisol's anvisningar, om det fungerar kan jag inte säga då det bara legat i 2 år.kedjehusspekulant skrev:Vad har du under råsponten?
Vilken typ av isolering?
Hur länge har du haft den här lösningen?
Jag funderar på en sådan lösning. Mitt nuvarande tak är inifrån ut: Invändig panel, plast, mineralull (14 cm), råspont, papp, läkt, betongpannor. Tanken är alltså att ta bort papp, läkt och pannor och lägga Halotex RS 10 / Tyvek supro / Dörken DELTA FOXX, därefter 10 cm cellplast, läkt och betongpannorna.
I Matakis dokumentation hittar jag inget om huruvida man kan lägga Halotex RS10 på råspont, men jag kanske har läst för slarvigt.
/Mattis
Är det någon som känner till fler varianter på ångbroms, jag har hittat Halotex d50 och Isover Vario Duplex men båda är vansinnigt dyra och det hade ju varit trevligt om det fanns något mer i prisklass med plast.
Jag skall inreda en vind/isolera snedtaket och tänkte sätta ångbroms istället för plast.
All info om detta är mycket uppskattad.
Jag skall inreda en vind/isolera snedtaket och tänkte sätta ångbroms istället för plast.
All info om detta är mycket uppskattad.