Isolering
Alpha: Ok, då kör jag vidare enligt planerna :) Tackar för upplysningarna.
Per-Erik: Japp det är det bästa sättet. Det är pga trä reglarna isolerar dåligt och du får då kallras där du har reglarna.
Per-Erik: Låter som om du har ganska bra idér om hur du ska göra. Dock naktdelen med Formplyfa är att den kan bli ganska hal. Dock så tål den ju fukt ypperligt. Kanske OSB funkar bättre? den är inte lika hal, men tål en del fukt.
Per-Erik: Det är ålderbeständig plast som gäller.. Kolla på blocket, där kan man om man har tur hitta en påbörjad rulle för en billig penning..
martin_akerlund: Tack för svar! Det är timmerstomme. Men nu när du säger det så har jag faktiskt bara kollat golvet mot väggarna ordentligt vid en utbyggnad som är lösvirke. Vinden är rejält dragig, oisolerat spåntak med tegel och håligheter (inte i teglet utan ytterväggarna)? Vissa delar av golvet på vinden (två vrår på ca 6m2 vardera) är bara öppet spån med lite lösa plankor och nån
marcus75: Tack för grymt utförligt svar. Tänker mest pula med mina gamla analoga synthar, även om någon gitarrkompis kanske kommer förbi nångång och drar några riff :). Men det är för syntarna som rummet ska ljudisoleras. Bara ett par förtydligande så att jag verkligen fattat rätt: Är det så att dubbla lager gips på väggar även kommer att minska ljudvolymen i våningen ovanför? (Alltså
Apprentice: Glasull är väl det som är billigast att få tag i på lågprisbygghandeln. För tilläggsisolering gör det kanske inte så stor skillnad om det är 37 eller 42.
Alpha: Hej..ett annat alternativ kan ju vara ekofiber som du kan blanda med den befintliga spånen som ligger där, alternativt skyffla eller suga upp all spån och samtidigt se över trossbotten, kanske täta mer med papp eller lämplig skiva och sedan fylla på med ekofiber i sprutform, bara att häfta fast en vinduk överst om du anlitar en som blåser ut ullen åt dig. Vet inte hur mycket du får
Per-Erik: Isolera så gott det går & fyll upp sedan med jord. Så skulle jag nog försöka göra.. Om det nu går..
Per-Erik: Nä ingen större fara, matrealet dit fukten kommer tål fukt. Att man har plast i dag beror på att man inte vill att fuktiginnomhus luft går ut i väggar & tak. Innomhus ventilationen ska ta bort den fuktiga innomhus luften (som oftast är boven i dramat). Om du kör med plast så kommer ju fukten någonannanstanns. Troligen så går den uppåt dvs till vinden. Vinden är överlag känslig
Öhman ST: det har faktiskt kommit fogskum som är fritt från isocyanat! men det är betydligt dyrare...
DALASOL: Såg i Viivilla (5 april 2007) en artickel om VentoVind, som skall reparera fuktskadade vindar. Principen är en fläkt som blåser in uteluft enbart då det är torrare luft utanför vinden än det är inne på vinden. Det hela styrs av två fuktavkännare. En inne på vinden och en utomhus. Dessutom ingår en ventil i den andra gavespetsen som öppnar på signal då fläkten går. Tanke är att
gluecifer: Okej.. Vad tror ni för värmens skull då, får man "nytta" av värmen som stiger från undervåningen om man har ex. 145, eller hindrar man den från att stiga med så pass tjock isolering? Eller tar sig inte värmen alls upp genom golvet på det sättet att man kan räkna med det = jag kan lika gärna lägga 95 isolering?
Per-Erik: Jo 300-500mm isolering i taket är det som gäller på en villa som man bor i året runt. Men till en sommarstuga där man inte kommer att bo på under vintertiden (eller?). Tänker ni ha lite stödvärme så är det ju klokt att försöka få på så mycket isolering ni kan. Dock vid de låga temperaturerna så skulle jag skippa plasten.
kiixx: [citat] Kanon,, ok,, det är precis som du beskriver det,, hmm det var en gammal gubbe som kallade det för fasadtegel, men du har säkert rätt.. då skall jag klämma i 90+mm isolering i väggarna, det kommer ju garanterat hjälpa en hel del,, just nu är där ju inget alls :) Dina drömmar är precis som mina,, bor du i mitt hus ? är det du som för ljud på nätterna :) Mitt kök är mer som
gadu^: Men det är väl många som rullar ut isolering på sågspånet? Bara det är torrt och fint...
Apprentice: Vilket virke som helst som inte spricker går bra, hålplattor likaså. Jag kan inte göra hållfasthetsberäkningar, så jag vet ej hur tätt man bör fästa virket. Risken är väl dock att man som amatör överdimensionerar, så hålla kommer det ju göra.
Faidros: Det där har diskuterats lite förut. Det verkar vara delade meningar om hur viktigt det är att plasten möts. http://www.byggahus.se/forum/isolering/50224-behoevs-diffspaerr-i-mellanbjaelklagets-ytterkant.html http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/72030-kommande-angspaerr-hur-moeta-spaerren-pa-undervaningen.html
andersmc: Byggmax isolering på rulle är väldigt fluffig. Den går utan problem att komprimera de där millimetrarna.
kungkokos: Nästan alla hyresrätter verkar ha en sådan stadga. Hyresgästföreningen har en sådan generelll skrivelse. Kolla vad som gäller hos dig.
Fabian-Bom: Isolering ska inte packas. Det är bra med papp mellan isolering och ytskikt p.g.a. glasfiberdammet. Tanken med pappen är att hindra lutrörelser i isoleringen, används ofta där större luftrörelser sker. [citat] Det är nog blindbottnen, ta bort ett par plankor och kika ner. Du kanske stöter på något som behöver åtgärdas eller ett par tätt sittande ögon hos en grävling ;) Du kan
kolvas: Tackar för det, jag var inne på samma linje och även dom som jag pratat med har sagt så, det blir inte så mycket isolering utan bara 95mm mineralull
andersmc: Du får det tätare om du kör med dubbla lager med förskjutna skarvar. Det blir alltid några glipor vid skarvarna, och effekten av dem reduceras på detta sätt.
problemfinnaren: Tack för det. Bara att köra på alltså. / Oskar
Per-Erik: Tjockleken på vinden så tycker jag att du kan ju börja med 300mm. Eller kanske 400mm. Helst ska du nog isolera ytterväggarna också med iallfall 100mm helst 250mm. Det bör du då göra på utsidan innan du panelar om runt. Det räcker med Vindpapp, regel,luftspalt, panel. Dock så vill ju jag ha isolering där med :) Isolera inte på insidan, det är dumt. Bättre o göra som du tänker
Per-Erik: Hängande golvvärme rör är ju ingen höjdare. Självklart så ska de sitta fast. Sedan hur man ska göra det finns det nog flera olika sätt. Golvvärmen ska ju ligga i isoleringen detta för att värmen ska ta en enda väg & det är uppåt. Har man en luft spalt mellan isolering & golvvärme rör så sticker en del värme nedåt. Sen borde värmeröret ligga trykt mot golvet tycker jag. Så
Per-Erik: Glöm spån.. Finns annat cellulosa matreal, tex Ekofiber, Termotra mfl. De kanske har en annan åsikt om riskerna. Deras matreal andas jue. Det ni skulle behöva göra är ju att riva sne taket & isolera med skivor. Men jag antar att det inte är något alternativ. Så kolla upp med andra firmor, framför allt dem som isolerar med Cellulosa.
Per-Erik: 200mm är ju bra. Tittar på nybyggen i dag så ligger de mellan 250-300mm. Nu är jag ingen hejare på Golvvärme & gjutning. Men räcker verkligen 3-5cm?