Jag har läst och läst trådar till förbannelse men blir inte klok på hur jag ska gå vidare för bästa resultat ändå, motsägelsefulla svar i många trådar...
Det är ovanvåningen (vinden) som skall isoleras och bebos i framtiden. Inga våtrum, bara sovrum som det ser ut idag. Jag har använd Vitals isolering och tänkte fortsätta med det, jag vill inte använda plast heller och det ska inte behövas vad jag förstår. Taket är brutet och byggd med lite annorlunda takstolar (se bild). Råsponten ser man på bilden, sen är det råspont, sen takpapp/spåntak på äldre delen och sen läkt, tegel.
Min tanke var att sätta vindpapp direkt mot råsponten och takfoten mellan stolarna, eftersom det inte är tätt överallt.
Sen är frågan om det skall vara luftspalt eller ej, här verkar åsikterna gå isär. Givetvis vill jag ha så slimmad konstruktion som möjligt, men inte riskera onödigt mycket fukt i isoleringen. Om man lägger isolering direkt mot vindpappen, kommer det att bli fuktproblem nere vid takfoten då? Hur löser man det isåfall, jag kan ju inte ha takfotsventiler mellan varje takstol.
Om man istället sätter en luftspalt direkt efter vindpappen hur liten kan den vara med bibehållen funktion?
Efter isoleringen kommer antingen råspont eller någon sorts skiva (ej gips).
http://imageshack.us/photo/my-images/11/takl.jpg/