Hej. Skall igång med att isolera en vind, och min erfarenhet av att isolera (för 32 år sedan) är att det är en ganska obehaglig och kliande sysselsättning.
Då använde jag andningsskydd, overall , handskar och ett bastubad . Lik förbannat kliade det. Finns det möjligen några nya metoder som en gamling inte har uppmärksammat ?

Det finns isolering som inte kliar.
Annars så är det kallvatten som gäller efteråt, inte bastubad!

Generellt med vanlig gullfiber är det så att dyrare isolering håller ihop många gånger bättre och därigenom inte kliar lika mycket.
Jag använde mig en del av Byggmax polska isolering som var halva priset mot ett känt märke, den var hopplös, skivorna gick sönder när man lyfte dom med en hand och det kliade överallt trots försiktighet.
Det mer välkända märket med gulsvarta påsar är en dröm, ser ofta att snickarna inte ens har handskar när dom stoppar in det i väggarna.

Jag har under senaste månaderna jobbat en hel del med paroc-isoleringen utan några skyddskläder t.o.m. bar överkropp. Visst har det kliat en del efter några timmars jobb men inte så farligt som jag trodde från början. Jag vet inte om isover/glasull är bättre än paroc/stenull.

Kör med lösull!

Paroc/stenull är mycket bättre att jobba med jämört med Isover/glasull. Dammar och kliar mindre, retar även mycket mindre i halsen

Kul tråd.

Jag själv rör inte glasull längre då det kliar nåt förbannat, för mig funkar bara stenull. Tror olika människor reagerar olika dock?

J
Brukar köra med engångsoverall som man sedan med gott samvete kan kasta.

Danne031 skrev:
Jag använde mig en del av Byggmax polska isolering som var halva priset mot ett känt märke, den var hopplös, skivorna gick sönder när man lyfte dom med en hand och det kliade överallt trots försiktighet.
Största problemet med Byggmax är, enligt mig, att de byter leverantörer lite för ofta. I sommras och höstas inhandlades isolering på Byggmax som jag inte kände av något alls av. Kunde till och med isolera taket endast iförd långbyxor, t-shirt och keps. Samma med väggarna. Tills jag skulle sätta Isover som jag hade över från förra året. Den var vass och jäklig och det förvånade mig en del faktiskt.

Kikade i arkivet vad det var för isolering som jag fick med mig från Byggmax och då var det tyska (?) Knauf som stod för isoleringen. Nu när jag kollar på hemsidan så verkar de ha gått tillbaka till Ursa.

Nu har jag isolerat klart. Nästan. Och under tiden jobbet pågick utvecklades en metod som jag tycker funkar. Klädsel: overall, mössa, handskar. Andningsskyddet funkade inget vidare, så det struntade jag i, men det känns i lungorna efter en dag med isoleringsskivor över huvudet. Tvättade kläderna varje dag och samtidigt som tvättmaskinen snurrade satt jag i bastun. Jag kanske bara inbillar mig att bastun hjälpte mer än att bara duscha, kanske ölen efter bastubadet påverkar bedömningen. Men kliandet försvann i alla fall.

Rent logiskt borde det bli värre med bastu än en mer ljummen dusch som sköljer bort fibrerna. I bastun öppnas porerna upp och alla små glaspartiklar får en chans att tränga in i huden.

Å andra sidan - har du haft overall, mössa och handskar ska det mycket till för att det ska klia någon annanstans än i ansiktet. :)

min man trodde jag skämtade när jag sade att han skulle ta ett bad med olivolja i - hur mycket han tog vet jag inte men han var oerhört tacksam då han höll på att bli galen av klådan som försvann med badet

den där glasullen knauf - ja den verkar vara den enda att använda avseende glasull

F
peter.holm skrev:
Kör med lösull!
Håller med. Lös (glas) ull kliar inte öht. Däremot så retar det halsen precis som vanlig skivisolering.

Det är skräp att andningsskydden oftast är så dåliga att det inte fungerar när man arbetar på och blir svettig, just näsan, halsen och lungorna inne i kroppen är det som borde skyddas mest.... Att duscha varmt och kanske ta bastubad efter en första dusch är bra eftersom porerna i huden öppnar sig och de kliande partiklarna då lättare släpper och rinner bort med vattnet. Fick tipset från en som arbetade med detta dagligen.

Vad hände med den glasull som inte skulle klia och kunna hanteras med bara händer (tror den kallades UNI-skivan)? Kom för ett antal år sedan men har inte sett den därefter!?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.