Hej,
Har en vanlig tunn gipsvägg mellan vardagsrum och sovrum och undrar om det hjälper nåt om man sätter upp extra gipsskiva på det gamla i sovrummet ??

Tacksam för all svar

• Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mycket.
Om väggen i övrigt är tom fungerar den dessutom som en gitarrlåda, och du måste isåfall göra något mer drastiskt för att öka ljudisoleringen.

Skulle riva ner insidan mot sovrummet helt, fylla med stenull mellan reglarna och sätta nytt gips i tre lager. Inte så svårt jobb när man väl kommit igång men flytande parkettgolv eller likn måste kapas bort utmed väggen i motsvarande grad som gipset gör väggen tjockare.

OK, tack för all hjälp.

Mikael_L
Börja att kolla så inte ljudet tar sig genom på andra vis.
Någon springa vid tak, golv eller vägg. Kan luft ta sig genom tar ljud sig genom. Och mer än man tror.
Något ventilationsgaller mellan rummen?

Hur är dörren? Är den tung massiv och ljuddämpande? Är det gummilister som sluter tätt mot dörrbladet och tröskel? Är det öht tröskel?

Börja med att kolla sånt.

Sen ger varje extra gipsskiva ni lägger på ca 3dB dämpning av ljudet genom väggen.

Läs genom länkarna jag postade här i inlägg #13
http://www.byggahus.se/forum/byggma...r-ska-en-bra-uppbyggd-innervagg-se-ut.html#13

Det är en vanlig lätt och tunn dörr.
Sen finns det tröskel men inga gummilister osv.

Ca 3db är det mycket eller lite, kanske inte är värt att göra ett projekt för ca 3db ??

Tack

Mikael_L
Ja läs punkt 3 i sista länken i mitt inlägg #13 som jag pekade ut.

• Gilla
FrancesBean
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.