Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Mitt tidigare inlägg blev tydligen inte postat, men är det någon som vet hur moduleringen går till vid överföring av RF-signaler? Jag har som sagt själv just den lösningen (dvs ett par singlemod-fibrer som huserar både IP och CATV) och den är även vanlig i hyreshus; dvs är fiber fram till husets coax-baserade anläggning.petersv skrev:
Om jag själv skulle designa ett sådant system så skulle jag nämligen inte amplitudmodulera den analoga signalen på fibern, utan frekvensmodulera den istället och omvandla i mottagaränden. Men jag har som sagt inte lyckats slå upp hur man faktiskt gör. Är det enkel WDM för att skilja på CATV och IP exv? Någon som vet?
Du kan inte frekvensmodulera en laser utom väldigt speciella sådana. Våglängden bestämms av lasermediet, normalt övergångar mellan excitationsnivåer.
Eftersom ljus har så hög frekvens så kan man packa in många förbindelser med lite olika frekvens (våglängd) inom det optimala området i en fiber. Relativt billiga våglängdsmultiplexorer kan hantera några stycken. Dyrare väldigt många.
Den analoga modulationen gör att lasern inte kan köras i mättnad. Det gör den väldigt känslig för oönskad feedback, som reflexer t.ex.
Eftersom ljus har så hög frekvens så kan man packa in många förbindelser med lite olika frekvens (våglängd) inom det optimala området i en fiber. Relativt billiga våglängdsmultiplexorer kan hantera några stycken. Dyrare väldigt många.
Den analoga modulationen gör att lasern inte kan köras i mättnad. Det gör den väldigt känslig för oönskad feedback, som reflexer t.ex.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, jag menar naturligtvis inte direkt frekvensmodulering, det är ju som sagt så självklart att jag inte ens skrev det, vilket ledde till ett obegripligt inlägg. Att lasrar är monokromatiska (i stort sett) står utom allt tvivel.petersv skrev:Du kan inte frekvensmodulera en laser utom väldigt speciella sådana. Våglängden bestämms av lasermediet, normalt övergångar mellan excitationsnivåer.
Utan jag menar naturligtvis någon slagt pulsbreddsmodulering, eller pulsrepetitionsfrekvensmodulering, eftersom ju just laser över fiber har mycket trevligare egenskaper i tidsdomänen än i amplituddomänen. Men du säger alltså att det är vanlig enkel amplitudmodulering, utan några tricks som man använder. Och att det då är vanlig enkel WDM för att skilja trafikslagen åt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, att man inte kan göra TDM med vanlig AM-modulering (utan speciella tricks, som väl ingen skulle komma på tanken att använda idag; det fanns ju satellit-TV system som gjorde ett försök, men digitaliseringen sprang förbi dem), det står ju klart. Och WDM är inte heller oklart. Det var just om man bara körde enkel WDM för separation och enkelt AM-modulering för att sända TV-signalen.Demmpa skrev:
Det vanligaste i Sverige är att man kör tv på en egen fiber. I PON-lösningar använder man en egen våglängd, tror jag, men de är inte så vanliga här. För att köra full duplex på en fiber för data till hemmet används våglängdsmultiplex.
För att föra över kaneltvsignalen behövs rätt mycket bandbredd. Jag tror det skulle gå att köra det med pwm idag, men när man började med tv-över-fiber var det exotiskt. Alltså kör man med en analog modulering.
För att föra över kaneltvsignalen behövs rätt mycket bandbredd. Jag tror det skulle gå att köra det med pwm idag, men när man började med tv-över-fiber var det exotiskt. Alltså kör man med en analog modulering.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Vad sitter det då för dosa först?
Hos oss går som sagt var ena fibern till en SFP-modul i kortsidan av Inteno-burken och andra fibern till en liten dosa (storlek som en TV-antennsplitter ungefär) som det kommer ut en F-kontakt från.
De två burkarna syns på den här bilden (från tråden Foton på era nätverkslösningar)

Tyvärr är den övre plomberad så jag kan inte visa hur det ser ut inuti.
Men så här ser den ut hos Inteno
http://inteno.se/Store/tabid/141/categoryid/132/productid/651/Default.aspx
Den orange slangen under kontakten för matning kommer alltså dubbelfibern i, den vita antennkabeln är bara för syns skull (skulle testa om det funkade att få in den i kabelkanalen snyggt), det är bara en halvmetersbit som jag testade med.
Hos oss går som sagt var ena fibern till en SFP-modul i kortsidan av Inteno-burken och andra fibern till en liten dosa (storlek som en TV-antennsplitter ungefär) som det kommer ut en F-kontakt från.
De två burkarna syns på den här bilden (från tråden Foton på era nätverkslösningar)
Tyvärr är den övre plomberad så jag kan inte visa hur det ser ut inuti.
Men så här ser den ut hos Inteno
http://inteno.se/Store/tabid/141/categoryid/132/productid/651/Default.aspx
Den orange slangen under kontakten för matning kommer alltså dubbelfibern i, den vita antennkabeln är bara för syns skull (skulle testa om det funkade att få in den i kabelkanalen snyggt), det är bara en halvmetersbit som jag testade med.
Jag vet inte om du kanske ställde en retorisk fråga om vad den heter. Själva dosan (da-omvandlaren) vet jag inte vad den kallas, men den övre burken kallas för fibre tray, men det framgår ju även i din länk. Den används egentligen bara när man inte har ett separat fiber-uttag, eller som här med catv vad jag vet. Ofta så har man ju numera en patchkabel från sitt uttag direkt till intenon utan väggplattan som ju fibre trayen är. Den innehåller ju bara passiv utrustning, förutom just inom catv då.
Klicka här för att svara