Bob_the_builder
Christopher Andersson skrev:
har felsökt linan med telia och allt går fram utan till modemet
Betyder det att du har vanlig analog telefon och att den fungerar/fungerade?

Du har med största sannolikhet bara ett aktivt par (en färg+vit, sannolikt blå) som bär både telefonin och ADSL. Fungerar telefonen så är det rätt fram till ditt jack. I så fall är problemet i tex splittern eller i själva modemet. Om "inget" funkar så kan det inte uteslutas att inkommande kabel (tex en av ledarna i ditt par) har lossnat från plintens baksida när du/någon har "micklat".

Bob_the_builder skrev:
Betyder det att du har vanlig analog telefon och att den fungerar/fungerade?

Du har med största sannolikhet bara ett aktivt par (en färg+vit, sannolikt blå) som bär både telefonin och ADSL. Fungerar telefonen så är det rätt fram till ditt jack. I så fall är problemet i tex splittern eller i själva modemet. Om "inget" funkar så kan det inte uteslutas att inkommande kabel (tex en av ledarna i ditt par) har lossnat från plintens baksida när du/någon har "micklat".
Hade inget telejack när jag flyttade in då det var borttaget så vet ej om telefon funkat förut. Jag ska bara ha adal och ip telefoni plintarna har jag tittat och inget sitter löst, ringde telia och dom sa att det var stationen det verkar va fel på men orkar inte vänta på nån tekniker i 3 dagar

Som flera skrivit innan. Är det ett proffs som lagt ut så är första paret vit/blå. Men det vet man ju aldrig.
Kan behövas hjälp av en signalgenerator i kopplingsskåp eller på station.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.