A
A AndersS skrev:
Vi kanske ska reda ut begreppen lite, det finns fiberoperatörer och tjänsteoperatörer.
Om vi tar exemplet med Telia tidigare så uppfattar jag Telia support som support för tjänsterna utifrån ansvaret som tjänsteoperatör och Telia ÖppenFiber sitt ansvar som fiberoperatör. Så det gäller att veta vem som levererar vad och kontakta rätt support.
Kan bli liknande problem att kontakta det företag som utfört installationen.
Så min rekommendation är att kontakta fiberoperatören som ansvarade för fiberleveransen och som leveransen avtalades med.
I framtiden och även redan nu så kan man byta fiberoperatör och få ny utrustning, t.ex. medieomvandlare installerad och då blir den fiberoperatören man får kontakta.
Problemet med Telia är att även om de äger vårt fibernät så avsäger de sig allt ansvar för installationen då de hyrt ut det till en entreprenör. Om den entreprenören sedan lägger ned sin verksamhet vilket hände mitt område så sitter man fast. Men precis, min poäng var som du säger att man måste veta vem som gör vad, för Telia själv informerar inte om det fast man ringer...varje dag...i sex månader.

En fiberoperatör, om det t.ex. är Telia ÖppenFiber, kan inte avsäga sig sitt ansvar även om utförande entreprenören av installationer lägger ned sin verksamhet. Däremot kan det ta tid att reda ut det juridiska och ekonomiska delarna för att färdigställa pågående arbete. Eller så finns det någon annan avtalsform för ert fibernät med Telia som ägare, de är ju t.ex. ägare av Zitius som bygger och driver byanät, och här kan det skilja.
Och fiberoperatörer köper och övertar drift av fibernät, både stadsnät och byanät, och då skiljer det sig också. Så för kunderna är det inte alltid enkelt att jämföra och dra paralleller. ;-)

R RoBo skrev:
Var kan man läsa att det skall vara så ? Skulle gärna veta det pga. några andra installationer.
Hej
Kolla på Robust Fiber

Alla nät är dock inte uppbyggda med robusta nät i upphandlingen. Det kan vara te.x lokal upphandling för just det projektet/för den beställarens krav. Dock så skall alltid nät ägaren ha ett service avtala, där bör det även ingå att rätta till sådant fel som är i denna tråd då det absolut inte är fackmannamässigt utfört.

• Gilla
Brasselamell och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är som jag nämnt tidigare att som utförare ALDRIG acceptera att göra en installation där kunden själv ska slutföra något. Utan installationen ska göras utifrån de anvisningar som fiberoperatören har gjort. Om vi tar ts fall men som en hypotes att tidigare ägare sagt att jag ska bygga vidare på källarväggen och då skulle han fixa till det med skydd, klamring, etc. Men sedan blir det inte gjort................
Att inte sätta den sista listen eller att tillfällig skarvsladd blir permanent händer ju aldrig oss hemmabyggare ;)
Vissa fiberoperatörer kräver att färdig installation ska fotograferas som kvalitetsdokument, inkl. bilder på att tätningar av duct blivit gjorda.

D
Jag kan ju uppdatera med att jag hittat arbetsordern från när fibern drogs in hösten 2015. Det var inte Skanova utan en underentreprenör till Eltel som drog in den.

Jag har försökt få tag i både underentreprenören och Eltel men ingen av dem svarar. Eltel har väl sina egna problem just nu kan man tänka.

A
daniel_se skrev:
Jag kan ju uppdatera med att jag hittat arbetsordern från när fibern drogs in hösten 2015. Det var inte Skanova utan en underentreprenör till Eltel som drog in den.

Jag har försökt få tag i både underentreprenören och Eltel men ingen av dem svarar. Eltel har väl sina egna problem just nu kan man tänka.
Jag hade också en underentreprenör till Eltel. Mailade info.sweden@eltelnetworks.se och fick svar dagen därpå..

• Gilla
1
  • Laddar…
D
A annastrandh1 skrev:
Jag hade också en underentreprenör till Eltel. Mailade info.sweden@eltelnetworks.se och fick svar dagen därpå..
Bra tips! Jag fick ett jättebra svar direkt, de ska be underleverantören komma ut och rätta till.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
A
daniel_se skrev:
Bra tips! Jag fick ett jättebra svar direkt, de ska be underleverantören komma ut och rätta till.
Fantastiskt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.