11 635 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Bredbandsbolagets Villafiber
http://www.bredbandsbolaget.se/villafiber/ klicka på "öppet nät" så hamnar du på den sida där du kan välja tjänsteoperatörer, http://www.openuniverse.se
BBBs kundtjänst tror antagligen att du frågar om att byta kommunikationsoperatör därav hänvisning till Skanova.
BBBs kundtjänst tror antagligen att du frågar om att byta kommunikationsoperatör därav hänvisning till Skanova.
Njae. De har själva sagt "Din adress tillhör inte ett område där vi gräver ut vår egen fiber, och därmed inte heller tillhör Open Universe. Vi gräver ut fiber i Skanovas befintliga nät". De har också sagt att om jag vill byta operatör måste jag gå direkt till operatören jag vill byta till och be dem prata med Skanova så att bytet kan göras. Detta eftersom både omkoppling i telestation och fiberkonverter behöver bytas, enligt BBB.
Men det är sant, för de som bor i områden där Openuniverse erbjuds så borde det funka lika smidigt som Telias öppen fiber.
Men det är sant, för de som bor i områden där Openuniverse erbjuds så borde det funka lika smidigt som Telias öppen fiber.
Stämmer bra, Skanova äger själva fibernätet utan någon aktiv utrustning. På station måste det finnas switchutrustning som terminerar fiber och hos kund motsvarande som är mediekonverter och de här utrustningarna tillhör operatören. Skanova säljer bara till operatörer och har ingen kundtjänst för oss privatkunder och det som krånglar till det ytterligare är att Telia äger i de flesta fall stationerna. Så det är förståeligt om man blandar samman de olika leverantörerna.bjoma skrev:Njae. De har också sagt att om jag vill byta operatör måste jag gå direkt till operatören jag vill byta till och be dem prata med Skanova så att bytet kan göras. Detta eftersom både omkoppling i telestation och fiberkonverter behöver bytas, enligt BBB.
Men det är sant, för de som bor i områden där Openuniverse erbjuds så borde det funka lika smidigt som Telias öppen fiber.
Här går man fortfarande i väntas tider.
Det är snart 1 år sedan jag startade tråden och tecknade mig för Bredbandbolagets villafiber och inte mycket har hänt sedan dess. De har grävt in en slang fram till huset och nån var här i augusti och ville veta hur vi ville ha grejerna indragna. Fick ett mail i början på vintern att de hade problem med grävtillstånd från både trafikverket och kommunen.
Senaste budet är första kvartalet 2017, dvs över ett år efter tecknandet, så int går det fort int. Under tiden förbrukar barnen och vi vuxna mer och mer bandbredd med youtube, onlinespel, netflix, svt play och sonos. Vårt ADSL på 5 Mbit går på knäna.
Jag kompletterar så gott jag kan med två 4G-abonnemang med fri surf men den hastigheten varierar rejält över dygnet så så det är mycket "Vad det laggarrrr!"-kommentarer från barnrummen mest varje dag.
Måtte de få tummen ur och sluta hänga på skyfflarna och börja rulla ut fibern snart. Man kan tro att det är kommunal verksamhet eller något med tanke på vilken tid det tar.
Det är snart 1 år sedan jag startade tråden och tecknade mig för Bredbandbolagets villafiber och inte mycket har hänt sedan dess. De har grävt in en slang fram till huset och nån var här i augusti och ville veta hur vi ville ha grejerna indragna. Fick ett mail i början på vintern att de hade problem med grävtillstånd från både trafikverket och kommunen.
Senaste budet är första kvartalet 2017, dvs över ett år efter tecknandet, så int går det fort int. Under tiden förbrukar barnen och vi vuxna mer och mer bandbredd med youtube, onlinespel, netflix, svt play och sonos. Vårt ADSL på 5 Mbit går på knäna.
Jag kompletterar så gott jag kan med två 4G-abonnemang med fri surf men den hastigheten varierar rejält över dygnet så så det är mycket "Vad det laggarrrr!"-kommentarer från barnrummen mest varje dag.
Måtte de få tummen ur och sluta hänga på skyfflarna och börja rulla ut fibern snart. Man kan tro att det är kommunal verksamhet eller något med tanke på vilken tid det tar.
Då var den sagan all. Telenor säljer sina villakunder och sin kommunikationsoperatör med 200 000 kunder till IP-Only
https://news.cision.com/se/telenor-...-open-universe-till-globalconnect-sv,c3459618
https://news.cision.com/se/telenor-...-open-universe-till-globalconnect-sv,c3459618
IP Only har väl fått lite mera ordning efter att bolaget sålts till GlobalConnect och fått ny ledning, men det tar ju tid att reda ut härvan som fanns med mängder av ej levererade beställningar. GlobalConnect verkar göra en seriös satsning i Norden.
Klicka här för att svara