Jag bor i ett enplans AB Patenthus, och har flyttat elen...

I mitt hus var (är) elen dragen i en ränna i taket, och det enklaste var att göra en kanal i duschen från den nya centralen och skarva allt i dosor i rännan...

Tror det finns lite bilder i någon av mina skapade trådar...

Edit: i mitt fall förberedde jag kanalen, och elektrikern kopplade in allt på en dag..
 
J Johan6479 skrev:
Var sitter ert elcentral? Vår sitter på gaveln av barköket, idiotiskt!
jag vet inte...men med förflutet en gång i världen som elnisse så tycker jag det låter praktiskt, nära till panna, spis, tvätt, tork, kylochfrys, dvs underlättar vid bygget.;)

Gillar "sy- och lekrum", fö.
 
J Johan6479 skrev:
Hej, Det där med klamrad el låter inte bra. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med din granne!
Fanns det någon möjlighet att komma i kontakt med din granne som gjort om hemma?
 
J Johan6479 skrev:
Fanns det någon möjlighet att komma i kontakt med din granne som gjort om hemma?
Vill du veta mer om hur elen (med största sannolikhet) är dragen kan du bara fråga mig direkt.... ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill du veta mer om hur elen (med största sannolikhet) är dragen kan du bara fråga mig direkt.... ;)
Har du tagit bort väggen mellan matrum och vardagsrum?
 
J Johan6479 skrev:
Har du tagit bort väggen mellan matrum och vardagsrum?
Har du en skiss på hur elen kan vara dragen?
 
J Johan6479 skrev:
Har du tagit bort väggen mellan matrum och vardagsrum?
Nej, den är kvar, men däremot har jag tagit upp dörröppningen...

Där gick det en el-kabel som hörde till elementen som satt under fönstret...
 
  • Rumsinteriör med synlig el-kabel där en väggöppning tagits upp, inklusive luftkonditionering och fönsterjalusi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan6479 skrev:
Har du en skiss på hur elen kan vara dragen?
Så här ser schemat ut.. Dock för en enplanskåk...
Ritning av elschema för enplanshus visar placering av lampor, uttag och ledningar på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av enplanshusets planlösning med markerade rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såhär är kablarna dragna i taket..
 
  • Elektriska kablar ordnade längs takbjälkar ovanför blommigt tapetserat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar dragna längs med träbjälkarna i ett vitt träpaneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär är kablarna dragna i taket..
tack för detta. Har du elcentralen på gaveln i barköket? Det har vi och vi vill flytta centralen.
 
J Johan6479 skrev:
tack för detta. Har du elcentralen på gaveln i barköket? Det har vi och vi vill flytta centralen.
Japp, den satt där... Nu sitter den i förrådet, det som kallas "klädk. alt bastu" på ritningen...
 
Hej!
Jag köpte mitt Patenthus 1995 (byggt 1070) och började med att byta ut barköket och flytta el-centralen.
Enklast var att förlägga platsen för den nya centralen på andra sidan väggen i ingångshallen under trappan.
Då räckte de flesta kablarna till den nya centralen utan att behöva någon skarvning.
Huset är lite förängt med en sektion så vi har några rum till i andra änden av huset.
Väggen mellan "matrummet" och "vardagsrummet" valde de förra ägarna bort och istället ligger en inklädd järnbalk i taket.
Kakelugen satte förra ägarna också dit vilket krävde förstärkningar under huset i krypgrunden.
Alla fönster är också utbytta vilket gjorde att många kronor sparades in på elräkningen.
Takfönster på övervåning utbytta mot el och fjärrmanöverarde.
Taken renoverade och solceller finns nu på sydvästsidan.
Oljepannan i tvättstuga utbytt mot bregvärmepump i garage.
Jag bifogar lite bilder på kök och den nya elcentralen
 
  • Ny elcentral installerad under trappa i ingångshall, med brandfilt och rockar på hängare i ett Patenthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita skåp, svart köksbänk och inbyggd spishäll. Glasdörrsskåp med glas och porslin. Vitmålat trätak med spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vit inredning, svart bänkskiva, kaffemaskin, kylskåp, fönster med utsikt över trädgård, och matplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med svart bänkskiva, vita skåp och spotlights i taket. Elektroniska apparater och dekor på öppna hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med köksö och kaffemaskin, öppet mot matrum med stor fönster och kakelugn i bakgrunden, ljust trägolv och vit takpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att du har vattenburen värme, var det ett "tillval" från fabrik?

Edit: var stod oljetanken innan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.