Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jag bor i ett enplans AB Patenthus, och har flyttat elen...
I mitt hus var (är) elen dragen i en ränna i taket, och det enklaste var att göra en kanal i duschen från den nya centralen och skarva allt i dosor i rännan...
Tror det finns lite bilder i någon av mina skapade trådar...
Edit: i mitt fall förberedde jag kanalen, och elektrikern kopplade in allt på en dag..
I mitt hus var (är) elen dragen i en ränna i taket, och det enklaste var att göra en kanal i duschen från den nya centralen och skarva allt i dosor i rännan...
Tror det finns lite bilder i någon av mina skapade trådar...
Edit: i mitt fall förberedde jag kanalen, och elektrikern kopplade in allt på en dag..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Nej, den är kvar, men däremot har jag tagit upp dörröppningen...J Johan6479 skrev:
Där gick det en el-kabel som hörde till elementen som satt under fönstret...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Hej!
Jag köpte mitt Patenthus 1995 (byggt 1070) och började med att byta ut barköket och flytta el-centralen.
Enklast var att förlägga platsen för den nya centralen på andra sidan väggen i ingångshallen under trappan.
Då räckte de flesta kablarna till den nya centralen utan att behöva någon skarvning.
Huset är lite förängt med en sektion så vi har några rum till i andra änden av huset.
Väggen mellan "matrummet" och "vardagsrummet" valde de förra ägarna bort och istället ligger en inklädd järnbalk i taket.
Kakelugen satte förra ägarna också dit vilket krävde förstärkningar under huset i krypgrunden.
Alla fönster är också utbytta vilket gjorde att många kronor sparades in på elräkningen.
Takfönster på övervåning utbytta mot el och fjärrmanöverarde.
Taken renoverade och solceller finns nu på sydvästsidan.
Oljepannan i tvättstuga utbytt mot bregvärmepump i garage.
Jag bifogar lite bilder på kök och den nya elcentralen
Jag köpte mitt Patenthus 1995 (byggt 1070) och började med att byta ut barköket och flytta el-centralen.
Enklast var att förlägga platsen för den nya centralen på andra sidan väggen i ingångshallen under trappan.
Då räckte de flesta kablarna till den nya centralen utan att behöva någon skarvning.
Huset är lite förängt med en sektion så vi har några rum till i andra änden av huset.
Väggen mellan "matrummet" och "vardagsrummet" valde de förra ägarna bort och istället ligger en inklädd järnbalk i taket.
Kakelugen satte förra ägarna också dit vilket krävde förstärkningar under huset i krypgrunden.
Alla fönster är också utbytta vilket gjorde att många kronor sparades in på elräkningen.
Takfönster på övervåning utbytta mot el och fjärrmanöverarde.
Taken renoverade och solceller finns nu på sydvästsidan.
Oljepannan i tvättstuga utbytt mot bregvärmepump i garage.
Jag bifogar lite bilder på kök och den nya elcentralen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Ser att du har vattenburen värme, var det ett "tillval" från fabrik?
Edit: var stod oljetanken innan?
Edit: var stod oljetanken innan?
Klicka här för att svara









