Tjenare.
Flyttade in i vårt nyinköpta hus i veckan.
Hittade pärmar där alla originalritningar m.m fanns, och hustillverkaren hette just "AB Patenthus". Har aldrig hört talas om det, och inte ens Google verkar hitta något om det.
Någon här inne som vet något om detta företag?
Huset är byggt 1974, och verkar vara rejält i jämförelse med de andra papplådorna i området. Har en uppvärmningskostnad på 10.000kr om året med direktverkande el, vilket inte kan vara så vanligt, speciellt inte för en 70-tals kåk?
Flyttade in i vårt nyinköpta hus i veckan.
Hittade pärmar där alla originalritningar m.m fanns, och hustillverkaren hette just "AB Patenthus". Har aldrig hört talas om det, och inte ens Google verkar hitta något om det.
Någon här inne som vet något om detta företag?
Huset är byggt 1974, och verkar vara rejält i jämförelse med de andra papplådorna i området. Har en uppvärmningskostnad på 10.000kr om året med direktverkande el, vilket inte kan vara så vanligt, speciellt inte för en 70-tals kåk?
Välkommen till ByggaHus!
Jag hittade den här bloggen om Vitaby på Österlen.
http://osterlen.blogspot.se/2014_04_01_archive.html
Där nämns Patenthus på en bild med en röd tegelvilla och längst ned "Jag flanerar vidare och slås av hur blandad bebyggelsen är. Till skillnad från många byar är detta inte en bondby utan en litet järnvägssamhälle. Byn har har vuxit successivt, prakthus blandas med torp, patenthus, radhus och till och med ett par små hyreshus"
Eftersom det nämns i flertal, kanske företaget höll till i de trakterna?
Jag hittade den här bloggen om Vitaby på Österlen.
http://osterlen.blogspot.se/2014_04_01_archive.html
Där nämns Patenthus på en bild med en röd tegelvilla och längst ned "Jag flanerar vidare och slås av hur blandad bebyggelsen är. Till skillnad från många byar är detta inte en bondby utan en litet järnvägssamhälle. Byn har har vuxit successivt, prakthus blandas med torp, patenthus, radhus och till och med ett par små hyreshus"
Eftersom det nämns i flertal, kanske företaget höll till i de trakterna?
Enligt papperna hade företaget sitt säte i Karlstad.thomas33 skrev:Välkommen till ByggaHus!
Jag hittade den här bloggen om Vitaby på Österlen.
[länk]
Där nämns Patenthus på en bild med en röd tegelvilla och längst ned "Jag flanerar vidare och slås av hur blandad bebyggelsen är. Till skillnad från många byar är detta inte en bondby utan en litet järnvägssamhälle. Byn har har vuxit successivt, prakthus blandas med torp, patenthus, radhus och till och med ett par små hyreshus"
Eftersom det nämns i flertal, kanske företaget höll till i de trakterna?
Noterbart är att 2 hus till på denna gata är av samma typ av utseendet att döma, resten av området är typ Älvsbyhus som är rätt kända för att vara ordentligt dragiga inomhus vintertid.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Hur är det verifierat att uppvärmningen kostar 10000 per år?
Det låter osannolikt.
Det låter osannolikt.
Hej! Sökte på Patenthus och hittade detta gamla inlägg. Vi bor också i ett Patenthus med utseende liknande detta hus (fast vi har ingen källare): https://www.vincent.se/till-salu/beskrivning/CMVILLA527S1OLMGVUC9ED5?source=hemnet Ser ert liknande ut?F Filling84 skrev:Tjenare.
Flyttade in i vårt nyinköpta hus i veckan.
Hittade pärmar där alla originalritningar m.m fanns, och hustillverkaren hette just "AB Patenthus". Har aldrig hört talas om det, och inte ens Google verkar hitta något om det.
Någon här inne som vet något om detta företag?
Huset är byggt 1974, och verkar vara rejält i jämförelse med de andra papplådorna i området. Har en uppvärmningskostnad på 10.000kr om året med direktverkande el, vilket inte kan vara så vanligt, speciellt inte för en 70-tals kåk?
Planlösning var ganska långt ifrån, utsidan var fruktansvärt likt. Fönsterpartierna är samma. Och ingen takfot heller. Vi förlängde vår takfot i förra hösten med 30cm när taket ändå gjordes om.K K_F skrev:
Jag har sett några varianter på planlösning, och flera som är exakt lika fast spegelvända. Bifogar bilder på vår planlösning. Vi har inte heller någon takfot, men har tänkt behålla utseendet när vi byter tak nästa år. Har ni renoverat mer än tak?F Filling84 skrev:
Kan försöka att komma ihåg att lägga ut våra ritningar imorgon.K K_F skrev:
Vi bytte tak och takfönster förra hösten.
Förlängde takfoten för att det sliter en del på fasaden.
Förre ägaren har renoverat badrum, kök osv.
Det har funnits problem med fukt i krypgrund, så de har grävt ur till ståhöjd under huset, bytt trossbotten och installerat krypgrundsavfuktare.
Vi har väl gjort alla ytskikt i hela huset. Även byggt 2 sovrum till i allrummet på övervåningen.
Det som jag hört av grannarna som även de har patenthus, är att de köpte husen med isolerglas. Efter 8-10 år var det fullt med kryp mellan glasen, och vid närmare undersökning så visade det sig att det inte var isolerglas alls som de monterat. Tyvärr hade patenthus gått i konkurs vid det laget, så de fick stå för fiolerna själva.
Hej, Vi bor i en snarlikt hus tror jag. Har ni ritning på nedervåningen. Vilka av väggarna på nedervåningen är egentligen bärande. Om jag ser er ritning kanske man kan sluta sig till vad som är bärande eller inte.K K_F skrev:
Hej, här kommer ritning på bottenplan. Vi har även lite konstruktionsritningar, ska se om jag kan ladda upp dem också.J Johan6479 skrev:
Hej, här kommer även lite andra ritningar.J Johan6479 skrev:
K K_F skrev:
Vi har samma hus! Vi har dock öppet mellan vardagsrum och matplats för vi har ett stort valv i dagsläget. Detta vill vi ta bort så frågan är om denna vägg är bärande. Vi ska också göra om köket och då Jill vi följa in kyl och frysK K_F skrev:
Var sitter ert elcentral? Vår sitter på gaveln av barköket, idiotiskt!
Hej, vad kul! Vi har också ett stort valv mellan vardagsrum och matplats, fast det ser ut som en vägg på ritningen. Huset är ju prefabricerat i typ 4 olika sektioner, och delningen mellan två av sektionerna borde gå ungefär där valvet/väggen är... Men jag vet inte säkert.J Johan6479 skrev:Vi har samma hus! Vi har dock öppet mellan vardagsrum och matplats för vi har ett stort valv i dagsläget. Detta vill vi ta bort så frågan är om denna vägg är bärande. Vi ska också göra om köket och då Jill vi följa in kyl och frys
Var sitter ert elcentral? Vår sitter på gaveln av barköket, idiotiskt!
Vi har elcentralen på samma ställe som ni, håller med om att det är opraktiskt. En av våra grannar som har likadant hus har dragit om all el och flyttat elcentralen. Det var tydligen otroligt mkt jobb då elen mellan sektionerna inte gick i kanaler utan var klamrad fast. Kan tillägga att han är elektriker och har helrenoverat hela huset samtidigt...
Hej, Det där med klamrad el låter inte bra. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med din granne!K K_F skrev:Hej, vad kul! Vi har också ett stort valv mellan vardagsrum och matplats, fast det ser ut som en vägg på ritningen. Huset är ju prefabricerat i typ 4 olika sektioner, och delningen mellan två av sektionerna borde gå ungefär där valvet/väggen är... Men jag vet inte säkert.
Vi har elcentralen på samma ställe som ni, håller med om att det är opraktiskt. En av våra grannar som har likadant hus har dragit om all el och flyttat elcentralen. Det var tydligen otroligt mkt jobb då elen mellan sektionerna inte gick i kanaler utan var klamrad fast. Kan tillägga att han är elektriker och har helrenoverat hela huset samtidigt...


