fahlis skrev:
Ja, entreprenören är ansvarig för bygget, både vad beträffar ev. skador på huset och på personer som vistas där. Ni bör verkligen hålla er borta tills dess byggnaden formellt överlämnas.
Nej, det är rent trams. Vid en delad entreprenad så finns det alla möjliga olika avtalsförhållanden.
Normalt sett är dock det precis tvärt om mot vad du säger. Vid delad entreprenad är byggherre=den som beställer husbygget. Dvs man har visst ansvar.
 
Marlun017 skrev:
Vi bygger med delad entreprenad men vår byggfirma och husföretag vill inte ge oss nycklar till huset under byggtiden, är det verkligen rimligt?
Nej, det är orimligt i mina ögon. Jag hade aldrig anlitat en firma på delad entreprenad som betedde sig så. De har begränsat ansvar för den produkt de levererar och skall bevisa för dig på det sätt som du önskar att produkten uppfyller de krav som du ställer på den.

Vem är BAS-U?

Att skylla på arbetsmiljörisker är bara rent trams. Ta på en hjälm, en varselväst och ett par skor med tåhätta och spiktrampskydd och be att få se de lokala arbetsmiljöföreskrifterna (skall finnas på varje byggarbetsplats) så har ni uppfyllt grundförutsättningarna. Sedan kan arbetsledaren ta fem minuter av sin tid att visa er det ni vill visa. Man är inte per automatik obehörig för att man inte avlönas av just den firman.
 
Suhagg skrev:
Handen på hjärtat om du skulle låta någon annan bygga så finns det ju inte en chans att du bara skulle luta dig tillbaka och inte vara nyfiken och intresserad på hur saker görs, och kanske vilja dokumentera för din egen skull?

Det är ju väldigt ofta bilder kommer till bra användning vid eventuella tvister.
Jag förstår mycket väl varför man vill kolla men det beror kanske på att människor är olika...vissa vill veta och ha insyn i allt samtidigt finns det ju många som köper ett färdigt hus för väldigt mycket pengar utan att ens besikta....

Själv föredrar jag att bygga själv så slipper man ju allt detta....
 
Enk Projektet skrev:
Om anledningen för att ha nyckel till huset är kontroll och övervakning över processen vid ett husbygge så måste man ha valt helt fel byggare....ang bilder över hur saker är gjort så måste det vara enklast att lösa det med byggaren som fixar det fortlöpande.....
Kan bara svar för egen del och kanske är jag lite cynisk men jag har en begränsad skara personer jag litar helt och fullt på och ingen av dom var hantverkare som hade möjlighet att bygga vårt hus när det var aktuellt. Och att lägga ut flera miljoner på ett husbygge utan att överhuvudtaget kontrollera arbetet under byggtiden var aldrig ett alternativ, men det är självklart upp till var och en att bedömma hur mycket man litar på sin entreprenör.

Att vi sen besökte bygget ofta berodde framförallt på eget intresse och av samma anledning så togs också en massa bilder och att både engagemanget och bilderna visade sig vara guld värt i efterhand var en positiv bieffekt. Därför rekommenderar jag varm alla som ska bygga att vara på plats och också dokumentera bygget. Och skulle jag stöta på en entreprenör som visar en ovilja att ge mig som beställare tillträde till huset under byggtiden så skulle jag nog leta efter nån annan.

Visst kan man säkert få byggaren att fota en del konstruktionsdetaljer om det är det man är ute efter och man själv inte har ett intresse av att besöka bygget. Men jag vågar nog påstå att ingen normalt funtad hantverkare skulle fota sitt eget slarv eller fusk och lämna över till beställaren om det nu inte råkar vara så illa att entreprenören helt enkelt inte begriper bättre och lämnar över bevis på eländet.:D
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.