2 533 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Prisökning materialsatser Fiskarhedenvillan
Sitter här med en gammal offert på fyra modeller (Domherren 753', Orren, Tranan 831' , Doppingen 783') från Fiskarhedenvillan från 2010. Någon som har en förklaring till att priserna på materialsatserna ökat med mellan 18-20% på tre år? Kan man förvänta sig samma ökning av entreprenadpriserna?
Var tvungen att rota fram min gamla produktionskostnadskalkyl på Tranan från 2006 och där var priset 638 000:- för materialsatsen och 922 000:- för entreprenaderna. Såg nu på hemsidan att priset är 999 000:- för materialsatsen så det är en stor ökning de senaste 7 åren och kanske innehållet har förändrats och nya regler/krav står för en viss del.
Men min spontana känsla är att det är mycket dyrare att bygga nytt idag än det var för 7 år sedan även om man räknar in inflationen. Så av ren nyfikenhet skulle det vara kul om någon har svar på TS fråga om entreprenadkostnaderna ökat i samma omfattning.
Men min spontana känsla är att det är mycket dyrare att bygga nytt idag än det var för 7 år sedan även om man räknar in inflationen. Så av ren nyfikenhet skulle det vara kul om någon har svar på TS fråga om entreprenadkostnaderna ökat i samma omfattning.
Visst kan det påverka en del men byggandet av småhus har väl minskat till en väldigt låg nivå vilket ställt till det för många aktörer på marknaden som inte säljer tillräckligt många hus och hamnar i ekonomiska svårigheter vilket istället borde pressa priserna. Här är kanske kravet på en kontantinsats en stor del av boven.
Men när det gäller entreprenadkostnaderna så kan jag mycket väl tänka mig att ROT har en inverkan eftersom det är mer lönsamt för en hantverkare att jobba mot kunder som får halva arbetskostnaden "betald" av staten istället för att ta uppdrag från hustillverkare eller privatpersoner som bygger nytt och verkligen vill pressa priserna utan "bidrag" från staten.
Så jag har svårt att se sambandet att efterfrågan driver upp priserna på nya hus utan det måste vara andra faktorer som påverkar.
Men när det gäller entreprenadkostnaderna så kan jag mycket väl tänka mig att ROT har en inverkan eftersom det är mer lönsamt för en hantverkare att jobba mot kunder som får halva arbetskostnaden "betald" av staten istället för att ta uppdrag från hustillverkare eller privatpersoner som bygger nytt och verkligen vill pressa priserna utan "bidrag" från staten.
Så jag har svårt att se sambandet att efterfrågan driver upp priserna på nya hus utan det måste vara andra faktorer som påverkar.
Jag kan väl bara konstatera att jag är glad att jag byggde 2007 och inte idag med tanke på kostnadsutvecklingen för att bygga nytt för våra hushållsinkomster har inte ökat i närheten av kostnaden för nybyggnation
Klicka här för att svara