Byggahus.se

Erfarenhet av Haaks Stenhus

1. L
    Medlem · 29 inlägg

libel

Medlem
    Hej!

Är det någon som känner till något om Haaks Stenhus. Positivt eller negativt.

Och vad kostar deras hus ungefär?

2. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare

Re: Erfarenhet av Haaks Stenhus

Var i kontakt med dem i början när vi skulle bygga hus, och inte verkade de vara särskilt intresserade av att kränga av något till oss iaf. Det blev Rejnäsvillan istället.

3. D
    Medlem · 21 inlägg

drummie

Medlem

Var på en husmässa i helgen och träffade en representant för Haaks.Hon lovade at en säljare skulle ringa mig,vilket igen har gjort.
    De har säkert mycket att göra men då kanske man inte ska vara på mässor och predika,utan vara hemma och gjuta betongblock.

4. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare

Det tyder ju på att de tjænar en bra slant på varje kåk de sæljer och inte behøver sælja så många før att klara sin egen førsørjning. Dax før bojkott av Haaks stenhus? Eller pruta rejælt nær man, eller om man får dem på kroken.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 222 inlägg

Hoffsan

Medlem

Vi har byggt ett Haaks stenhus och det är ju som Abuquir skriver, de tjänar bra på de hus de bygger och behöver inte sälja så många.
    Det hus vi byggt går inte att jämföra på stora vägar med de hus som de normalt sett brukar bygga nere vid "lyxkusten" Höllviken och Falsterbo. Där ligger ett par hus de byggt för 12 mille/hus! Hur som helst...
    Allt har funkat bra för oss. leveranserna kom i tid osv men nu bygde vi på delad entrepenad. Det vi fick hjälp med från Haaks var att få grunden gjuten, ytterväggar och innerväggar resta, tak och takstolar på plats, ytterdörrar, garageport, stuprännor och fönster på plats samt rördragning.
    Allt annat har vi gjort själva som fasadputs, kakling, lagt golv, elen, monterat köket, kaminen, målat osv osv.

Det roliga var att vi fick avdrag på 25.000 kr om vi ville visa huset 1 helg för enbart Haaks kunder(alltså inte utannonserat i nån tiding) och det gick vi med på.
    När huset sen var färdigbesiktigat med anmärkng på endast ett stuprör och en takpanna som var kass så frågade jag när huset skulle visas och fick till svars från Per Haak att han skulle höra av sig om någon vecka.
    Nu har det gått 1/2 år sen vi flyttade in och har inte visat det än. Men det var väl inte fint nog med tanke på vilka kåkar de brukar bygga åt de med miljonerna på banken :p och de där 25.000 kr har han ju säkert lagt på byggsatsen någonstans.
    Dessutom skulle vi få en såååå fin present när vi flyttade in. Den har vi inte heller sett röken av :-/
    Sammanlagt betalade vi 2,0 mille för allt(inräknat är då alla våra egna inköp av elmaterial, kakel, klinker, parkett, badrumsinredning mm) tomten på 200.000 ej inräknad.
    Bilder finns här:

http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4143_page0.html

• Laddar…
  6. Z
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

zultanen

Medlem

Avråder

Hej! Jag har byggt ett Haak Stenhus i Ängelholm. Själva ideen är bra, men tyvärr så är Per Haak inte den mest seriösa.

Flertal brister i kontrakt.
    Bristfällig och felaktig faktuering.
    Då kontraktet var påskrivet, "då var man inte speciellt intressant".
    Vägrar att åtgärda fel från besiktningen.
    etc.

Här är lite bilder på en Haak fasad!
    www.eurospace.se/HAAK/haak.htm

/P-O

• Laddar…
  7. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Har en del erfarenheter av Haaks

På plussidan:
    * Många år i branschen under samma firmanamn.
    * Konceptet är bra. Konstruktionen är gedigen.
    * Totalentreprenad med delvis egna hantverkare.
    * Helt skräddarsydda hus.

På minussidan:
    * Bristande kundvård, troligen beroende på resursbrist.
    * Osäkert hur deras konstruktioner klarar de nya energikraven.
    * Hög totalkostnad, men de riktar in sig främst på kapitalstarka kunder.
    * Hög personalomsättning, vilket ger varierande kvalité.
    * De säljer ibland in delad entreprenad till kunder som inte har koll på vad det innebär.

Dock skulle jag nog välja deras typ av konstruktion om jag själv skulle bygga nytt framöver.
    Men de är ju inte de enda med det konceptet.

I det stora hela så klassificerar jag nog in dem i facket bland de mer seriösa husbyggarna.
    Med lite bättre kundmottagande, främst i de tidiga stadierna så hade de fått ett högre totalbetyg.

8. O

Olom

Medlem

Negativ erfarenhet av Haaks Stenhus

Vi byggde ett stenhus med Haaks 2008. Huset blev väl ok o håller bra standard. Men vi med flera i vårt område drabbades av stora förseningar. Haaks höll varken löften och var jätte dåliga på att kommunicera tillbaka. Det var ett tungt jagande och till slut fick vi ta hjälp av kostsam advokat för att få någorlunda rätt i olika frågor. Jag kan heller ej rekommendera samfällighets formen. Detta har i o m dålig kommunikation och bristande info från Haaks orsakat oss stora bekymmer. Nej, jag kan absolut inte rekommendera Haaks, inte ens till min värsta fiende :(

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 431 inlägg

hempularen

Moderator
    Kan du beskriva lite mer om samfällighetsformen? På vilket sätt har den med hustillverkaren att göra? Och är det några speciella problem där är eller är det samfällighet i största allmänhet som är problemet?

10. O

Olom

Medlem
    Haaks var otydliga med information kring samfällighetsformen och vi var själva naiva och dåligt pålästa kring hur mycket det kostar att driva en samfällighet och hur mycket arbete det krävs. Haaks lämnade oss med en lerig åker, förutom asfalterad väg och belysning. Vi hade stora bekymmer att få igenom ett plank som enligt planritning skulle uppföras av byggherren, Haaks och fick till slut lägga pengar på en jurist för att få detta klart. Sedan har Haaks krånglat och inte utfärdat sk. slutbevis, detta är fortf ej gjort efter 5 år. Mycket svagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.