3 378 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bygga Myresjöhus i GBG
Hej,
Nygammal på forumet. Sålde kåken i Lindome 2007, och nu skall vi bygga nytt.
Vårt val har fallit på Myresjöhus.
Har på forumet sett en hel del negativa kommentarer, så nu skulle jag vilja ha lite feedback på hur ni tycker Göteborgskontoret skött sig.
Utav att läsa kommentarerna, så verkar bolaget haft mkt problem i början och mitten av 2000-talet.
Så, ni som byggt Myresjö, alla intryck och kommentarer är av tacksamhet emottagna.
\P
Nygammal på forumet. Sålde kåken i Lindome 2007, och nu skall vi bygga nytt.
Vårt val har fallit på Myresjöhus.
Har på forumet sett en hel del negativa kommentarer, så nu skulle jag vilja ha lite feedback på hur ni tycker Göteborgskontoret skött sig.
Utav att läsa kommentarerna, så verkar bolaget haft mkt problem i början och mitten av 2000-talet.
Så, ni som byggt Myresjö, alla intryck och kommentarer är av tacksamhet emottagna.
\P
Jag säger som jag brukar; jag kan inte förstå att någon väljer Myresjöhus, efter att ha läst bland annat här, när det finns så många andra att välja bland.
Byggherrar i Örebro har varit drabbade och det är inte mitten av 2000-talet utan nu de senaste åren/året, med ärenden som slutar med att Myresjöhus stämmer sina kunder. Detta har alltså inte endast med Örebrokontoret att göra utan det är HK som kliver in.
Jag vill inte sprida rykten och jag sitter inte på förstahandsinfo själv men jag har med intresse föjt rapporterna i lokaltidningen och jag har bekanta som byggt med Myresjöhus här i Örebro och det var och är fortfarande katastrof.
Som sagt, när det finns andra alternativ; varför chansa?
Byggherrar i Örebro har varit drabbade och det är inte mitten av 2000-talet utan nu de senaste åren/året, med ärenden som slutar med att Myresjöhus stämmer sina kunder. Detta har alltså inte endast med Örebrokontoret att göra utan det är HK som kliver in.
Jag vill inte sprida rykten och jag sitter inte på förstahandsinfo själv men jag har med intresse föjt rapporterna i lokaltidningen och jag har bekanta som byggt med Myresjöhus här i Örebro och det var och är fortfarande katastrof.
Som sagt, när det finns andra alternativ; varför chansa?
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Ä det någon som har koll på läget för målet om enstegstätade fasader? Myresjöhus vann ju i hovrätten via sin argumentation "allt vi byggde möglar, det är normal standard för Myresjöhus, alltså normalt, inget fel" (lite tillspetsad tolkning).
Men målet skall ju upp i högsta domstolen, jag antar att ägarna kommer att sätta bolaget i konkurs ifall de förlorar i HD. Så då är ju frågan om någon vet när målet förväntas komma upp i HD?
Men målet skall ju upp i högsta domstolen, jag antar att ägarna kommer att sätta bolaget i konkurs ifall de förlorar i HD. Så då är ju frågan om någon vet när målet förväntas komma upp i HD?
Vi köpte byggsatsen enbart ifrån Myresjöhus (GBG kontoret) och hade således inte totalentreprenad.
Vi tog emot byggsatsen och har löst allting själva, skulle inte säga att det är något fel på Myresjöhus, inte mer fel på dem än på någon annan av de som levererar hus.
Däremot kan det ju vara mer eller mindre problem med de olika entreprenörerna som anlitas på de olika orterna, men de är inte Myresjöhus utan egna bolag.
Vi tog emot byggsatsen och har löst allting själva, skulle inte säga att det är något fel på Myresjöhus, inte mer fel på dem än på någon annan av de som levererar hus.
Däremot kan det ju vara mer eller mindre problem med de olika entreprenörerna som anlitas på de olika orterna, men de är inte Myresjöhus utan egna bolag.
Är man bland dom stor så klart man har problem hos visa kunder. Vill nog påstå att problemet oftast är relaterat till lokala odugliga hantverkare. Och dom finns hos alla tillverkar.ginnfilt skrev:Jag säger som jag brukar; jag kan inte förstå att någon väljer Myresjöhus, efter att ha läst bland annat här, när det finns så många andra att välja bland.
Byggherrar i Örebro har varit drabbade och det är inte mitten av 2000-talet utan nu de senaste åren/året, med ärenden som slutar med att Myresjöhus stämmer sina kunder. Detta har alltså inte endast med Örebrokontoret att göra utan det är HK som kliver in.
Jag vill inte sprida rykten och jag sitter inte på förstahandsinfo själv men jag har med intresse föjt rapporterna i lokaltidningen och jag har bekanta som byggt med Myresjöhus här i Örebro och det var och är fortfarande katastrof.
Som sagt, när det finns andra alternativ; varför chansa?
Mitt tips är att begära skriftliga referenser på snickarna som ska resa och slutföra huset. Kontakta tidigare kunder!
//Calle
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Fast det är ju Myresjöhus centralt som hävdar att "alla hus vi byggde har fuktproblem, det är den normala standarden för ett Myresjöhus", och därmed slapp ansvar för fasaderna i hovrätten.
Det kan man inte skylla på lokala hantverkare. Vi har ju här på forumet också sett exempel på att Myresjöhus med en dåres envishet fortsatt att anlita en firma som utfört livsfarliga elinstallationer (och det var inte ett misstag, firman ifråga hävdade att det var rätt tills elsäkerhetsverket hotade med tillträdesförbud, huset var farligt att vistas i), den firman fortsatte Myresjöhus att anlita i många år efter den incidenten. Det går heller inte att skylla på lokala oförmågor, dvs firman ifråga är ju en lokal oförmåga, men kan inte bolaget centralt styra upp så att man inte systematiskt upprepar redan gjorda misstag så är det ett problem i bolaget. Vettiga bolag lär sig av misstagen, andra upprepar sina misstag.
Det är ju delvis samma visa om de enstegstätade fasaderna, konstruktionen var redan utdömd i många länder innan man ens hade börjat använda den i Sverige. Myresjöhus (och flera andra mindre aktörer) upprepade redan gjorda misstag med katastrof som följd.
Det kan man inte skylla på lokala hantverkare. Vi har ju här på forumet också sett exempel på att Myresjöhus med en dåres envishet fortsatt att anlita en firma som utfört livsfarliga elinstallationer (och det var inte ett misstag, firman ifråga hävdade att det var rätt tills elsäkerhetsverket hotade med tillträdesförbud, huset var farligt att vistas i), den firman fortsatte Myresjöhus att anlita i många år efter den incidenten. Det går heller inte att skylla på lokala oförmågor, dvs firman ifråga är ju en lokal oförmåga, men kan inte bolaget centralt styra upp så att man inte systematiskt upprepar redan gjorda misstag så är det ett problem i bolaget. Vettiga bolag lär sig av misstagen, andra upprepar sina misstag.
Det är ju delvis samma visa om de enstegstätade fasaderna, konstruktionen var redan utdömd i många länder innan man ens hade börjat använda den i Sverige. Myresjöhus (och flera andra mindre aktörer) upprepade redan gjorda misstag med katastrof som följd.
Glöm inte alla byggnader som PEAB,Skanska och NCC uppförde i detta utförandet. Vill inte kalla dem mindre aktörerhempularen skrev:
Hur fixar man 20 324 inlägg på 8 år? Det finns en värld utanför byggahus.se! Allt som står här ju inte alltid hela sanningen. Man hittar rätt ofta påståenden här grundade på enskilda fall.hempularen skrev:Fast det är ju Myresjöhus centralt som hävdar att "alla hus vi byggde har fuktproblem, det är den normala standarden för ett Myresjöhus", och därmed slapp ansvar för fasaderna i hovrätten.
Det kan man inte skylla på lokala hantverkare. Vi har ju här på forumet också sett exempel på att Myresjöhus med en dåres envishet fortsatt att anlita en firma som utfört livsfarliga elinstallationer (och det var inte ett misstag, firman ifråga hävdade att det var rätt tills elsäkerhetsverket hotade med tillträdesförbud, huset var farligt att vistas i), den firman fortsatte Myresjöhus att anlita i många år efter den incidenten. Det går heller inte att skylla på lokala oförmågor, dvs firman ifråga är ju en lokal oförmåga, men kan inte bolaget centralt styra upp så att man inte systematiskt upprepar redan gjorda misstag så är det ett problem i bolaget. Vettiga bolag lär sig av misstagen, andra upprepar sina misstag.
Det är ju delvis samma visa om de enstegstätade fasaderna, konstruktionen var redan utdömd i många länder innan man ens hade börjat använda den i Sverige. Myresjöhus (och flera andra mindre aktörer) upprepade redan gjorda misstag med katastrof som följd.
Enstegstätade fasader är ju långt mer än Myresjöhus som använt sig av så jag ser inte kopplingen!
Något rätt måste dom ju gör då det är bland dom största hustillverkarna i Sverige! Vi har 4 Myresjöhus på våran gata och fler är på gång!
Och när det kommer till eldragningen här så är det samma elfirma som varit i Myresjöhusen, Smålandsvillorna, Eksjöhusen, Fiskarheden och Ekeforshusen och med mycket gott resultat. Så vad jag vill säga är att det inte är helt avgörande vilken husfirma man väljer utan snarare vilka hantverkare som sätter upp det som avgör kvalitén.
Hur hantverkaren kontrakteras beror ju på typen av entreprenadform är ju inte alltid så att hustillverkaren väljer ut dom.
//Calle
Det finns inte en chans i värden att jag inte kan göra annat än att rekommendera er att dra er ur affären. Om ni kan. Jag har själv byggt med Göteborgskontorer och det höll på att sluta riktigt illa. skicka PM till mig så kan jag berätta mer.
Om du inte vill veta mer så gör i alla fall allt för att dra dig ur.
MVH
Mares
Om du inte vill veta mer så gör i alla fall allt för att dra dig ur.
MVH
Mares
Klicka här för att svara
