Man ska ha klart för sig att arbetskostnaden är ca 20% av kostnaden i en entreprenad. Resterande är material och omkostnader +/- en del annat, så att säga.
Prefab och dylikt är inte billigt, tillverkarna tar bra betalt för sina prefabsystem MEEEEN det är tiden man vill ta igen allt på. Allt handlar om tid i branschen. Man vill ha "rull" på pengarna och kundnöjdhet och marknadsandelar står högt i kurs. Med andra ord. Ruskigt produktionstempo!
I samband med detta tempo är det lätt att planering och "handpåläggning" får ta stryk, därav tveksam kvalitet och genomförande då och då.