Hej har lite frågor jag tänkte köpa nyckelfärdigt men har varit i kontakt med säljare och ej fått exakta siffror. Vad menas med nyckelfärdigt?. Vill inte få några överaskningar :wow:

byggarebob67 skrev:
Hej har lite frågor jag tänkte köpa nyckelfärdigt men har varit i kontakt med säljare och ej fått exakta siffror. Vad menas med nyckelfärdigt?. Vill inte få några överaskningar :wow:
Det betyder ingenting. Eller rättare, det betyder vad säljaren väljer att det ska betyda. Det är alltså ett marknadsföringsbegrepp, som inte har någon juridiskt definierad betydelse.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ha ett fast pris på rubbet men det verkar inte finnans något byggbolag som ger det.

Det du letar efter är en totalentreprenad. Då levererar byggaren ett hus du beställer. Om det dyker upp problem eller frågor på vägen så löser byggaren dem utan din inblandning. Du slipper krångel men tappar inflytande över slutprodukten. Det går då också att lämna ett pris på totalentreprenaden med det kommer antagligen vara med en del luft i för att byggaren vill försäkra sig mot oväntade saker som dyker upp.

Det är vanligt att husbyggaren inte är så sugen på att ta på sig markarbeten, det är en storosäkerhetsfaktor och kan bli väldigt dyrt. Ett alternativ är att du tar in en egen entreprenör som gör mark och platta men köper färdigt hus av någon annan. Då ansvarar du för att huset passar på plattan men kan få ner kostnaden en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.