Hustillverkare
Shiraz: Någon som har byggt med dessa leverantörer i södra Skåne nyligen och som kan ge ett omdöme?
Berghem2018: Hej, Är det någon av er som planerar eller har börjat bygga Berghem? Den "nya" modellen av den. Berätta gärna lite om det då :-) Vi är så gott som säkra på att vi kommer bygga den. Vi vill gärna ha en enplansvilla och varsitt rum till alla fyra barn så då har vi fastnat för den.
adde1234: Hej Någon här som har erfarenhet av NZ hus? vi funderar på att anlita dom för att göra en utbyggnation och skulle behöva någon referens/input. Tack,
GIX: Tänkte att det kan vara intressant att göra en jämförelse på el/värmekostnader mellan våra hus. Förutsättning för mitt hus är: Enplanshus med vinkel på 166kvm (Älvsbyhus Regin) byggd 2016 vattenburet värmesystem med radiatorer och pannan är Nibe F750 frånluftsvärmepump. Braskamin i vardagsrument (Contura 556) 4x8m pool med luftvärmepump. Vi håller en innertemperatur på
Rabbithole: Om du har möjlighet, men kör du lågenergihus kanske det är smart att skippa fjärrvärmen och köra värmepump istället
Elin Fredriksson: Hej. Är det någon här som byggt Brahus Smultronstället 143, eller möjligen någon annan av deras modeller i Basic-serien? (Smultronstället 141 o 149) Blev det bra? Hur mycket kostade det er sammanlagt? Mvh Elin
Mikael_L: Jag tror att man även ska kika lite på trender samt hur mycket eget kapital som finns osv. Ett enstaka år kan gå mer eller mindre rejält minus utan att det är någon fara. Det kan t.ex. investerats ordentligt för framtida produktionsökningar och positiva resultat.
Krille4: Fast det är ganska långt ifrån ett färdigt hus de levererar. Det enda som verkar ingå är isolerade ytterväggar, pvc-fönster , reglar till innerväggar och takstolar inkl underlagsduk (?). Price included: Insulated exterior walls (with wooden cladding), inside walls (only construction), roof construction + roof membrane, PVC windows) External wall elements / Wooden facade Wooden cladding,
Golvläggaren1990: Vart i kalmar om man får åka förbi att kika? Ska bygga nu i revsudden "äspelund"
Shiraz: Bra svar. Tänkte denna som en möjlighet till att hitta leverantörer som jag missat. Sävsjö var en sådan, dock är det företaget vilande. Moderna trähus var spännande. XN måste jag kolla upp
rebban_5: Hej, Jag är mest nyfiken på hur går för er? Har ni kommit någon vart när det gäller byggandet eller står det stilla? Kikar själv på Fiskarhedenvillan för ev husbygge framöver.
icho: Det är 1 3/4 plan, med 152m² BOA. Garage ingick ej, ej heller kök, badrumsinredning eller garderober och parkettgolv. Som information kan jag även säga att vi gjort allt arbete utom stomresning av huset själva. Byggkostnad exklusive tomt, men inklusive alla avgifter som tillkommer så hamnade vi på ganska exakt 3 miljoner och då har vi byggt ett 52m² varmgarage också. Vi valde kök,
KnockOnWood: [citat] Vi gjorde en kombination år 2009. Tittade i huskataloger, kikade på "Husknuten" i V.F., Göteborg, och skissade upp en variant av ett hus vi hade fastnat för. Sedan bollade vi detta några gånger med en arkitekt/byggnadsingenjör och filade på konceptet, och till slut gjorde han alla bygglovsritningar vi behövde. Det gick väldigt smidigt och tog kanske ett par, tre månader till
katten1234: Hej! Hur mycket har ni fått lägga för ett vidbyggt garage, samt yta? Om det byggs med golvvärme, klinkers, målade väggar, fönster och släta gipstak är det väl egentligen samma kostnad som för övriga huset (per m^2) eller tänker jag fel? Tack på förhand!
Atom: Grunden till Svillan kommer kosta. Fråga andra. 2010 skulle vi välja mellan S villan och Ä hus. Det har blivit Älvsby. Och det har vi aldrig ångrat. Nu bor vi i ett Myresjö. Älvsby var bättre. Mycket hänger på VEM bygger. Vi har haft ett fantastiskt bygglag. Och under tiden huset byggdes föll inte en enda droppe vatten. Det finns ett forum som tar ENDAST Älvsbyhus. Fråga där lite
NetNut: Enligt årsredovisningen har de gått med en marginell vinst och tagit ut hyfsat stora löner. Omsättningen ser ut att gå upp för varje år så de verkar få in pengar iallafall. Ingen av delägarna är bosatta i sverige - kan ju vara en nackdel vid eventuella problem.
bjomape: Hur bred är övervåningen (jag menar alltså mått mellan stödbenen, längs med mellanbjälkarna)? Jag inredde övervåning med 38° taklutning, 5.40m mellan stödbenen, och fick till fyra sovrum - två i varje ända. De är ju ganska små, men det funkar bra hittils. Byggde garderobsnischer mellan sovrummen, så tar garderoberna inte lika mycket av rummets bredd (men över större väggyta,
Simba16: Hej! Vi ska bygga ett Collina med Myresjöhus är det någon som har erfarenhet av detta hus och kan komma med bra idéer för att förbättra med typ annan placering av fönster och justerad planlösning mm Även åsikter om bygget uppskattas. Tack på förhand!!
fsn: Färdiga väggar finns det mängder av. Färdiga väggar med tak säkert färre, inget jag sett på småhus mer än industriellt modulbyggda lågkostnads.
PerOF: Hej Byggahusforum! Jag har fått för mig att bästa sättet är att bygga med färdiga byggelement, och som beställs hos legotillverkare. Alltså ett paket med färdiga väggar och tak som spikas ihop på plats. För att bygga med lösvirke tar ju evigheter och de stora "märkesfabrikerna" som levererar nyckelfärdiga hus har ju sina begränsningar och inte minst prispåslag. Men vilka
Fjojtmehmet: Fördelen med att anlita en arkitekt är att denna kan simulera dagsljusinsläpp i rummet i olika scenarion, förutsatt att denna har typ autocad I din sits skulle jag tala med en arkitekt, det behöver inte bli så många timmar, och alla arkitekter kostar inte multum. Arkitekten som jag samarbetar med brukar fakturera runt 900 inkl moms
jeepmats: [bild] Nu har vi bott två år i vårt Kalmar och är nöjda. Inget stort har strulat. Jag tycker smålandsvillan har tagit ansvar för det de ska göra. Trivs bra, helt enkelt. Som någon sade tidigare, det är smidigt att ha altan vid köket. Vi har två dörrar från köket ut på altanen som ligger i söder och vänsterläge.
BirgitS: Okej, det förstår jag. Men finns det ingen annan möjlig planlösning där vardagsrum och hall inte är på varsin sida av huset utan på två väggar som gränsar till varandra? För i så fall går det ju få att få ingången i nordväst men ändå få fönster i sydväst.
andragaångsbyggarn: Jag beställde hem deras katalog förra året när jag skulle bestämma hus, de har även riktigt stora hus som inte är fullt så långa och höga (håller med om detta för se mindre husen), deras längsta enfamiljshus är 30 meter! Det var några hus där som jag tyckte var fantastiskt läckra, men då var de lite för stora för mitt tänkta fritidshus. Skulle jag bygga nytt fristående hus
Stillvind: Vilken stad är det ni upplever detta? Vi håller på att leta husleverantörer i Göteborgsregionen och känner en allmän passitivitet från flera aktörer vi har kontakt med. Har de för mkt att göra kanske? Någon som har erfarenhet av att "byta" säljare - det är ju inte säkert det finns några alternativ alla gånger. I Göteborg tex är det bara 2 säljare på Eksjöhus.