17 430 läst ·
32 svar
17k läst
32 svar
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs?
Sida 1 av 3
Om man har skrivit under ett avtal för att bygga hus hos götenehus tex, och låt säga att företaget konkade mitt i byggandet, vad händer?
1. Blir man lämnad till ödet med en halvfärdigt hus och blir tvungen att betala mer för att komplettera huset för ett annat företag?
2. Finns det en försäkring som täcker det fallet och får klart huset som planerat?
Det är Hindås som vi är mest förtjusta i för övrigt. Har någon byggt Hindås? Hur mycket har det kostat er totalt för bara huset?
1. Blir man lämnad till ödet med en halvfärdigt hus och blir tvungen att betala mer för att komplettera huset för ett annat företag?
2. Finns det en försäkring som täcker det fallet och får klart huset som planerat?
Det är Hindås som vi är mest förtjusta i för övrigt. Har någon byggt Hindås? Hur mycket har det kostat er totalt för bara huset?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
i största allmänhet så är det väl så att man tecknar en färdigställandeförsäkring (krav från kommunen för att få bygga typ), och den ersätter merkostnader som uppstår om byggföretaget konkar, men max typ 10 % av byggkostanden...
man får då absolut inte betala för något som inte byggföretaget monterat, alltså inga förskott för om de konkar så får man ta pengarna man har kvar plus de 10% man får från försäkringen för att täcka kostanden för det företag som bygger färdigt huset. (de räknar alltså med att det kostar 10% mer än vad ursprungsföretaget skulle tagit att hoppa in mitt i bygget och göra färdigt resten.
en del företag som är nära konkurs brukar ljuga om att de tecknat försäkring...
detta är ur minnet sök gärna på färdigställandeförsäkring...
är företaget på gränsen till konkurs så ser väl försäkringsbolaget det vid tecknandet och kan då anpassa premien till detta faktum... = svindyr försäkring
välkommen till forumet
man får då absolut inte betala för något som inte byggföretaget monterat, alltså inga förskott för om de konkar så får man ta pengarna man har kvar plus de 10% man får från försäkringen för att täcka kostanden för det företag som bygger färdigt huset. (de räknar alltså med att det kostar 10% mer än vad ursprungsföretaget skulle tagit att hoppa in mitt i bygget och göra färdigt resten.
en del företag som är nära konkurs brukar ljuga om att de tecknat försäkring...
detta är ur minnet sök gärna på färdigställandeförsäkring...
är företaget på gränsen till konkurs så ser väl försäkringsbolaget det vid tecknandet och kan då anpassa premien till detta faktum... = svindyr försäkring
välkommen till forumet
Redigerat:
Tusen tack för detaljerade svaret! Vi har fastnat som sagt på hindås som götenehus har och enligt säljaren som jag träffade idag så verkar de precis börjat gå plus sen förra kvartalen. Han sa också att götenehus totalt hade byggt ca 200 hus år 2012 och ca 225 hus år 2013. Men enligt en statistik som jag fick del av så verkar det inte stämma iaf för 2012 då det står att de sålde 106 "bara".
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Trådens titel har redigerats. Den antydde att en specifik hustillverkare skulle gå i konkurs. Det finns inget i trådens innehåll som handlar om att just den hustillverkaren skulle riskera konkurs, mer än någon annan.
/moderator
/moderator
Mäter statistiken alla byggnader t ex fritidshus etc eller är det enbart villor?soal skrev:Tusen tack för detaljerade svaret! Vi har fastnat som sagt på hindås som götenehus har och enligt säljaren som jag träffade idag så verkar de precis börjat gå plus sen förra kvartalen. Han sa också att götenehus totalt hade byggt ca 200 hus år 2012 och ca 225 hus år 2013. Men enligt en statistik som jag fick del av så verkar det inte stämma iaf för 2012 då det står att de sålde 106 "bara".
länk:
[länk]
Om ni valde att bygga med ett stort välkänt företag som Götenehus eller ett mycket mindre företag som lockar med det billiga priset per kvm. Vad skulle ni ha valt? lägg märke till lilla företaget har F-skattesedel, så det är inget fuskföretag direkt vad jag vet...
kan tillägga att lilla företaget omsatte "bara" runt 2,5 miljoner 2012.
kan tillägga att lilla företaget omsatte "bara" runt 2,5 miljoner 2012.
Bara för att företaget har F-skattesedel så behöver det inte ge några garantier för att det är seriöst och har en sund ekonomi. Gör det lilla företaget husstommar precis som Götenehus?
Vi ska bygga med ett litet företag som bygger ca 12 hus om året. Men jag vet att det företaget har en mycket stabil ekonomi, och en långsiktig affärside. Dom har även trippel A i ranking.
Vi ska bygga med ett litet företag som bygger ca 12 hus om året. Men jag vet att det företaget har en mycket stabil ekonomi, och en långsiktig affärside. Dom har även trippel A i ranking.
Hej Östlund
Företaget bygger med lösvirke och jag skulle tro att de också bygger runt 10/20-tals hus per år. De lockar mest med att det kostar runt 13500 kr. Hur kollar man att ett företag har trippel A och vad innebär det? Får man fråga varför du valde att bygga med ett "litet" företag framför de stora?
Företaget bygger med lösvirke och jag skulle tro att de också bygger runt 10/20-tals hus per år. De lockar mest med att det kostar runt 13500 kr. Hur kollar man att ett företag har trippel A och vad innebär det? Får man fråga varför du valde att bygga med ett "litet" företag framför de stora?
Hej. Företag som har trippel A brukar ofta skylta med det. Finns vissa kriterier för att få det. kanske inte ska fördjupa oss i det. Ett företag som inte har det är ju inte oseriöst för det.
Vi letade efter ett företag som erbjöd resta stommar. För att sedan göra resten på egen hand. Då passade Villa varm oss bra. Gillar även hela deras koncept med lågenergihus och ha möjlighet att bestämma vilken värmekälla man vill ha mm.
Visst erbjudervissa andra husföretag stomrest med som bland annat Mälarvillan och Eksjöhus. men vi föll för Villa varm..
Vi letade efter ett företag som erbjöd resta stommar. För att sedan göra resten på egen hand. Då passade Villa varm oss bra. Gillar även hela deras koncept med lågenergihus och ha möjlighet att bestämma vilken värmekälla man vill ha mm.
Visst erbjudervissa andra husföretag stomrest med som bland annat Mälarvillan och Eksjöhus. men vi föll för Villa varm..
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Hur räknar de "byggda hus"?. Är det sålda hus, eller påbörjade entreprenader/hus eller färdigställda entreprenader/hus. Jag skulle tro att G-hus säljer fler hus än bygger dem. Eller menar dem att huset är byggt i fabrik? Sådan statistik är svår att jämföra mellan de olika husföretegen.
Om företaget visar att de har färdigställarförsäkring, genom t.ex. att visa sitt försäkringsbrev, behöver det i alla fall inta vara så att den gäller!
Du MÅSTE ringa försäkringsbolaget o kolla! Varför? Jo därför att försäkringen kan vara obetald o då gäller den inte
Du MÅSTE ringa försäkringsbolaget o kolla! Varför? Jo därför att försäkringen kan vara obetald o då gäller den inte