Hustillverkare
marina: Hej på er! Eftersom jag bor i Åtvidaberg känner jag mig manad att ge mig in i diskussionen. Det stämmer att Åtvidabergshus gick i konken för nåt år sedan. Efter konkursen startade flera av de anställda Åtvidabergs Takvåningar, som sedan blev Åtvidabergs Hus och Takvåningar. Vet inte huruvida de använde sig av Åtvidabergshus organisationsnummer eller ej när de startade det nya
vonSassen: Ja Pelle det stämmer att man inte kan dra för långtgående slutsatser av detta exempel på lista, men det kan man ju inte av våra diskussioner heller. Dock är det några som försöker lägga ut en (förhoppningsvis någorlunda) ärlig bedömning av sitt arbete... Den länken får naturligtvis ändå bara tjäna som ännu en informationskanal för oss "sökare" här på Forumet! Helena 8)
Sweli: Skulle någon varna mig för den hustillverkare jag har valt, skulle jag vara tacksam! Då har man chansen att följa bygget extra noga så att jag inte får samma problem :-/ Bra gjort "Varningen"!
Svante: Ja säjer då det, ett weekendhus på 198 kvm! Är inte det overkill? Fast har man råd med det så varför inte, lite mycket att städa bara...
Mats_old: Jo precis så är det. Vi valde bort Älvsbyhus förslag på markarbeten för att vi tyckte 200.000 lät mycket men i slutändan hamnade det på samma kostnad ändå och hade vi tagit Älvsbyhus offert hade vi slupit en hel del krångel med andra entrepenörer.
cattis: Annars kan vi väl samla ihop överblivet kakel och göra en sån där hemsk mosaikvariant som hon i äntligen hemma brukar göra...
BoByggarn: Hej Susanne, De ljudnivåer du anger, är de värden som är angivna i bygglovet? Vi har själva sett motsvarande för vissa tomter i Vallentuna där man ska säkerställa en max bullernivå inomhus pga flygbuller. En sak att tänka på är, förutom buller, vibrationer. Är det en högtrafikerad järnväg med mycket godstrafik på? Då kan du vara säker på att ni får mer eller mindre stora
KarlXII: :o :o :o :o :o :o :o Ja,vad säger man - vilken visningsvilla!!! Det här måste ju vara det ultimata exemplet på lycksökare i branschen...coh vem var kvalitetsansvarig? Vem var VVS entreprenören som skrivit att allt var klart? Och besiktningsman? Iofs ganska lätt att missa....det där måste ju vara det självklaraste på hela huset. ;D Skulle inte estniska hus vara billiga förresten....?
Svante: Låter som man kan få pruta på avstånden lite i alla fall :) Jag återkommer med fler frågor framöver. Lär nog behöva input från er allteftersom byggplanerna går framåt.
ante: Vad kan man tänkas få fär värdering på 1,5 plan Älvsbyhus i centrala Malmö? Vilket husföretag har bäst pris om man vill göra allt inomhus arbete själv, alltså endast stomresning.
IngvarW: Som självbyggare hoppas man stort på alla bröder, vänner och bekanta som självklart blir inbjudna/kontrakterade till minst två-tre dagar byggande per näsa. Sen får man väl se hur många av dem som finns kvar när huset är dags att invigas med värsta partajet. Förhoppningsvis vill de vara med då och även skryta om att just de har spikat den eller den spiken. :P Hare hälsar Ingo
annawb: Team Boros rykte är nog inte det bästa, tyvärr. De bygger i närheten där vi bor. Min mamma, som jobbar på bank, sa att hon inte hade några positiva erfarenheter av Team Boro, tyvärr. Känner inte till några detaljer men jag skulle inte köpa TeamBoro. Men det är ju inte säkert att Team Boro är dåliga överallt. Kolla upp dem!
Jonas_O: Flera tillverkare har iosleringstjocklek 145+45mm (De flasta jag har sett). Tjocklekarna jag snubblat över är 195-220-240-260 (Bara sett tre över 250 mm). De som tillverkar ca 200 mm isolering i vägg brukar hävda att det är taket som är viktigast att isolera. Egendomligt att Norrländska producenter i regel isolerar mindre? Tiger har du något pris från Sidensjöhus så hör gärna av
Jonas_O: Något hus hos vårgårda är med film. Man kan snurra runt i alla rum... inte så dumt
astia: OK sitter nu har på nyårsafton och har rotat blend mina papper :) Prislistan jag har är inte på nyckelfärdigt + att jag inte har en aning om ifall någon standardgrund är med eller ej! Detta är priser för snickarfärdigt utförande! Dalsland: byggsats= 1 085 800 + stommontering= 80 900 + snickarfärdigt=401 500 + resten då så detta pris säger inte så himla mycket - men det är vad jag
KK: Hej! Tycker att du ska ta LB-hus pga att de bygger med totalentreprenad. Fördelen med detta är att du enbart har en motpart att bråka med och som tar ansvaret för allt. På detta sätt kan ingen skylla på varandra om något går fel medans huset byggs och efteråt om krångel uppkommer.
bamse: Det enda som har hänt är att vattnet frös mellan hus och mark men det var lätt fixat (hoppas jag?) I övrigt verkar hjältevadshus snickarna gjort ett jättejobb!
Sweli: Har du inte frågat dom som ska leverera huset? Jag tror att alla hus är bara grundmålade, sen ska du måla själv till våren.
Sweli: Det är svårt att jämföra när man säger "huspaket", några inkluderar betongplattan och resning, andra bara det som hustillverkaren "levererar" som egentligen är huspaketet. Resten tillhör bygget. Det vore bra om man lägger till en förklaring till priset.
kludden: Hej alla! Läste för några dar sedan en som tagit hus från Estland bla betalat 5000 euro i frakt,tyvärr kan jag ej hitta detta finns det nå´n som kan hjälpa mej. God jul
Yo: jag tycker att det är tråkigt med husleverantörer som inte har förstått att internet inte bara är ett sätt att få ut en broschyr utan ett sätt att söka information. Lindenvillanshemsida är inte speciellt uppmuntrande direkt. Vill ni se an massa snygga stenhus så ska ni gå in på Jämeräs (H+H Celeron) sida i Finland http://www.jamera.fi och välja Yksilöllisiä taloja. Taloja är
General_Failure: Det finns inget hus som är säket att köpa. Varje hus måste undersökas för sig. Hus från "problemårgångar" kan vara felfria och hus som är byggda senare kan ha fuktproblem.
Midas: Fick prisuppgift på Borgenhard B162. Materialsats ca 1.100.000:- Uppförande med grund ca 1.200.000:- Totalt ca 2.300.000:-
C: Darlene är en Puutalo. Vi hade den som andra alternativet när vi skulle välja husmodell. :) Puutalo och Omatalo tillhör Finndomo och är väldigt lika varandra.