Jag har kollat runt för att få reda på när man egentluigen betalar tomten som man köper av kommunen? betalar man den i samband med betalning av huset eller?

Vi ( Trelleborgs kommun ) betalade på tillträdesdagen.
Alltså innan huset påbörjats.

Vi (Åtvidabergs kommun) betalar handpenning á 10% vid kontraktsdagen, resterande vid byggstart.

• Gilla
henihl
  • Laddar…
finns det möjlighet att betala tomten först, jag tänker på lagfarten.en kompis till mej köpte tomt via hustillverkaren och fick betala lagfart för hela beloppet.fast tomten såldes av en bonde via hustillverkaren.

Oavsett om du köper tomten långt innan byggstart eller precis i samband med byggstart så kommer du aldrig ifrån lagfartskostnaden, som beräknas på fastighetspriset. Vi kommer att betala handpenningen på 10%, i samband med byggstart betalar vi resten, och därmed också lagfartskostnaden i och med att vi i det läget får köpebrevet och att tomten blir vår. Fördelen med att inte köpa tomten direkt är ju att du slipper räntekostnaderna för tomten innan allt är klart. Köper man tomten ett år innan man tänker börja bygga så måste du ju börja amortera på den innan du börjar bygga.

Vad jag förstår menar du att din kompis fick betala lagfart på hela beloppet dvs när huset var klart. Det tycker jag låter helsjukt. Om hustillverkaren erbjuder en tomt tycker jag du ska prata med honom om detta, så att du äger tomten innan bygget startar. Vi har ju köpt huset av en tillverkare och tomten av kommunen så vi har aldrig råkat ut för detta

marina skrev:
...kommer du aldrig ifrån lagfartskostnaden, som beräknas på fastighetspriset.
Lagfarten beräknas väl på tomtpriset(!) och inte på fastigheten med hus och allt?!??
Har jag fel?

markis skrev:
Lagfarten beräknas väl på tomtpriset(!) och inte på fastigheten med hus och allt?!??
Har jag fel?
Det beror på när du köper fastigheten. Köper du en fastighet utan hus så är det bara lagfartsavgift på tomtpriset. Är huset byggt när du köper fastigheten får du betala lagfart för tomt+hus. Av den anledningen är det bättre att köpa tomten innan man börjar bygga.

Aha, och lagfart måste man betala när man köper ett begagnat hus också eller? Dvs, återigen ett skäl till att bygga nytt?

markis skrev:
Aha, och lagfart måste man betala när man köper ett begagnat hus också eller? Dvs, återigen ett skäl till att bygga nytt?
Det kan man säga. Man måste alltid betala för lagfarten när man köper en fastighet och står det ett hus på fastigheten så ökar det i de flesta fall köpeskillingen. Lagfartsavgiften baseras på köpeskillingen. 1.5 procent av köpeskillingen eller vad det nu var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.