Hustillverkare
TCM: [citat] [OT] Måste bara kolla: hur mycket kostar Kvadraten (nyckelfärdigt)?
bjhu: Hejsan ! Även om ni har skriftligt på vad som ingår så är det inte alltid som man tror. Det har vi råkat ut för. Exempel: Antenuttag i alla rum, tolkade vi som att det verkligen var antennuttag i alla rum, men inte Eksjöhus, för dom betyder det tomrör till alla rum. Så var noga och fråga om allt även om ni tycker vissa saker är självklara. Eksjöhus har sina egna tolkningar. När
Nutti: Hej, Jag tror inte att du kan jämföra med Älsbyhus som är billigast på marknaden men dom har även en väldigt lång väntetid på husen. I alla fall här i stockholm är väntetiden ca 12-18 månader tror jag det var. Jämför vad ni får med i huset alltså vad det är för matrial. T.ex är det träpannel i taket, vad det är för isolering, köks uth. vit varor vissa har bara vanliga
fia_mstd: Hjältevadshus har inte gipsskivor utan masonit på väggarna. Det har tydligen med deras mdulbyggning att göra rent tekniskt fick jag förklarat för mig. Ingen isolering alls i innerväggarna, men finns som tillval. Har för mig at vi skulle få betala ungefär 5000 extra för detta, relativt överkomligt.
HEDIN: Jag bygger ett hus från FiskarhedenVillan. Det är en lärkan förlängd med 1.2 m. Planlösningen är något ändrad. På www.unx.se/erikhedin finns lite mer info. Servern ligger nere för tillfället men kommer förhoppningsvis upp under helgen. Har bara bra erfarenhet av FV. Leveranstiderna har hållt bra och huset ser ut att bli klart nån vecka tidigare. Säljaren har ställt upp till 110%
jennieli: Ska bygga hus i närheten av Malmö och står i valet mellan Sävsjöträhus och Örementhus. Är det någon som har några erfarenheter av dessa hustillverkare? ???
Ellin: Kolla in deras hemsida www.eksjohus.se Bilder finns på olika hustyper i olika kulörer och utföranden. Är själv evt ute efter ett Eksjöhus, Aspudden. I dag får vi produktionskalkylen... Hoppas innerligt att den ser bra ut = BILLIGT! // Lilla Mig
koffan: Oavsett branchregler , skall det finnas ett funktionskrav. Vid en seriös beskiktning sprutar besiktningsmannen ut vatten på golvet och kollar så det rinner tillbaka.
shdg: Finns det någon som vet nåt eller byggt med Vallsjöhus? Jag är sprillans ny i denna djungel och jag inser att man fullständigt kan snöa in sig i broschyrer, termer m.m Ju mer jag undersöker ju mer frågor får jag. Är det överhuvud taget möjligt att ha en budget på 2 milj inkl. tomt på 350 000 med ansl.???? Känns inte så nu.....
BoD: [citat] Sen när har de börjat med det? Jag har aldrig hört talas om att de bygger på totalentreprenad.
PierreM: Hej, har nyligen byggt ett kvadraten i Skegrie (1:a etappen) och håller på att färdigställa bottenvåningen (lägger golv, målar väggar/tak. Vi är i stort sett nöjda med byggaren, men det är sämre med säljaren. Om ni får tomt så ta god tid på er (man har ju två år på sig att påbörja bygget). Om ni väljer eksjöhus så se till ALLT muntligt blir nerskrivet på papper med
Inger: Jag har till slut svarat på ditt meddelande. Kolla din inkorg.
Mala-w: Vi ska bygga Malevik, en rejäl modifiering till våra önskemål också dessutom. OM nu bara bygglovet går igenom. :P Hasseluddens planlösning var det vi var ute efter eg. Så i Malevik så är bara v-rum och 1 sovrum kvar på sin plats. Vi ändrade så vi fick in ett allrum också. Vi lyckades utnyttja ytan mycket bättre än orginalet, det höll även A-hus med om 8) Jag kommer senare att
markis: Jag har sett att trivselhus har några sådana hus i vinkel. Här är en bild på ett: http://www.trivselhus.se/img_bank_bigpic.asp?folder_id=18&image_id=708&group_nr=15 En till: http://www.trivselhus.se/img_bank_bigpic.asp?folder_id=18&image_id=729&group_nr=18 Det finns även en del del ritningar på Trivselhus sida med lite udda vinklar; Solvik 601, 604, skiss 515, 510, 521,
boga: Läser i artikeln om tipset att "de allra flesta behöver en erfaren byggkonsult till sin hjälp för att sätta sig in i varje liten detalj kring bygget, innan man skriver kontrakt". Hur har ni här på forumet gjort? Ska man utse en kavalitetsansvarig/byggkonsult innan man skriver på hos någon husfabrikant, för att få experthjälp med vad man får för pengarna? /boga
Lyckan: Hej! Vi skrev redan i December på en tomt och ett hus. Tiden gick och en dag ringde dom och sa att tomten är för liten för huset. Det visade sig att han har sålt tomten innan allt var klart med kommunen. Detalj planen var inte klar. Vi bytte då tomt till en som hade rätt storlek. Problemet är att vi måste ha en annan taklutning på huset på grund av att man måste egentligen bygga 1 1/2
Inger: Vi har ett Lodur och har anlitat hantverkare för att inreda övervåningen. Hantverkarna isolerade väggar och tak, satte upp panel i taket, byggde isolerade innerväggar, drog elen och satte upp radiatorer. Det kostade strax över 200 000:- inkl. moms i Stockholmstrakten. Materialet ingår i den kostnaden. Vi själva vitlaserar taket, spacklar, tapetserar, lägger golv och sätter upp socklar
Malte: Med en inredd övervåning i standardutförande kostar Aspudden ca 1 950´(Sthlm). Det bästa är väl annars att kontakta Eksjöhus så får du mer exakta prisuppgifter.
byggimpert: Polarfönster AB tillverkar de sidohängda standardfönstren, men det är Allmogefönster AB som tillverkar de pivå-hängda fönstren och jag tror faktiskt att det är ytterligare en tredje firma som tillverkar själva spröjsen enl. den uppgift jag har som iof. är från förra hösten, så är det en firma som heter "Firma Spröjset" i Älvsbyn tel. 0929-137 54 som tillverkar spröjsen. Man
swede: [citat] Ja samtliga hus som har Svenska agenter bygger efter Svensk standard, många Svenskar köper färdiga hus från Baltikum, jag kan köpa stommen för 3600kr kvm, då ingår bara väggar samt tak,inredningen samt kök och övrig utrustning får man köpa själv Många åker till Estland för att köpa kök , halva priset
swede: [citat] När det gäller timmerhus 23cm stock behöver inte isoleras, de flesta sätter väggar i sovrummet, när det gäller baltiska timmerhus de har erfarenhet då de har byggt timmerhus i flera hundra år Det går att få handgjorda timmerstommar 26-34cm tjocka stockar för ca 4000kr kvm
Ken: Kvalite'n är jättebra, bytte dock ut takboard mot råspont/papp, tycker det känns bättre, samt jag satte OSB bakom gipsen för rejäla väggar att skruva fast saker i. Inga problem som inte gick att lösa snabbt, var lite transportskadade takskivor, fick nya på en gång. Ballinslöv fick jag dock läsa konsumentköplagen för innan jag fick en ny bänkskiva, (hörnskada på den) men dom
charta77: En sak till. Som är nog så viktig, kolla taket. På dessa hus, kanske inte alla, men i vart fall ett. Så har de lagt lodräta skarvar på takpappen, med bara 1-2cm överlappning. Efter ett antal år glider detta isär och taket kan läka om det vill sig. Så kolla taket noga. Men som sagt mycket kan ha hänt på 15 är.
DragonLady: Det som vi kommer att göra är att göra lätta saker själva som i princip kommer att vara färdiga ungefär samtidigt med huset. T,ex. Måla utsida, Lägga takpannor, Lägga golv, Måla tapetsera inne, vara handräcknings hjälp vid husresningen, hjälpa elektrikern, mm. Det finns massor av småsaker man kan göra. Detta egna arbete samt material räknas ju in i kalkylen och änvänds t.ex.