Hustillverkare
PH: Såg härligt ut Jarppan!! Glöm inte att njuta av sommaren och slit inte ut er i trädgården ;D Misstänker att det finns risk för att man gör det... /PH
DragonLady: Ja, det blev 78B, fast förlängt med 1.20, altanen e oxå förlängd, xtra badrum där uppe, golv på hela övervåningen, balkong skall det oxå vara, jag vill nämligen ha sovrummet där uppe o att man kan gå ut på balkongen från sovrummet. :) Jag vet att vissa tycker att jag är dum som vill ha det o säger att ´då tar du ju bort det som e charmen med detta huset ( öppet till nock i
Xanlin: Hej saralisa! Hur skiljer sig utssendet/planlösningen på erat hus från Trivselhus modell 534 som också har en 1-plansvinkel utfrån 1 1/2 plans huskroppen ? /Anders
Tesa: Var för snabb, och för mycket inne i tankarna så jag missade det där med Trivselhus. Men det löste du ju själv!
Family4: Ja, vi är oxå från Norrk. Vi har oxå varit ute i Eksund o tittat men det är lite fel håll för oss. Vi skulle vilja komma närmare L-ping-kanske är Norsholm ngt för oss? Dock har vi fått ett trevligt bemötande från killen på M-hus. Vi funderar o funderar....för vem vill väl inte ha ett alldeles nytt hus?
Trotter: Hej! Vi har bl a haft problem med att få åtgärdat alla fel som besiktningsmannen påpekade(och det var många). Hjältevad tycks tro att de kan strunta i vissa saker från besiktningsprotokollet. Vi var också mycket nöjda med säljarna i inledningsfasen men vår syn har dessvärre ändrats. Tyvärr kan/vill jag i nuläget inte gå in i detaljer, men det är inte alltid säkert att allt är
Lajka: Tack för synpunkter ang. frågor!? ;) Detta forum är mecka för mej just nu ,eftersom jag är är så oerfaren när det gäller husbygge!! Men jag vill så gärna ha något eget ,och miljonär lär jag nog aldrig bli! Så det blir till at bygga MYCKET själv ,går ej att komma ifrån...vi vill inte sitta i en "skokartong" då kan vi lika gärna bo kvar i lägeneheten. Att kunna ställa frågor
Jarppan: Jag skulle kolla alla förutsättningar för tomten till och börja med. Sjötomt, brukar nog kommun vilja ha en sluten-tank, kolla det = Lite högre driftkostnad. Har ni vatten? ifall inte, är tomten så stor att den klarar avståndsnormerna för avlopp, annars servitut = extra kostnad. Hur ser underlaget ut geotekniskt? förutsättning för platta på mark (påle) el. (kompensationsgrund)
aiskylos: Nej, scanhaus bygger inte stenhus. Det är träregelstomme, platta på mark och på de flesta hus de säljer och visar upp putsad fasad. Det finns att få, ungefär som alla andra hus med trästomme, med tegel eller naturligtvis med träfasad. Kolla på http://www.scanhaus.de/sw_index-b.htm , i spalten till höger finns "byggbeskrivning" med detaljerade beskrivningar.
Jarppan: uhhh... 24 timmars betänketid... det var snabbt det... Har bara bra erfarenheter av Markus Ström i Södertälje, säljaren i Avesta kan jag inte uttala mig om. Men lycka till iaf. Vårat hus kom i torsdags, kul som faaan ;D Bilder finns på http://www.hagalund.tk Huset är lyckan från egnahem serien. // Jarppan
furan: Gläds med dig! Hur ser den kompletta uppstaplade kalkylen ut? Vad kan man "spara" in på när det gäller Lyckan, och vad ingår? Fick en prisuppgift av Eksjö på 1300000:- macke& mia
furan: Hej Jo förlängningen till 133m fick vi reda på med en gång, samt att det skulle kosta ca 50 000:- Vi ska försöka snåla in på det mesta och avstår nog från dom extra meterna... Visst är det konstigt att det knappt går att få upp ett hus under 2 milj, för bara 10 år sedan var priserna knappt hälften... :(
DragonLady: Vårat hus ( västkustvillan) kostar 1.5 ungefär, det är utan tomt. Tomtpriset här ute i gbg´s skärgård är svindlande, 600000:- för en helt oansenlig tomt på 489kvm... :(
Dreams: Vet någon något om detta företag? Bra, dåligt? Vad & var har de byggt?
Midas: Vi betalade ca 11000 extra för att få en i ek istället för furu. Detta var genom Myresjöhus
Tesa: Tack för era synpunkter, det låter spännande att rita eget men för vår del så duger Solvik 208 bra (iallafall på skissen). Sedan får vi se efter helgen hur det blir, skall träffa försäljaren på tomten för diskussion.
robbin: Det ingår vitvaror, kök, badutr osv i materialsatsen. Det är ett komplett hus utan grun men utan allt arbete såsom montering, el, va osv.
Lisen: Vi har hittat en tomt från Sävsjö Trähus och undrar om någon har erfarenheter från både fabrikant och funkishuset Villa Ekudden? Vi skall bygga i puttsad fasd och cederträ. Lisen
AnnaRoger: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1088411555;start=0]Övrigt[/link] av Marlene Eskilsson.
Ellin: Någon som byggt det huset??????????? Priser och kommentarer! Hälsn. Lilla Mig :D :D :D
FlitigaLisa: Har byggt med Trivselhus: Slutbeställning: 2003-08-06 Första leverans (huset anlände): 2003-10-31 Slutbesiktning: 2004-02-20 Innan allt kom igång har ritningar ändrats, bygglov sökts, tomtköp, tillval mm mm. Vårt hus var inte klart utvändigt och inte garaget heller vid inflytt MEN det berodde på vår snickare sominte skött sin tidplan, tyvärr. 16 veckor ÄR normal för TH och det har
FlitigaLisa: Målning av karmar och lister ingår i målarens anbud om ni inte väljer bort målning och tapetsering och gör det själva (det finns enkla pengar att tjäna där). Varför det levereras omålade karmar och lister går ju att diskutera men alla vill ju inte ha vita tex så det är väl en anledning, en annan är nog det med kvistar och kanske oxå att färdigmålade blir skadade under transport
FlitigaLisa: Det var i ett tidigt skede som vi tog upp frågan, innan köpeavtalen var påskrivna tror jag. Ta upp frågan och är de intresserade nappar de annars inte. Vi hade själva tittat på ett Trivselhus i en annan stad (hos kompisar) och tryckte på hur bra vi tyckte det var att få "se" ett hus live. Att mycket föll på plats.
piakanutte: ??? Idag ringde jag till försäljaren som sålde vårt hus till oss, vi har bott i det sedan i mars-04. Jag hade bara en enkel fråga, men han lät ungefär som om han satt som en bomb som jag snart skulle trycka på utlösaren till. Likadant var det med snickarna, när de var här för att åtgärda det som var kvar sedan slutbesiktningen, de såg ut som strykrädda hundar och när jag log och
FlitigaLisa: Har idag pratat med killen som lämnade in konkurspapperna och Norge har inte med Trivselhus Sverige att göra alls. Det är ett annat bolag som bygger deras hus det handlar om. Du kan lugnt gå vidare i dina husbyggar planer! Det är en otrolig soppa alltihop i Norge och det gäller hela byggbranchen. I detta fallet handlar det om ekonomisk brottslighet oxå...
marten70: hej danskerne! har ni provat med den firman som jag rekommenderade för er innan? per
Lajka: Har någon byggt villan Dalvik från eksjöhus? Hur mycket kostade den (utan tomt)? Gjorde ni mycket själva isf. vad? Hur är kvaliteten för övrigt? Är det en prisvärd villa? Tacksam för svar. :D