Hustillverkare
Emma_o_Mathias: Det är ett par år sedan det byggdes men jag är intresserad av om hed är någon som har bilder på det invändigt, gärna planlösning. För det är så här att vi hyr ett sådant hus av min svärföräldrar. Vi har blivit erbjudna och köpa det. För det de köpte huset för 1 milj. huset har vad jag tycket dålig planlösning. Kanske gå ändra men till vilket pris. Alla rum måste
Evangeline: Hej=) Jag tänkte bara höra om ni har vattenburen värme även på övervåningen eller om ni har direktvärme där? Det är olika hur folk gör med det. Vi bodde i ett Älvsbyhus förut. Det var ett parhus på totalt 122 kvm och vi hade en elförbrukning på 11000 kwh per år. Helt klart så är det energisnåla hus. Vi var så nöjda med vårt förra Älvsbyhus så vi tvekade inte en sekund
prinsessan: Laminat och kakel är ofta standard. Ett hus kan du få mellan 1-1.5 miljoner exkl. tomt och allt annat. För det priset får ni nog bara själva hussatsen med de tillvalen. Väljer ni en billig leverantör är standaren sämre och tillvalen dyra. Lyckat till! Vi bygger själva ett A-hus. http://w1.141.telia.com/~u14127211/
Larzon: Jag har sökt på Sunnanvind på forumet, men det finns inte så mycket. Finns det någon nöjd ägare av Sunnanvind, eller någon som planerar att bygga det huset? Jag tycker att det verkar fint, och förstår inte riktigt varför så många pratar om Kvadraten, men inte Sunnanvind? Och jag är också intresserad av svar på Madys fråga om hur pass mycket billigare Egnahem är...
johana-9: Hej Har försökt söka här på forumet om klintehamn (a-hus)men hittar tyvärr inte så mycket. Håller på att jämföra den med LBs Pärluggla. Ngn som vet ca priset på byggsatsen (klintehamn) ? Eller har ngn annan kunskap om detta hus och gärna vill dela med sig?? =)
Snowsmile: Hej Vi stomen i tra 170x45 med påsåikad utegips och spikläkt på utsidan. De levererades i block om 1 - 6m Vi tyckte det va prisvärt... /Stefan :o :o :o
Mady: vi har haft mötet och det gick bra. Skönt med en säljare som inte snackar om vad andra firmor har för minus. Han visade papper på allt om material, standard, tillval och priser. Lite dyrt ( i alla fall för vår smak) men bra att ha ett pris att utgå från när man pratar med andra firmor.
Pera: Slutpris för vårt hus hamnade på 1,1 och detta är ju utan tillval. Sen kommer tomt, va, el bla till. 8)
kalleanka70: Fantastiskt - lycka till! Hör gärna med byggarna om de kan bygga villor i Sverige också!
fredpers: Hej Det är ofta så att det faktiskt är väldigt svårt att svara på en sådan fråga, men jag känner igen mig när vi började titta på hus. Man vill ha ett enkelt svar på en som man tror enkel fråga. Priset påverkas av många saker. Hur tomten ser ut, var i landet du bygger, vilka avgifter kommunen tar ut, vilka förändringar du vill göra i huset, vilka tillägg och avdrag av
kalleanka70: Vi gjorde detta och betalade inget för den men dock en liten slant för en handpenning på en tomt. De hade då skissat en hel del kan jag säga. Förvisso värdelöst för oss i dag. :P
Hus-Anders: För att hitta en bra person ring kommunen och prata med dem som har hand om bygglov. De godkänner de kvalitetsansvariga inför varje bygge. Mer info om vad som gäller på bl. a. http://www.kvalitetsansvariga.se/
acrobat: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1094044966;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Dennis_Lund: [citat] Kommer nog att bli fruktansvärt svårt att hamna under 2,2 miljoner med dom tillvalen du skriver. Bara övervåningen kostar 315000:- att inreda! Står i startgroparna för att bygga ett Björken v46 så vill du ha lite priser så hör av dig!
carlssoni: Det finns inga volymhustillverkare, såsom Smålandsvillan, Älvsbyhus, Hjältevadshus och Modulent m.fl. som kan bygga med platta på mark. Det måste finnas ett bjälklag i botten för att modulerna skall hålla ihop och kunna hanteras och på vilket man på fabriken kan montera väggar, inredning m.m.
olgerfelt: Kolla tex in www.karlsonhus.com. Dom har en del riktigt fina hus... Speciellt gillar jag: [bild] /Mattias
magnusforsberg: Hej 103 500 för en carport, ??? låter helt otroligt dyrt. Kolla in priserna på http://www.carporten.se Helt kompletta från 9840.
HenkeF: Kolla med Tingsrätten vem som äger tomten, ang sävsjö trähus så ligger de i den övre prisklassen men med väldigt hög standard därav priset per kvm
kalleanka70: 1 plan blir dyrare än 1 1/2 med samma yta. Detta pga grundens kostnad är väsentlig större. Men det är ju mycket svårt att ge prisexemepel utan att veta förutsättningar. Räkna generellt med 11-12'/kvm nyckelfärdigt för ett trähus men dock ej i storstäderna.
byggimpert: Av de två hus du nämner så tycker jag personligen att jordugglan har en mycket trevligare planlösning, separat sov/allrums del tilltalar åtminstone mig mycket :) Har tyvärr ingen egen erfarenhet av just de två husleverantörerna. //Christina
pajen: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=losvirke;action=display;num=1094045035;start=0]Lösvirke[/link] av Marlene Eskilsson.
Jesca_j: Ligger ungefär i Älvsbyhus prisläge, levererar dock inte till norrland. :(
Carroo: Hej på er ! Vi håller just nu på att bygga med Bollebygdshus. Vårat intryck hittills har varit mycket bra. Visst har man varit lite oense om småsaker, men jag tror inte att ett husbygge kan gå helt bekymmersfritt. Vi gjorde upp väldigt mycket med säljaren innan vi skrev på kontraktet, dessutom betalde vi lite extra i entreprenadarvode för att få ett fast pris. Detta har nog lönat sig
olgerfelt: Hejsan, Vad jag har förstått så har de genralentreprenad. Men detta kanske kan skilja mellan olika orter. Hur som helst, se till att få referenser på alla hantverkare. /M
Ploppan: [citat] SUPER....Kanontrevligt! Saknar dock en panikknapp för text på engelska! :o Jojo, jag ser ju vad som är kök o.s.v. men du vet inget mer om detta bolag?