Blir man arg eller blir man arg..

Fick i dagarna ett brev från Smålandsvillan om att vårt hus är försenat med 9, jag säger det igen 9 veckor!!

Vi beställde vårt Katthult i månadsskiftet Juni/Juli och får leverans i vecka 5 2005...

Finns det fler därute som fått samma besked eller är det bara vi som är drabbade ??

MrSimpson jag inser att du är 'lite' upprörd just nu men vi är också intresserade av just Katthult men har inte hittat några andra som är intresserade av det.
Kan du berätta något mer om huset ex. tillval som inte står med på hemsidan.

...eller ska jag kanske ta upp frågan igen om sisådär 2-3 månader? :-/

Upprörd ja, men jag skall försöka att svara på din fråga iaf...

Vad jag minns så finns allt som dom kan erbjuda från fabriken på hemsidan, sen hjälper dom gärna till (kanske beror på vilken säljare man träffar) att fixa lokala hantverkare som gör om tex badrum etc.

Vad är det för typ av tillval du tänker på ?

I övrigt så skall man väl kanske vara lite kritisk till kalkylen man får från säljaren, vår har iaf inte riktigt stämt, bygglov dyrare, grunden dyrare etc (inga jättebelopp men ett par tusenlappar här och där..) (Nu skall sägas att vi inte har huset på plats ännu så det kanske jämnar ut sig när allt är klart).

Jag gillar verkligen planlösningen på Katthult, dock upplevde vi vardagsrummet lite svårmöblerat som det ser ut från början. Vi har 2 st 2,5 sits soffor som är ganska stora så det var lite svårt att få in dom på något vettigt vis. Detta löste vi genom att dom bygger igen dörröppningen mellan vardagsrummet och entrén och behåller den mellan vardagsrum och kök. På så sätt blev den sidan där altandörren är lite större (utan dörrhål). Så små justeringar som ovan verkar dom kunna fixa (även om dom inte skriker ut JAA när man kommer med önskemål.. *ler*)

Och som jag skrev här ovan, se upp med leveranstiden, kolla med säljaren vad som gäller just då när ni beställer så ni inte behöver stå utan boende under 2 månader..

Än så länge inga problem för mig med leveransen eftersom jag inte ens har någon tomt. ;)

Har faktiskt frågat om det är möjligt att ändra grundtyp om man fixar det själv efter deras ritningar eftersom vi helst vill ha platta på mark. Verkar tyvärr helkört.
Förutom den 'lilla' detaljen så vill vi ha klinker i hall + gärna tvättstuga/badrum men det borde ju inte vara så krångligt.

Förstår ert soffproblem till fullo. Vi har också en stor härlig italiensk soffgrupp på 3+1+1 som SÅG lagom ut i affären. Ryms knappt i ett vardagsrum. *suck*

Ni byggde alltså igen det högra valvet.
Hörde också från S-villans informationskontor att det finns fördragna ledningar till badrummet för att installera golvvärme där. Är det något ni satsat på?

Hoppas det löser sig med leveransen. Hade ni skrivit något i kontraktet om det? Typ att de får stå för kostnaderna i stans dyraste svit? ;D

Förutom den 'lilla' detaljen så vill vi ha klinker i hall + gärna tvättstuga/badrum men det borde ju inte vara så krångligt.
Är på gång att beställa ett Katthult, bara strulet med tomten blir klar.
Vi ville också ha klinker i grovantre/tvättstuga men det går tydligen inte pga att värmeanläggningen som står där måste installeras på fabriken och dom vill inte lägga klinker på fabriken. Dom är rädda för att det ska spricka under transporten och då inte vara vattentätt.
Vi ville även ha klinker i badrum och vanliga entren vilket inte är något problem då det görs när huset är på plats, dock ville smålandsvillan att det skulle läggas EFTER att besikningen var klar. Vet inte om man ska gå med på det eller ???

john100 skrev:
Vi ville även ha klinker i badrum och vanliga entren vilket inte är något problem då det görs när huset är på plats, dock ville smålandsvillan att det skulle läggas EFTER att besikningen var klar. Vet inte om man ska gå med på det eller ???
Kan det ha något att göra med de garantier som Smålandsvillan lämnar? Om klinkern läggs efteråt av en 'fristående' golvläggare så kan de ju garantera allt jobb som är gjort INNAN eventuella tillägg av andra hantverkare. Fast det är ju bara jag som spekulerar förstås men det låter som en trolig förklaring.

MrSimpsonajjaj

Det va tråkigt att höra MrSimpson!!!!!

gäller detta att katthult eller alla hus från Smålandsvillan?

Fick reda på att vårat hus Lamhult levereras v50.. ifs bara muntligt inget papper från våran säljare,,Blir lite fundersam med tanke på lyan är uppsagt i fredags ???

Ploppan: Grunden.. Jag tror att smålandsvillan tidigare byggt med platta så igentligen borde det väl inte vara något problem. Jag misstänker att det säkert blir krångligare för montörerna som skall sätta upp huset men det borde ju gå..

Klinker fixar dom hantverkare som gör i efterhand, du får ett avdrag eftersom dom inte lägger in matta och tapetserar. Men det är som John säger, detta arbete görs efter att huset besiktigats eftersom det inte är smålandsvillans egen personal som gör jobbet så vill dom väl inte lämna några garantier...

Det borde ju inte vara något problem att fixa tvättstugan på samma sätt, här kanske du dock inte får något avdrag eftersom dom är tvungna att sätta ditt matta/tapet pga värmeanläggningen som John nämner här nedan. Dock borde det ju inte vara något problem (kolla med tilltänkt hantverkare om det är möjligt) att riva ur mattan och lägga klinkers efter besiktning.
Vi har beställt vårt hus med förberett för golvvärme och utan tapeter etc och kommer att sätta kakel och klinkers när huset besiktigats. Dessutom har vi tänkt sätta mosaik i köket istället för den något tråkiga kakelranden som är standard (Såg detta i ett visningshus och vart kär *ler*)

TR: Du har ett personligt meddelande, jag undrar över när ni skrev under beställningspappret..

Jag vet att det är några andra i samma område som beställde sitt hus i mitten av juni som fått leveranstid v48 så jag försöker att hitta något mönster på vilka som får sitt hus i tid..

MrSimpson: Har fått svar via mail att det med deras system gör att det INTE går att bygga platta på mark.
F.ö. gäller detta också Älvsbyhus tyvärr.

Det finns inga volymhustillverkare, såsom Smålandsvillan, Älvsbyhus, Hjältevadshus och Modulent m.fl. som kan bygga med platta på mark.
Det måste finnas ett bjälklag i botten för att modulerna skall hålla ihop och kunna hanteras och på vilket man på fabriken kan montera väggar, inredning m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.