Vi har kommit fram till att i nu läge så gillar vi Älvsbyhus bäst av de vi tittat på.Är väl mest inne på "Oden" så jag undrar om det finns någon som byggt detta hus??!eller något annat 1½ plans från dom.

i så fall vad ligger elkostnaden på per månad?

Hur gjorde ni med övervåningen,för vad jag förstod så kan man få det lite mer "inrett" än bara skalet så att säga eller fattade jag fel ???

hur mycket "drog" det iväg ekonomiskt som ni kanske inte hade räknat med?(nu e det ju inte alltid det blir så men risk finns ju)

Vad är positivt/negativt med husen...som ni upplevt det?

Något speciellt vi ska tänka på om vi väl bestämmer oss?

Många frågor men det är en stor grej man gör i livet och då finns det alltid dom som sitter med mer erfarenhet ;)

Vi har byggt ett Lodur från Älvsbyhus och vad gäller elförbrukningen så räknade säljaren med en elförbrukning på 18000kWh med oinredd övervåning. Även elbolaget räknar på 18000. Nu har vi snart bott i huset i ett år och prognosen är att vi hamnar en bit under 15000kWh, med inredd övervåning.
Vi är två vuxna och två barn, bor i Stockholmsområdet, har ingen torktumlare, använder aldrig torkskåpet, har haft ca 20 grader inne under vintern och trivseleldar i kaminen 2-3 gånger i veckan på vintern.

Vi anlitade snickare som isolerade, byggde innerväggar och drog elen på övervåningen. De kom inte från Älvsbyhus.

Ekonomiskt drog det inte iväg någonting. Hur det nu gick till så hamnade vi till och med under kalkylen.

Vi trivs otroligt bra med vårt hus och skulle definitivt kunna tänka oss att bygga med Älvsbyhus igen om det skulle vara aktuellt.

Elförbrukningen beror ju på vilket värmesystem man har valt...S=elradiatorer eller SX=frånluftsvärmepump vattenburen el.
SX är att föredra med tanke på att energipriserna är på väg upp med raketfart...Inreder man övervåningen är mitt tips att man fortsätter med vattenburet där med, visserligen dyrare initialkostnad jämfört med elradiatorer men om man behöver byta värmekälla någon gång så är det lätt gjort för hela huset.

Dessutom beror det på var i landet huset är...man har ju högre förbrukning uppe i norr jämfört med Stockholm. Säljaren som jag har talat med (i mellansverige) nämnde en årsförbrukning på ca 15000 Kwh för SX och om elen kostar 0,85kr så blir det alltså en dryg tusenlapp i månaden.

Ring en lokal Ä-hus säljare och kolla vad elförbrukningen är där ni ska bygga, det ska han kunna svara på.

När det gäller övervåningen levereras den med spångolv dvs. du har ett stort kallförråd. Men du kan säkert få den "inredd" så som du vill...

Hej=)

Jag tänkte bara höra om ni har vattenburen värme även på övervåningen eller om ni har direktvärme där? Det är olika hur folk gör med det. Vi bodde i ett Älvsbyhus förut. Det var ett parhus på totalt 122 kvm och vi hade en elförbrukning på 11000 kwh per år. Helt klart så är det energisnåla hus.

Vi var så nöjda med vårt förra Älvsbyhus så vi tvekade inte en sekund när vi nu ska bygga ett helt nytt hus. Ett Höner blir det och om ca 6 månader så ska vi flytta in=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.