Hustillverkare
Dennis_Lund: [citat] Om man vill byta till "riktig" parkett, vilket jag har gjort så kostar det 90:- kvadratmetern, vilket jag tyckte det var värt!!
Jaha: Personligen tycker jag att utgångsstandarden är schysst på Myresjöhus, iaf på vårt. Har precis skrivit slutbeställnigen på ett Kvartett och det blev inte så himla många tillval. Kontakten med kontoret (Uppsala) har också varit till belåtenhet! Hoppas nu att det flyter på lika bra i fortsättningen..... :)
Chaplin: Finns det någon som vet något om dem? Finner ingen information på nätet.
JKPK_peter: Hej ! Precis vad jag menade ! Det blir lite bättre men inte helt ok. Denna nöt är svår att knäcka.. detta var det bästa jag kunde komma på utan att ha ingpng från vardagsrummet.. sen finns ju alltid alternativet att flytta köket mm men det tror jag inte myresjöhus gillar /Peter
washbear: Sunnanvind Har precis byggt ett sunnanvind och det blev minst lika bra som jag hoppats. Tycker att standarden är bra, säljarna har möjlighet att plocka bort och lägga in olika saker i deras grundpris. Vi hade kupa, cd, isolering i innerväggar från början, men det går att få utan. Vi köpte till isolerad övervåning, lösull. Trivs bra med hth kök och man har nästan alla möjligheter
Jesca_j: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643481;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
johana-9: Har inte fått något pris ännu, har kompletterat med några uppgifter. Planlösningen liknar Lb-hus Pärlugglan. Har funderingar på det huset så jag tänkte det kan vara intressant att se var vad ett liknande hus skulle kosta. Skriver mer när jag fått ett pris.. om jag nu får ett
fredrikg: hej:)!! vore tacksam för upplysningar från någon som har byggt spoven! hur ni gick till väga - entreprenad vs. bygga själv, osv..... vad som är bra med planlösningarna? mindre bra? vad som ev. kan göras bättre?
muppen: rita om själva och gå till en annan, hekt klart rätt och etiskt, de får skylla sig själva, men ritningen från dom kanske dom äger, men du kan ju kopiera...
Toni: Har börjat titta lite på olika hustillverkare och deras priser. Finns ganska många och det man undrar är om man kan köpa hus och resning av stomme och få ytterväggar och tak klart. Har sedan tänkt att göra allt annat själv förutom eljobb själv. Är det nån som vet hur det brukar funka och vad man kan tjäna på att göra så. Måste ju kunna spara en bra slant på att göra så.
M@ZE: Usch vilken jobbigt situation, jag lider med er. Det låter nästan som det fallet som dom visade reportage om på nyheterna. Dom hade köpt tomt och hus via en mäklare, betalt huset i förväg och sen gick mäklaren i konkurs och där stod dom med en tomt utan hus för 3 milj :( Va iaf glad åt att ni inte åkt på en sådan smäll .. betala INGENTING i förväg innan ni fått materialet
Mia_D: För Er som uppmärksammat att jag hade andra siffror i min lilla "kalkyl" nyss, så ja, jag hade tabbat mig:-) Glömde lägga till kostnaden för den inredda övervåningen först. Det ska dock vara tillrättat och korrekt nu. Sorry! /Mia
Emma_o_Mathias: Har hör att när man bygger lövsta hus ingår det en viss pott man får välja kök mm för, man får en katalog och jag tror det var 30% rabatt på allt man köpte för potten . Någon som byggt ett Lövstahus och vet mer vad som ingår från början och vad man kan välja från potten. Finns det andra husföretag med pott system?
LSUB: Någon som har lite erfarenheter av denna modell? Har bara ritning (som jag har ändrat naturligtvis :-)) och priser: nf: 2'300'000 nnf: 2'074'000 stomrest: 1'665'000 Lars
Princess: Vi bygger 169 kvm och plockar bort all inv. målning och matrial. Vi får dra av 100.000sek, kommer att leja bort arbetet till "egna" målare och hoppas att få det gjort för ca 45-50000sek. (ink. matrial). Kanske tar vi tag i en pensel själva också. /Princess
Steve_O: Hej, vi är också inne på ett Borohus. Vi har lämnat in en egen planlösning och lista på saker vi vill ska ingå, tex kamin. Det handlar om ett 1 1/2 plan (115 kvm )med oinredd vind. Tycker att det är svårt att generellt svara på hur företaget är att ha att göra med, det beror ju på vilken säljare man pratar med. Vi ska bygga i Umeå och försäljaren där tycker jag är riktigt bra.
hulimskulim: Hej och tack för svaren, vi vill ha med platta och vet väl ungeför vilken planlösning vi vill ha. Håller på att läsa huskataloger för fullt. Ett hus med 1,5 plan eller tvåplanshus på cirka 170 m2 är vi intresserade av. I dag har vi fått OK på att köpa tomten vi vill ha:-) Vi har ännu inte varit i kontakt med någon säljare ännu, vad vi förstår får man en leveransbeskrivning
Breka: [citat] Har inte varit inne på denna sidan på ett tag ,men såg nu frågan. Orsaken till att jag inte ens tittat vidare på Borohus är mitt första intryck på Husexpo i Stockholm. De hade ju "lappat o lagat" visningshuset, med olika taklister t.e.x. och så var det sprickor i väggarna. Jag tycker att det är NÅGOT osmart att använda ett sånt som visningshus. Det finns så många andra
Peder: Hej igen ! Har pratat med försäljaren och det var ett misstag från Hjältevad sida, det var enbart motage visning på utsidan och där kan ju vem som helst titta på, det är ok i mina ögon.HVH Peder
cat_stevens: ..för min del tycker jag inte att ni ska planera in en bastu på andra våningen. Ska man basta vill man ju fort komma ut på altanen och svalka av sig mellan varven. ..titta på de finska husens planlösningarna där har man planerat bra bastulösningar för det mesta.
swede: Hej Fia-g Du köper bara stommen från Baltikum sedan anlitar du en Svensk byggherre, inga konstigheter, eller bygg i egen regi med KA. Det har varit så många frågor om utlänska byggen men du betalar inte huset kontant när du har en Svensk ka har du inget att vara orolig för.Finland är även duktiga på timmerhus, jag vet ett Lettiskt bolag som har en Svensk agent som kan hjälpa dig med
Daniel_s: Hej Jensen! Spännande att ni har börjat bygga med Jukka-talo! Vilken modell har ni valt och vad fick ni betala? Är det mer material än köket som måste köpas till eller ingår det mesta?
Gummigum: Räkna och räkna noga säger jag bara vi sparde åtminstone en halv mille på renovera oss till nytt samt vi gjorde mycket galna och kul lösningar som aldrig kunnat götras lösliga i vanliga fall!
Familjen_Bygg: Kolla även följande länk: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1093508331
KarlXII: Visst är det så att de flesta nyckelprofiler går att kopiera. Hos vilken skomakare som helst. Ska man vara säker beställer man cylindrar med spärrade profiler. Kaba är en sån, Assa har spärrade profiler i TwinKombiserien och Alfa är en annan. I regel funkar det så att en låssmed har sin "egen" profil. Den speciella profilen finns inte att köpa på nyckelämnesmarknaden, och man får