Någon som har en idé var man kan placera öppen spis i ett Älvsbyhus Torgrim??
Våra planer blev krossade när vi fick reda på att där är en halv meter lång vägg mellan vardagsrum och kök som skymmer den!!
Vi tänkte ställa den precis bakom kyl&frysen..
Tacksam för svar för att nu börjar dett brännas.
Huset kommer om 12 dagar!!

Är det en öppen spis eller en kamin? Blir det konstigt om man ställer den på motsatt sida om vardagsrumsöppningen, där det står en blomma på ritningen (vid tv-bänken). Kanske om man bygger ut en bit av den streckade väggen att ha som "rygg".

Hur djup är den? Skymmer väggen verkligen?

Det är en Contura 450t.
Djupet är 550mm
http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/braskaminer/contura450T.htm

Anledningen till att vi vill ha den där är att det sprids värme till nästan hela huset.
Om man ställer den vid tv-bänken så tror jag att det kommer till att se dumt ut på ovanvåningen.

Vi visste inte att det fanns en vägg där utan fick syn på den när jag surfade in på någons hemsida som har byggt en höner.
Har haft dåligt koll på ritningarna med andra ord.
Jag trodde det skulle se ut som enplanshusen.

Ni kanske kan möblera annorlunda :)
Vid trappan är ett annat ställe men frågan är hur det ser ut egentligen.

du har ett direktmess..

Pratade med vår säljare i fredags och då sa han att vi skulle titta på ett höner som håller på att byggas på samma område.
Tittade på det fina höner huset idag och dom hade dragit in väggen med 30 cm så där var bara 10 cm kvar och tagit bort pelaren helt och hållet och satt dit en träbalk hela vägen där uppe som håller ovanvåningen. Mycket snyggt måste jag säga. Det hade kostat dom 4000:- och det är värt varenda en krona tycker jag. Bara ett litet tips för dom som ska bygga 1 1/2 plans att det går att ta bort pelaren helt och även dra in väggen så det blir bara 10 cm kvar. ;D

oj, 4000 var ett bra pris, när vi kollade runt och ville göra samma sak(har bott i Torgrim sedan maj) var det andra priser på tapeten. Dessutom påstods det att vi måste ha en järnbalk för att det skulle vara säkert. En träbalk hade ju varit betydligt snyggare!!

Annars vill jag bara säga att vi trivs otroligt bra, inte en dag har vi ångrat att vi tog det större huset!!

/aja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.