3 601 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
varför dyrare med soutteräng ??
Det finns säkert flera saker som gör soutteränghus dyrare. Till exempel så blir det ju helt klart mer markarbeten. En grävmaskin måste ju gräva ur för huset och finns det inte plats för de massorna på tomten så måste de köras iväg och det kostar en hel del pengar.
Sen vet jag inte vad det kostar att göra grundmuren men jag kan tänka mig att den är dyrare än motsvarande väggar gjorda i trä.
Hur pass mycket dyrare är soutteränghusen då?
Sen vet jag inte vad det kostar att göra grundmuren men jag kan tänka mig att den är dyrare än motsvarande väggar gjorda i trä.
Hur pass mycket dyrare är soutteränghusen då?
Blir sutteränghus dyrare än 1-plans hus? Vi skulle vilja bygga 1-planshus på en sluttande tomt, för vi vill verkligen slippa springa i trappor. (Vi har sutteränghus idag).
Det kan nog ingen svara på här utan att ha sett er tomt. Det beror helt på hur mycket fylle samt urgrävning som behövs. Huset i sig är det bara att begära pris på för jämförelse.
Kanske skiljer sig mellan olika hustillverkare men Götenehus hade ett par olika alternativ med samma storlek som vi tittade på och det skiljde inte speciellt mycket. Kanske 50- 100.000 max. Det som tillkom var sedan fördyrat markarbete,
Jag vill påstå att det både kan bli dyrare eller billigare.goldwing skrev:
På vår tomt kommer det utgrävda att användas som fyllnadsmassor på andra delar av tomten, dessutom är det en "lätt" tomt utan berg och jätteträd.
Per kvm blir det billigare än motsvarande enplanshus för oss. Plattan blir mindre och taket blir mindre och mer av tomten blir över. Boytan blir dessutom större och, utan att gå in på detaljer, tror jag driftskostnaden blir lägre.
Jag tror att ens tomt styr. Och att det kanske är mer lönt med lite större hus typ 180 kvm och uppåt?
Klicka här för att svara