Bra att ni håller lite koll på detta!
Man undrar hur många försäljare som ligger bakom hurrarrop och busvisslingar på detta forum

Hej.
Fuskyttertak håller jag med om, men varför innerväggar med råspont och gips?? Verkar ruskig överkurs. För att man skall kunna hänga upp tavlor?? Ljud??

Nej, fy, inte ett hus med bara gipsskivor!
Fusktak (dvs tak med "vattenavisande skivor") kanske är helt OK?
Någon byggkunnig får gärna reda ut detta!
Jag skulle nog sova bättre i ett hus med riktigt trätak (och en smalare plånbok misstänker jag :'()

Har Trivselhus isolering i innerväggar som standard? Är du säker på det "cissi31"?

Men det här med taket... vi har undertak av armerad plast i vårt nuvarande hus som är över tjugo år gammalt och det har aldrig varit några problem. Plasten ser hur fin ut som helst.

En konstruktion behöver ju inte vara starkare än vad som behövs, så att säga.

Jag vet inte riktigt vad det är man är rädd för när det gäller taket, är det vatten eller vind?

Tar mig friheten att bifoga en fråga och ett svar från experten på byggahus.se:

FRÅGA:
Vi står och väljer mellan två husföretag. Båda har liknade standard och planlösning, det ena är dock något dyrare. Det som skiljer är att yttertaket på det billigare huset invändigt består av masoniteboard 300 mm, medan det dyrare alternativet har råspont 17 mm. Tar man någon risk när man väljer masonitealternativet? Vad händer när denna board blir fuktig? Fördelar med råspont? Kan råsponten vara värd 70.000kr mer? Vad tycker ni?

SVAR:
Träpanel eller board är mest en fråga om huruvida ni sedan ska lägga betongpannor eller traditionellt tegel. Betongpannor är så täta att board är fullt tillräckligt som underlag. Ska ni lägga tegel, måste ni ha träpanel och papp för att få ett tätt tak. Om ni i båda alternativen tänker lägga betongpannor, finns det ingen anledning att välja det dyrare alternativet med panel. Det som ligger innanför takpannorna blir inte heller synligt för ögat.
/Bengt Bengtsson

Tack för svar!
Jag kanske är lite överorolig här.
Vi bor i ett äldre hus med tegelpannor som ständigt flyttar på sig/går sönder (eller blåser av!).
Betongpannor verkar dock ligga betydligt bättre.
Vi tummar dock inte på innerväggarna, det ska vara råspont bakom gipset eller möjligtvis spånskiva

Vår Huslista just nu:

Trivselhus
LB-hus
Sjödalshus
Sävsjö Trähus
KarlsonHus
Götenehus

MG68 skrev:
Uppdaterad lista!
Med tanke på de senaste dagarnas diskussioner så har Eksjöhus hamnat lite "utanför" just nu.
Ja, tyvärr har inte vi som eksjöhuskund fått något glädjande besked som gör att vår situation verkar gå mot någon lösning. Så än så länge kan jag fortfarande inte rekommendera dem. Se även tråden "Varning för Eksjöhus". Det är nästan så att man tror att Eksjöhus AB inte är så intresserade av nya kunder?!

Vi är i en liknande situation som MG68. Vi kikar i olika huskataloger och funderar än hit och än dit. De hustillverkare som är mest intressanta för oss just nu är följande:

Sävsjö Trähus
Sjödalshus
Trivselhus
Hjältevadshus
Älvsbyhus

Nyfiken på varför MG68 sållade bort Hjältevadshus. Sedan undrar jag om någon kan säga något om Sjödalshus och Älvsbyhus. En byggmästare jag känner menade att Älvsbyhus är bland hus som Skoda bland bilar: det fungerar som det ska men är billigast tänkbara lösning.
Jag känner bara till att Älvsbyhus kör med "fuskyttertak", är det fler?

Och som kommentar till ett tidigare inlägg: jo, trivselhus har isolering i alla innerväggar. Sävsjö Trähus har råspånt innanför gipset i innerväggarna.

Man får det man betalar för. Det skiljer en hel del pengar mellan Älvsbyhus/Hjältevadehus mot tex Sävjsö trähus. Självklart är det skillnad på både kvallite och standard.
Men det innebär inte att de två billigare alternativen är dåliga val. De uppfyller de krav som ställs idag, kanske inte så mycket mer.
Om huset inte är det viktigaste som finns i livet så tycker jag att det (i mitt fall) är smartare att ta ett billigare alternativ, specielt om det är första huset man bygger.

Sen spelar självklart andra saker en viktig roll. Tex. ekonomi, tomtens läge, valet att ändra planlösning mm, listan kan göras lång.

Kan tillägga att vi valde ett modifierat Ägir från Älvsbyhus. Det var svårt att hitta ett vinkelhus på 146m2 för 1.2 milj med tillval hos någon annan hustillverkare.
Vist är vi inte 100% nöjda med vissa saker, men å andra sidan kan man kanske inte kräva allt för mycket om man väljer en av landets billigaste hustillverkare.

Men det skull kännas förjävligt om vi hade valt alternativet som kostade 600 000:- mer och upplevde att skilnaden inte var så stor eller att man fortfarande inte var 100% nöjd. Det finns roligare saker att lägga 600 000:- på än ett hus.

Lycka till med valet av hus.

Hej Ostni vad gjorde ni för modifikation på erat älvsbyhus ägir va det från fabrik eller har ni gjort det själva.

Pops skrev:
Och som kommentar till ett tidigare inlägg: jo, trivselhus har isolering i alla innerväggar. Sävsjö Trähus har råspånt innanför gipset i innerväggarna.
Konstigt. Jag mailade Trivselhus och frågade, dom sa att dom INTE har isolering i innerväggarna som standard. Fick svaret av dom idag.

Kanske det kan vara deras Greenline som har det, men inte Solvik eller AS??

???

Jag bygger ett Trivselhus Solvik 618 och standard eller inte så får jag med isolerade mellanväggar utan att betala extra!

Jenny_U skrev:
Jag bygger ett Trivselhus Solvik 618 och standard eller inte så får jag med isolerade mellanväggar utan att betala extra!
Aha, det är nog den vanliga problematiken om vad som "ingår" eller kostar extra. Enligt vad jag kan läsa av Trivselhus material så ingår det inte som standard i alla fall, men man kan naturligtvis prata det till sig så att det "ingår" i offerten. Ingenting är gratis och personligen prioriterar jag dubbla skivmaterial högre än isolering då det sägs dämpa ljud bättre.

• 5275642.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5275630.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.