2 309 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Hur kan det skilja så mycket i pris?
Eftersom vi fick avslag på bygglovsansökan så letar vi alternativ.
Ringde upp Myresjöhus igen för att ta prisuppgift på en annan husmodell.
"Vår" säljare säger ånyo att golvvärme är standard, och den nya modellen vi tittat på kostar 2,2 mille(drygt) i utgångsstandard.
Jag ringer då upp en annan säljare på samma kontor och utger mig vara en nyfiken husletare och får då höra att SAMMA husmodell INTE har golvvärme som standard med det gick att få för 25.000:- extra.
I standardutförande, exkl golvvärme kostade huset ca 2.050.000:-
Det skulle betyda att husmodellen vi redan fått pris på, hamnade strax under 2,1 mille.
Det skiljer alltså ÖVER 100.000:- på samma husmodell i utgångsstandard, även med golvvärmen i det billigare alternativet.
Alltså....
FÅR de ha olika priser och bud så här på samma kontor??
Ska det spela roll vilken säljare man råkar få??
Att man hade "tur" och fick den billigare säljaren, eller som vi verkat få; den "dyrare" varianten ???
OM det är så, så är det SKIT >
Ringde upp Myresjöhus igen för att ta prisuppgift på en annan husmodell.
"Vår" säljare säger ånyo att golvvärme är standard, och den nya modellen vi tittat på kostar 2,2 mille(drygt) i utgångsstandard.
Jag ringer då upp en annan säljare på samma kontor och utger mig vara en nyfiken husletare och får då höra att SAMMA husmodell INTE har golvvärme som standard med det gick att få för 25.000:- extra.
I standardutförande, exkl golvvärme kostade huset ca 2.050.000:-
Det skulle betyda att husmodellen vi redan fått pris på, hamnade strax under 2,1 mille.
Det skiljer alltså ÖVER 100.000:- på samma husmodell i utgångsstandard, även med golvvärmen i det billigare alternativet.
Alltså....
FÅR de ha olika priser och bud så här på samma kontor??
Ska det spela roll vilken säljare man råkar få??
Att man hade "tur" och fick den billigare säljaren, eller som vi verkat få; den "dyrare" varianten ???
OM det är så, så är det SKIT >
Är du säker på att dt ÄR samma utgångsstandard i avseende på isolering, material och golv,väggar och tak osv? Om den ena inte räknar med golvvärme som standrad, kanske han räknat bort annat också som den förste killen har med...
Låter konstigt. Har dock själv upplevt ungefär samma sak med Myresjöhus. När vi beställde offerter på samma hus två gånger (med ett par veckors mellanrum) hade priset ändrat sig med 150.000. Vi hade då fått offerterna av samma säljare.
Man börjar ju undra....... ???HUStrun skrev:
Så länge de inte genomgått en totalprisförändring inom företaget så borde vi snacka samma pris...
Börjar bli än mer skeptiskt till detta...
Ja, nyckelfärdigt med totalentrepenad. Efter detta tyckte vi inte att det kändes seriöst och kollade oss om efter annan entrepenör.
Ja, priserna hos husföretagen...
Priserna kan också skilja sig mellan om man HAR tomt eller EJ.
Vi har tomten och fick ett annat pris än bekanta som inte har tomt. Samma husföretag, samma kontor. :-/
Priserna kan också skilja sig mellan om man HAR tomt eller EJ.
Vi har tomten och fick ett annat pris än bekanta som inte har tomt. Samma husföretag, samma kontor. :-/
Det här säjer v'l en hel del om hur seriösa myresjöhus är..
Ett seriöst företag har regler (policys) som anger hur priser sätts, vilken information som skall ges mm..
I ditt område hade jag sett mej o efter annan husleverantör som är konsekvent..
Ett seriöst företag har regler (policys) som anger hur priser sätts, vilken information som skall ges mm..
I ditt område hade jag sett mej o efter annan husleverantör som är konsekvent..
Jag tycker det visar att det finns stort utrymme för individuell prissättning hos leverantören.
Låt det jobba för dig istället; konfrontera säljarna med faktum (du behöver väl inte erkänna att det var du själv som ringde båda gångerna) och försök att få ett ännu bättre pris.
Kan man ställa försäljningskontor mot varandra, som vid bilköp, eller tvingar huvudkontoret en till det närmaste?
Låt det jobba för dig istället; konfrontera säljarna med faktum (du behöver väl inte erkänna att det var du själv som ringde båda gångerna) och försök att få ett ännu bättre pris.
Kan man ställa försäljningskontor mot varandra, som vid bilköp, eller tvingar huvudkontoret en till det närmaste?
Så länge de är raka och säger vad det kostar (och varför) så har de rätt till vilken prissättning som helst. Väljer du dom efter att de informerat om allt så är det ju ditt ansvar. Dessutom (i alla fall för min del med Myresjö) så har de hjälpt till med allt och stått för allt som sagts & lite till.
Man skall inte dra några snabba slutsatser föränn man suttit sig ner & gått igenom allt ordentligt. Få pris på telefon kan bara bli fel.
Man skall inte dra några snabba slutsatser föränn man suttit sig ner & gått igenom allt ordentligt. Få pris på telefon kan bara bli fel.
Klicka här för att svara