Dilbert skrev:
Personligen föredrar jag att få välja ett snyggt (och exklusivt) kakel i badrum & toa.. Det är väl ändå inte många som vill ha lägenhetsstandard i sin nybyggda villa... (lägenheter har oftast dessa billiga varianter)
Håller med!
"Allmäntoa"-kaklet är jag inte mycket för.
Däremot de vita "funkis"-plattorna 10x30 cm, kombinerat med antracitgrått mosaik och gråa 10x10 klinkers.
Det är snyggt! ;D

Vet att många tycker att man får dra ner på standarden när man bygger för att få det billigt.
Jag är en sån där "udda" person som ALDRIG skulle bygga hus om jag inte får det som jag VILL ha det.
Då väntar jag hellre ett år eller två till jag har ekonomin.

Bygga är ett jätteprojekt, och då vill jag inte få en lägenhetsatmosfär när jag klar!!

;) Om gillar en hustyp och vill ha totalentreprenad, så får man väl be om offerter från ovannämnda fabriker och speciellt betona frågorna:
"Vad är det nu som INTE ingår i totalpriset?"
"Vad åligger det mig som köpare att göra/se till?"

Då kanske det blir lättare att jämföra offerterna.
Sen håller jag med om att det är roligt att välja kakel och klinkers mm själv, så det blir "extra personligt"

Tyvärr glömde jag själv att ställa dom frågorna!!!
Och bygget blev därefter!!! :o

Helena med
SverigeStugan

Jag har fått siffran 15-18% för totalentreprenad från flera företag så inte tror jag 100.000 räcker inte.

Dilbert skrev:
Iom. att husleverantören isåfall har en firma/kedja som då skall leverera kakel & klinkers..

Hur ofta tror du att det stora flertalet av husleverentörens kunder hittar just sin stil hos denna leverantör..
Hos MH i Malmö ingår det att välja FRITT och blanda hur som helst bland SEX stora kakelkedjor. Det kallar vi flexiblitet och valfrihet för oss som kund.
Det ingår plattor för 245:-/kvm (mellanskillnaden över det betalar man givetvis själv) och det ger ett tycker vi hyfsat utbud.  :)
Vi har gjort så att vi satt lite billigare på vägg och dyrare på golv, och vi fick betala en liten slant emellan.  

Vad gäller MH totalentreprenad fungerar det bra då jag  inte är speciellt sugen på att ta över det arbete/samordningsansvar vår snickare har (han är samordningsansvarig) kladda med leveranser m.m.mm
Då hade man blivit än mer gråhårig än man redan blivit av alla beslut o val man skall göra under resans gång... ;D

sofia_k skrev:
Hos MH i Malmö ingår det att välja FRITT och blanda hur som helst bland SEX stora kakelkedjor. Det kallar vi flexiblitet och valfrihet för oss som kund.
Det ingår plattor för 245:-/kvm (mellanskillnaden över det betalar man givetvis själv) och det ger ett tycker vi hyfsat utbud.  :)
Vi har gjort så att vi satt lite billigare på vägg och dyrare på golv, och vi fick betala en liten slant emellan.  

Vad gäller MH totalentreprenad fungerar det bra då jag  inte är speciellt sugen på att ta över det arbete/samordningsansvar vår snickare har (han är samordningsansvarig) kladda med leveranser m.m.mm
Då hade man blivit än mer gråhårig än man redan blivit av alla beslut o val man skall göra under resans gång... ;D
Precis så tycker jag att det ska funka i NF-konceptet!

Försök förstå att det blir väldigt krångligt...

Iom. att husleverantören isåfall har en firma/kedja som då skall leverera kakel & klinkers..

Det är enkelt att tala sanning:
Om kakel och klinker inte ingår, så är det helt enkelt inte nyckelfärdigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.