H
Honey_: Har varit på husvisning idag :D de hade plattor i taket, gansla stora. Inte trä eller en enda stor platta försäljaren rek. att inte sätta spotlights här eftersom då tar man hål i isoleringen samt plasten upp i en kall yta. Kan med åren ge fuktskada, Han hade ALDRIG varit med om det men ville säga det. Kan man välja på träplankor i taket. Huset är ett eksjöhus/ västanvind.
0 svar · 2,3k läst
F
Findus: Dravel. Det kallas "nyckelfärdigt" är när man tar alla 5 entreprenadåtaganden med FH:s lokala samarbetspartners. Då ingår definitivt tätskikt och muggen. Läs vad entreprenadåtagandena innebär i katalogen (tror inte det står på hemsidan). Däremot är det sant att det är lite påvert med badrumsstandarden - ett enkelt handfat och inga duschväggar. Vad som ingår står i
13 svar · 5,6k läst
M
MarieNic: Tack ska ni ha! Nu vet jag lite mer. :)
3 svar · 2,0k läst
A
anno2069: [citat] Vi har precis haft avrop på våran LB Pärlugglan som heter något annat idag i katalogen, den största Ugglan är det Det var plattan som avgjorde plus att lång byggtid är bra för då hinner materialen att torka ut
6 svar · 1,7k läst
D
Douglas: Tack så mycket för era tips. För vår del blir det nog mest elda för att höja "trivselfaktorn", och på den korta tiden man höjer värmen i rummet och termostaterna slår av, hinner nog inte plattan svalna speciellt mycket. Vi ska nog ha en IVT frånluft värmepump med återvinning, ingår som standard, och då borde man väl kunna nyttja lite av värmen som blir av en kamin? Kan bli
7 svar · 10,8k läst
M
Mac_Pye: Får man gissa för vilket husföretag Hans Olofsson jobbar?? >:(
4 svar · 2,3k läst
P
pritt: Vi håller på att bygga tornugglan! Visst, ovanvåning är mindre än pärlugglan, det finns oxå takfönster på tornugglan! Känner man att man inte behöver en så stor ovanvåning som det är på pärlugglan är tornugglan perfekt! Vårt ska stå klart i juli, vi längtar dit! Vi är helnöjda med vårt val av hus!
2 svar · 962 läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] De va kanske efter de som dom började sätta in avfuktare och täta grunder.. Tror inte dom hade det vid det tillfället.
4 svar · 1,7k läst
H
Hans_Olovsson: Hos LB kan du väl få i varje fall 2.60 som hos dom flesta andra. Sedan har jag för mig att dom har någon banantakstol som ger 2.90 på övervåningen också. Om säljaren är osäker kan du ju alltid ringa ner till deras fabrik och fråga
1 svar · 1,1k läst
H
Hans_Olovsson: rätt vanligt med priser mellan 200 och 250 för utlagt och klart, men det beror naturligtvis på transportsträckor etc. sällan naturgrus numera utan är väl alltid kross osv,
3 svar · 3,7k läst
H
Hans_Olovsson: Ibland ingår inte Garbo trots att husföretaget tagit betalt för den. Var det inte BORO hus som ställde till det rejält i stockholmstrakten för något år sedan? Hade tagit in premierna men inte betalt dom till GarBo , så när det gick överstyr så fanns inte försäkringsskydd... Borohus och nya borohus, och säljare som annonserar Borohus fast det egentligen är annahus som är
6 svar · 1,0k läst
H
Hans_Olovsson: Är du inte nöjd med slutbesiktningen kan du väl alltid göra en egen med din KA eller låta en gemensamt utsedd part göra en överbesiktning? Nog måste väl en seriös besiktningsman kunna se bortanför tyckanden och konstatera faktiska fel som överstiger normer o regler? om det sedan är avvikelser som ligger inom normerna kan det ju vara värre, kan ju ibland inte se bra ut trots att det
7 svar · 3,2k läst
H
Hans_Olovsson: jag tror att säljarna har fasta priser från fabriken och att deras prutmöjligheter inte är lika stora som säljare som är med och handlar upp entreprenaderna. För hur det än är har jag en känsla av att man ändå får betala i slutändan dom prutningar man gjort. Generellt är det nog eljest som sagts lättas att få med något extra i huset än att pruta bort pengar på priset. Eller
5 svar · 2,8k läst
H
Hans_Olovsson: Minns en artikel i Aftonbladet för en tid sedan, ja jag tror det var aftonbladet, i samband med att Eksjöhus var i blåsväder igen, och om jag minns rätt så var det ett tjugotal husföretag listade som hade dåliga ärenden som skulle upp för prövning, men LB-hus fanns faktiskt inte med på den listan. Men tydligen kan även dom göra fel i bland. Vet jag statistiken rätt så tillhör dom
1 svar · 1,4k läst
H
Hans_Olovsson: trä är ett levande material, så det rör sig alltid lite i ett hus över åren och årstiderna, men har väl en känsla att hus bygga på platta på mark är mera formstabila så att säga, då plattan rör sig mera som en enhet än en torpargrund som kan skjuta lite både här och där. Torpargrundshus är det rätt vanligt med att det någon gång under året kärvar i fönster och dörrar
12 svar · 3,4k läst
H
Hans_Olovsson: Generellt tror jag att man kan säga sålunda, Har du inte tummen mitt i handen, utan praktiker och är ganska van vid att göra olika saker i och med ett hus, så kan du gå på en delad entreprenad eller göra mera själv. Lita dock inte för mycket på vänner o bekanta som skall ställa upp. Har själv den erfarenheten att när man väl stod där så hade dom ju plötsligt så fullt upp och
10 svar · 2,7k läst
H
Hans_Olovsson: Ett Älvsbyhus köper man väl inte för tillvalens skull?? Dom lyser väl oftast med sin frånvaro hos den leverantören. Typ, vi har 7 hustyper som ni kan få med två olika takstolar och spegelvända. Thats it... ;D
2 svar · 2,8k läst
H
Hans_Olovsson: Var det fler hus än ditt Örnen som blev så illa byggt i området? Kanske ni kan gå ihopa flera då eller? Viktigt är att man aldrig betalar förrän man fått sin rätt. "Bara pengen får fart på en hantverkare" gammalt typ djungelordspråk eller nåt... ;)
11 svar · 2,5k läst
H
Hans_Olovsson: länk till några som byggt Lb-Hus svalan, med mycket bilder o kommentarer. http://medlem.spray.se/svaerds/bygget.html tycker det verkar vara ett trevligt hus, funderade själv på ett, men fick inte tomten som jag ville ha
12 svar · 3,0k läst
U
underhill: Vi gav 149.000 (kontraktet skrevs okt-04, inflyttning juni-05) för dubbelgaraget NF + 1.500 för att bygga ett fackverk tvärs över garaget som en avdelare mellan garage och förrådsdel
5 svar · 5,5k läst
J
johla: Här är några länkar till andra ugglanhus, de har ju ungefär samma standard/planlösning etc. Själva så bygger vi ett Tornugglan (147 numera) med inflytt nästa vecka om allt går bra. Vi är mycket nöjda med huset så här långt. Vill du söka på kommentarer här på forumet ska du söka på pärlugglan, tornugglan och jordugglan, det finns mycket skrivet.
0 svar · 3,4k läst
M
Martinsson: Hej Hur har det gått med Brahus-planerna och Sunnanhaga? Vi är också intresserade av gå vidare med Brahus och ev. Sunnanhaga.
2 svar · 3,8k läst
Index
Index: Kolla nedanstående länk där finns lite bilder på ett Björken.   http://www.qtvr-byran.com/showroom/hjaltevadshus.htm Du kan också använda sökfunktionen här på forumet för det har skrivits en del om Björken tidigare.   Här är en länk till vår hemsida också: http://web.telia.com/~u52017262/
1 svar · 3,0k läst
A
annalindberg: Exkl grund (själva gjutningsarbetet och betongen) och marken. Vi har ingen tomt än men letar en i Luleå.
3 svar · 11,3k läst
G
grodan: http://photos.yahoo.com/frogglan1 Foton från ett Slipner
8 svar · 2,3k läst
4
411: Hällingsjöhus ngn med erfarenhet från dessa??
0 svar · 2,5k läst
G
guj01: Vi gjorde det, det var ett helsikke men det gick till slut. Eller vi började vända på väggen och till slut högg vi ner skiten och tog bort hela väggen. :D Blev faktisk ännu finare än om vi bara vändt väggen. Men det är minst en dags jobb, och man måste dra om el etc för att det ska funka. Hör med snickarna om de kan göra det mot en mindre slant, det borde väl gå bra!
7 svar · 1,6k läst
B
ByggBerra: 18000 var precis vad det var.
19 svar · 12,3k läst
·
S
Sylvester: Precis som tidigare författaren skriver så betalar man en handpenning efter att man erhållit bygglovshandlingar. Men upprättandet av bygglovsritningar, dvs hus och dylikt inritat på nybyggnadskartan brukar ske ett tag efter att man bestämt sig och skrivit på för huset. Så är gången för oss i alla fall.
4 svar · 800 läst
B
bimbosorken: Gick bra några små anmärkningar bara som typ lite klämskador i ytter dörren osv...
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.