Vi är minst sagt tveksamma till LB-Hus marknadsföring och skulle gärna vilja utbyta erfarenheter med andra som kommit i kontakt och i kläm med företaget och dess säljmetoder.

Under sommaren 2003 diskuterade jag och min fru ett husköp med LB-Hus som gällde uppförande av ett hus beläget mitt inne på en golfbana i Kävlinge kommun. Säljaren använde ett mycket lockande prospekt kallat "Exklusivt boende vid XXX Golfbana" och i vilket fanns ett konkret erbjudande om medlemskap i XXX Golfklubb. Efter ytterligare diskussioner bestämde vi oss för att köpa ett LB-Hus på totalentreprenad i deras serie Optimal Living Special. I diskussioner med säljaren var det aldrig någon tvekan: om vi tecknade order före 2003-12-31 så skulle medlemskap inkluderas genom deras försorg för spelåret 2004. Vi köpte vårt LB-Hus i början av september 2003 och såg fram emot det golfspel som också skulle ingå för nästkommande år.

När vi sen lämnade in räkningen för vårt medlemskap 2004 (ca 16.000 kr) så stod inte LB-Hus till sitt löfte. Då gällde plötsligt helt andra premisser. Efter lite skriftväxlingar fick vi sen ett skarpt formulerat krav från deras advokat som talade om för oss att något medlemskap tänkte inte LB-Hus bekosta. LB-Hus har varit mycket snabba och förslagna med att använda advokat i alla sammanhang som har gällt våra erfarenheter.

Vi känner oss svikna av LB-Hus också i detta avseende och menar att husköpare måste se upp och inte vara lika godtrogna som vi när man har att göra med företag som inte står till vare sig sina skriftliga eller muntliga löften och heller inte lever upp till sina prospekt eller vad som sagts och avtalats i kunddialogen.

I prospektet som låg till grund för vårt beslut står tydligt under egen och lockande rubrik att "Köpare erhåller medlemskap i XXX golfklubb efter sedvanlig prövning, senast 2003-12-31 avseende spel 2004". Med deras säljare diskuterade vi också detta flera gånger. Även LB-Hus mäklare som var med vid diskussionerna har i efterhand bekräftat intrycket att medlemskap skulle ingå och bekostas av LB-Hus i samband med våra två husköp.

Döm därför om vår förvåning när LB-Hus inte stod till sina löften. Vi menar att det hela strider både mot vanligt sunt förnuft och heder och sannolikt även mot vad som föranstaltas i t ex Marknadsföringslagen (1995:450, § 13 samt kap. 6). I vilket fall som helst så anser vi oss som konsument ha blivit helt vilseförda av deras marknadsföring.

Nu är LB-Hus åter igen i färd med att uppföra ca 20 st nya hus på XXX Golfbana och använder på nytt medlemskap i golfklubben för att locka kunder. I deras nya prospekt, som även detta heter "Bo exklusivt vid XXX Golfbana", har de emellertid ändrat sitt erbjudande till annan formulering. Nu heter det i den lockande texten "När du köper hus av LB-Hus i detta område erbjuds du möjlighet att teckna medlemskap i XXX Golf & Country Club". (I vårt prospekt stod det att man de facto erhåller medlemskap givet att man klarar klubbens, dvs inte LB-Hus, prövning.)

Man kan ju undra varför LB-Hus har ändrat i sitt marknadsföringsmaterial om det var rätt från början, dvs när vi gjorde anspråk på det medlemskap som vi menar hade avtalats i samband med köp av våra hus?

Oavsett vilket så vill vi varna andra konsumenter och husköpare för att många husföretags prospekt kan vara vilseledande och att det därtill inte alltid går att lita på de som utfärdar dessa löften, i vårt fall när det har gällt LB-Hus.

Är det någon som har något tips eller erfarenhet om hur man kan gå till väga för att hävda sin rätt i ett sådant här beskrivet sammanhang? Vi känner oss rejält "blåsta" av LB-Hus och har inte några förhoppningar om att företaget kommer att göra rätt för sig. De lägger hellre pengarna på en dyr advokat för att tillbakavisa krav från sina kunder än på att leva upp till sina löften och åtaganden, har vi tyvärr fått erfara.

Se upp! :'(

Örnen (varnar gärna andra)

Du har inte kontaktat media. Kanske ett TV-repotage skulle få fart på leverantören??

Kan detta vara ett fall för kalla fakta eller konsumentprogrammet XL på TV4 kanske?

Ring och hör med dem.

Tack till Matte B och Robert_Maria!

Tack för sympati och intressant förslag. Tyvärr är det vår erfarenhet att inte ens exponering i media är något som LB-Hus bekymrar sig över. Och ej heller tycks företaget bry sig om sitt marknadsrykte. De säljer nog tillräckligt mycket hus ändå och det tycks vara det primära i sammanhanget.

LB-Hus skickar istället fram sin advokat för att på olika sätt hantera de reklamationer som vi har gjort och tycker oss ha haft grund till. Denna strategi tillämpar de säkert väl medvetna om att de flesta husköpare avskräcks för att hävda sin rätt och kanske inte heller har kunskaper, tid och pengar för att göra så. Läs gärna mer om våra vedermödor med just LB-Hus här på detta fina konsumentforum.

Lycka till med era egna projekt och se upp för vilseledande prospekt! ;)

Örnen (alltid glad för tips och idéer)

Många av problemen med LB-hus tror jag beror på att säljaren kan lova i princip vad som helst och LB-hus ändå kan stå utan skuld eftersom ingen av säljarna är LB-hus anställda utan fria agenter/egna företagare som arbetar på provison...

Är precis i färd med att färdigställa mitt husbygge och hade slutbesiktning i Tis då huset blev underkänt pga av flera grova fel ( vågiga golv, omputs av fasad, felgjutningar av rör etc etc etc + ett par/tre A4 sidor med övriga fel.

Enligt kontrakt skulle jag fått tillgång till hus v.6...nu ser det ut som det blir Mars i bästa fall....pust...
Ingen av LB-hus representanter har ännu hört av sig trots att vi står utan boende nästa vecka !!!??? >:( Men slutfaktura var dom snabba att skicka...kom samma dag som besiktning :o>:(
Vi bygger i Borås....ni som vill ha mer info skicka PM...mail har jag inte tillgång till pga av att tele är kopplat till huset...hrmmm....

Hej peddap!

Tack för ditt svar när det gäller LB-Hus marknadsföring. Vår säljare från LB-Hus var anställd vid företaget och allt skedde inom ramen för totalentreprenad. Således borde företaget ha stått för vad de lovade. Men det gjorde inte LB-Hus.

Det gör mig mycket ont att höra att din slutbesiktning blev underkänd pga flera och grova fel enligt ditt svar till mig. Nu vet jag vilket helvete du riskerar att stå inför. Vi kan väl bara hoppas att LB-Hus den här gången tar sitt ansvar och snarast färdigställer och felavhjälper ditt hus. Det gjorde de inte i våra bägge hus.

Till glädje i din bedrövelse är ändå att besiktningsmannen trots allt underkände entreprenaden. Det gjorde inte vår besiktningsman. Tvärtom - han godkände den ena entreprenaden med 212 st fel och den andra med 136 st s k E-anmärkningar. Helt sanslöst! Men så var besiktningsmannen också utsedd av LB-Hus helt i strid med vårt kontrakt och utan beaktande av våra protester härom och så brydde sig inte heller försäkringsbolaget GAR-Bo (som skulle ha utsett honom) särskilt mycket om detta.

I ditt läge gjorde vi ungefär följande (skriftligt). Vi betalade inte ut några pengar till LB-Hus. Krävde ett fullgörande av entreprenaden snarast. Aviserade entreprenören om att vi tänkte hävda förseningsvite enligt våra kontrakt. Kontaktade vår kvalitetsansvarige och krävde att han engagerade sig i fortsatt besiktningsarbete. Därtill kan det vara idé att se upp så att inte kommunen utfärdar slutbevis på felaktig grund.

Sen är det också dags att koppla in en juridiskt kunnig person enligt vår erfarenhet av LB-Hus. Då har du en rättsskyddsförsäkring som kan hjälpa dig när en tvistighet uppstår. Vi rekommenderar gärna vår advokat som redan är mycket erfaren (tyvärr) när det gäller LB-Hus och deras advokat, något som kanske kan komma dig väl till pass?

Jag blir så arg och upprörd när jag ser och hör sådant här hända gång på gång. Efter mina inlägg här på sajten har jag kontaktats av många människor som har liknande problem både med LB-Hus och andra företag. Några har t o m föreslagit att förfördelade husköpare bildar en kampanjorganisation för att få bukt med husföretagens oförblommerade framfart.

Ge inte upp och var stark inför övermakten! :)

Örnen (delar gärna andras bördor)

Tror i allafall att en annan exponering i media skulle vara till din fördel. " En sparkad sten kan starta en helt jordskred!" När fler ser vad ni har råkat ut för så tror jag nog att LB-hus kommer att känna av kundbortfallet.

Ja, jag förstår inte deras "ovilja" att lösa problemen ?
Så liten kostnad för dom att lösa och slippa all dålig publicitet
som man lätt o snabbt får i dagens IT-samhälle ? >:(

På dom bara.....vilseledande marknadsföring av den grövre kalibern!

Gå till ARN till att börja med....sedan TV och tidningar! Detta är ju en principsak!
Skulle vara kul att höra LB-hus VD stå i PLUS och förklara sig! :D

En representant från Lb-hus kommer till mig imorgon Mån 20/2 och skall kolla
på eländet...återkommer med info....

Nu har jag träffat deras representant och gått igenom hela huset...
Jättetrevlig kille som tyckte det var ett riktigt "måndagsexemplar" och lovade att allt
skall tas om hand omgående.
Sedan återstår det ju att se om det blir så...hmm..?
Ekonomiskt kompensation skall vi ta senare i veckan...dock skall huset vara någorlunda inflyttningsklart på Lör...härligt...
Småfix får dom åtgärda på dagtid fram till den 14/3 när vår nya slutbes skall ske.

Fortsättning följer....

Var det fler hus än ditt Örnen som blev så illa byggt i området? Kanske ni kan gå ihopa flera då eller?

Viktigt är att man aldrig betalar förrän man fått sin rätt. "Bara pengen får fart på en hantverkare" gammalt typ djungelordspråk eller nåt... ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.