Hustillverkare
kaffe_med_dopp: Tackar, visst ser det ut att vara ett sånt hus. Jag visste väl att nån här skulle känna igen det. Mvh, Mats
Ulle-Bella: Stort grattis, Strixx! Vi är grymt avundsjuka. /Ulle-Bella :'(
Pronto: Om ni söker i forumet hittar ni en lång tråd om Vittjärvshus, startad av Göran. Där hittar ni också en länk till hans och Byggarinnans hemsida. //Marge II Tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=35087/0 Hemsida:http://www.xn--stjrnholm-x2a.se
Hawken: Vi har byggt med Kvalitetshus (utgångspunkt Villa Tallbacken men sedan modifierat) och lagt ner pengar på att få fönster i gammal stil (sidohängda, mittpost och genomgående spröjs) och annat för att få sekelskiftes känsla. Att vi har lyckats någorlunda har vi fått bevis på när det finns dom som undrat om det var jobbigt att renovera ett så gammalt hus...
Strixx: Jag har pga denna tråden hållit koll på förbrukning i vårt hus under bygget, och det går mycket ström det kan jag säga. Första veckan gick det 800kWh, och denna andra vecka har det gått 700kWh. Alltså totalt 1500kWh första två veckorna. Men som Gammelmormor skrev, så står ju varmen på max, och eftersom vi inte har haft byggström, så är det ju också alla verktyg som användes
frasse: Gör en sökning på "vallsjöhus" så kommer du hitta ganska mycket information, det är ju inte den mest diskuterade tillverkaren men det som sägs är vanligtvis positivt
ClaJe: Vi satte in Metros varmvattenberedare, 60 l och har ett hörnbadkar som rymmer...270 l. Jag skulle inte tro att du klarar dig på befintligt, kanske precis men sén är nog varmvattnet slut för dagen är jag rädd. Vill du läsa mer om varmvattenberedare så gå ut på www.energi.konsumentverket.se Mvh
ClaJe: Något speciellt du vill veta? Har iofs inga bilder upplagda men vi bor i ett Höner idag. Tillval takkupa och de förra ägarna valde att ta bort ett av sovrummen för att göra vard.rum större - klokt val. I övrigt en bra & klok planlösning med lagom stora sovrum, en MKT bra tvättstuga med gott utrymme. Köket är också stort & luftigt med köksskåp i fullhöjd rymmer många pers
ClaJe: Vi har bekanta som byggt med MH. De är över lag helnöjda. MH har som regel gott rykte och ett anseende de lever upp till. Som någon nämnde här, tillvalen gör att kostnaderna springer iväg men det styr ni ju själva. Ju mer ni vet om HUR ni vill ha det desto lättare är det att uppskatta i förväg vad det kommer att kosta.
ClaJe: Myresjöhus, Harmoni 1 ½ plans hamnar kring 1,8 milj. Går att göra större, finns som 153 kvm och upp mot 173 kvm. Bilder på huset hittar du på deras hemsida, finns som visningshus och därför mååånga bilder. Har själv varit inne i visninghuset i Malmö, väldigt fint och hyffsat bra planerat. Det finns alltid grejjer men vill ändra p, göra större, göra mindre etc som tur är så
jenfor: Kolla om du får sälja standardköket omonterat till Ballingslövåterförsäljaren. Har några bekanta som gjorde det och de fick mer av Ballingslöv än via Myresjöhus, eftersom priset de fick vid frånval var lägre än återförsäljarnas inköpspris... :-? Därefter betalar du mellanskillnaden till återförsäljaren.
totti2000: Vi har fått ett pris på komplett byggsats på 1150 000:- och ett nyckelfärdigt hus på 1975 000:- men sedan tillkommer exempelvis kamin, garage, puts, rostfria vitvaror, större badrum mm. Allt som allt med nyckelfärdigt är vi då uppe på 2650 000:-. Frågan är om man kan få samma hus fast i lösvirke för 2200 000:- OM man anställer ett mindre företag som bygger huset till oss? Vad
Olmen: Vantar pa en offert pa Mastergarden. Aterkommer nar den har landat i brevladan.
samba: be säljaren att få prata med några familjer som byggt med hans husföretag, fråga om hantverkarna på respektive hus var bra och om dom skulle rekomendera dom. Be sedan säljaren att få dom hantverkarna som du fått bäst rekomendationer på, sätt det som ett krav och hota med att annars gå till konkurrentens hus. Har sett ett par hustillverkare som ligger på den högre skalan som anlitat
Galadriel: Hej! Vi bygger med Älvsbyhus våran tomt är totalt platt det finns inte så mycket som behöver göras på den. Ävn de på kommun som jag prata med sa att de inte var nå mycket förarbete på tomten. Men det är som alla säger man kan aldrig vara 100% säker.
Ricky: Hej, Har byggt med Lapplihus och vill gärna slå ett slag för dom. Jag byggde själv inte arkitektritat men vet att det inte är några problem. Vi blev mycket väl bemötta av framförallt säljaren men även av representanterna från Finland som kom och tittade till bygget då GBG-området är helt nytt för dom.
Sylvester: Det är troligen i PM:et till köpeavtalet från eksjöhus som det står att kunden ska tillhandahålla kran, det gjorde det i alla fall i vårat. Men i entreprenadkontraktet ska det stå att entreprenören tillhandahåller kran vid montering av stommen. Samma sak gäller schakt. Det står i entreprenadskontraktet vad som ingår eller ej, dock ofta ganska luddigt. Har ni skrivit
totti2000: Hejsan! Skulle vilja komma i kontakt med någon som har byggt huset Harmoni från Myresjöhus. Hade behövt en del tips och svar på mina frågor! MVH/William
Galadriel: Hej vi har beställt ett ymer får flytta in i okober men funderar på detsamma vore tacksam för olika saker som man ska tänka på våran säljare vill ju ta allt sista dan känns det som, trivs väldigt bra med honom men det är just den biten som jag skulle önska lite mer. Han fixar med allt vi bett om men just tillval och sånt säger han att man ska ta senare. :-/
danielanna: Tack för tipsen. Visst är det så att de som har negativa upplevelser av någon byggfirma är de som tenderar att vilja skriva av sig men det är bra att få veta i alla fall :) Nu har vi haft ett möte med Värsåsvillan och kommit fram till att det inte blir något med dem eller den tomt de hade. Efter en hel del resonerande har vi kommit fram till att det inte riktigt passade oss. I stället
Wodie: [citat] har inte bygt å har ingen erfarenhet, men bilder kan du väl titta på http://www.mjobacksvillan.se/ ? =)
abbe_: Var noga på att skilja på Team Boro Volymhus i Valdemarsvik och Team Boro i Mjöbäck (numera Borohus). Vilket är det i detta fall? Läs mer i tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1075550414 Personligen tycker jag man ska besiktiga huset noga, oavsett on det är nytt eller äldre, för att fullgöra sin undersökningsplikt. /abbe
Carisma: [citat] Allting är relativt. En bra uppförd krypgrund är bra, likaväl som en bra gjuten platta är bra... Sök här på forumet så hittar ni lite mer info.
Fridsta: Vi planerar att bygga i Gävle. Leveransbeskrivningarna har vi fått, inga problem där. Det är ffa entrepenadbeskrivningarna som verkar vara svåra att få fram. Vi varit inne 3 st Söderviken. Alla har haft en mycket dålig kvalite på lister samt montering av dessa med synliga spikhuvuden osv. Tänkte försöka förekomma sådant. Det är bara ett exempel på sånt som vi inte kunnat få
Jofi_2: Tack för det Benny, skönt att höra att det är många som har grejer på vindan, vart lite orolig. MVH Lena
Tedde: Lär inte behöva mer ström än så, då blir det kanske enklast att ha den som en undercentral!
inkognito: både tele och tv är enkla att dra, gjorde det hos en kompis som köpte älvsbyhus, inget jag skulle betala 3 papp för i alla fall
flundra: Har precis byggt ett Vimmerbyhus. Erfarenheter från det är att de har en fantastik säljare, utan honom hade det gått åt h-vete. I övrigt så sköter det reklamationer RIKTIGT dåligt. I o m att de endast säljer en byggsats så kräver de full betalning efter sista leverans som är ungefär mitt i byggprocessen. Vi hade en del rejäla missar från Vimmerbyhus som vi tog upp med dem då