Byggahus.se

Kan man pruta med LB-hus?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vi vill bygga ett ugglan 159 (gamla pärlugglan). Är det någon som har erfarenhet med att pruta med dem?

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Kan man pruta med LB-hus?

Ett tips för att lyckas i en prut-förhandling är att försöka förhandla med sig tillval och dylikt istället för att angripa priset. Tillval har leverantören marginal på, vilket gör att de inte förlorar lika mycket som att pruta på priset. Du däremot som konsument tjänar på det i båda fallen.

3. volvo
    Medlem Nivå 10

Alla försäljningar kan man försöka få ner priset på.
    Jag tror dock som Sylvester att det är lättare att få tillval med på köpet istället för att pruta ner baspriset.
    Risken är då att man väljer för billiga entreprenörer som kanske inte alltid är så bra.

4. H
    Medlem Nivå 2

Vi fick 20 000 kr i "rabatt". Vi kunde dock välja om vi ville ha varor för den summan eller dra av det på priset.
    Det här gällde ett Jordugglan sommaren 2005.

5. T
    Medlem Nivå 1

Generellt sett är det svårare att pruta på ugglan serien eftersom det är LB-hus billigaste hus. De priserna på huset är redan pressade. Man kan säkert få priset sänkt men inte lika mycket som om man prutar på Viggen, Lommen, Falken m m.

6. H
    Medlem Nivå 1

jag tror att säljarna har fasta priser från fabriken och att deras prutmöjligheter inte är lika stora som säljare som är med och handlar upp entreprenaderna.

För hur det än är har jag en känsla av att man ändå får betala i slutändan dom prutningar man gjort.

Generellt är det nog eljest som sagts lättas att få med något extra i huset än att pruta bort pengar på priset. Eller kanske ni kan erbjuda dem några visningar mot ersättning?