Hustillverkare
Champinjohn: Har skruvat altan med classic Det knarrar första året och jag har efterdragit. Blev bra sen men nu börjar det knarra igen efter vintern. Har 34 mm trall och 14.5 fm breda. Känns inget vidare.Är det nån som vet varför och har hört nåt om detta problem.
vibban: Någon som byggt med Älvsbyhus och fått det prisreglerat?
Juhe: [citat] Finns handukstorkar som man sätter över kopplingsdosa, som t ex denna https://www.studionord.se/handdukstorkar/maja-eltork-1650x85mm-polerat-rostfritt-28w?gclid=Cj0KCQjwpImTBhCmARIsAKr58cwHIx-JLaFLUDtkzxw8YPTlJ5cGL-RfbCVDP5KQQSI4YZkyhRuCTU4aAtBVEALw_wcB
Atom: [citat] Det blev inget. Han stannade kvar i det gamla huset. Kolla p.m.
klaskarlsson: Personligen byggde jag för ca 15 år sen med en annan leverantör, men en kompis byggde nyligen med Lundqvist och är väldigt nöjd. Men visst är det så att det tillkommer massa saker, dom är ju inte "nyckelfärdig-leverantör" Det står i deras spec vad som ingår: https://www.lundqvisttravaru.se/produkter/villa/ladhus-i-villastandard/ Normalt sett får du det som krävs för att huset
Jonas Blom: [citat] Hej Nej det blev inget, tomt köpet blev tyvärr inte av.
Sandra Cuhrt: Hej. Jag letar efter tips om en riktigt bra leverantör av timmerhus. Någon som har bra erfarenhet och vill dela med sig? Sandra
skogstomten: Satte upp garageväggen med permanenta elskåpet det första vi gjorde. Vi hade beställt och kopplade in "ordinarie elabonnemang" innan ens taket var klart på garaget dagen efteråt. Således ett "vanligt elabonnemang" redan från dag ett av husbygget som påbörjades veckan efter garaget reste.
Bransellskan: Misstänkte det men man hoppas ju att det skulle finnas en annan lösning :D
grushögen: Hur kopplar jag in kabeln som sk gå till brännaren i termostaten. Är 4 sladdar i kabeln. [bild] [bild] [bild]
CarinochSajith: En liten uppdatering: det visade sig att jobbet redan var påbörjat när mailet kom till oss.. Efter en diskussion med vår KA (som har varit mycket generös med att delge sina kunskaper, ett riktigt fynd) förstod vi arbetet bättre. Ringde och pratade med Husleverantörens projektsamordnare som direkt erbjöd att lägga det under totalentreprenaden och ta bort påslaget på 12% eftersom jobbet
ilandet: [citat] Ja det är lite komplext som sagt. De tar inte ansvar för markarbete men vi ska ändå använda deras leverantör för att göra det. Vilket betyder att nu när de byter leverantör så måste vi med byta. Det är väl inget att göra antar jag. Jäkligt trist bara. Man önskar ju ändå att de tog lite ansvar i det eller såg till att vi var förberedda på detta när de kom på att de
Jarsel: Tack så jättemycket för snabb feedback.
Kane: [citat] Och varför kan inte målaren i detta case kommunicera med kunden så att denne förstår om det är så enkelt? [citat]
Gabbe1: Jag delar misstanken om att det är ekonomiska motiv som är anledningen att du inte fått OSB. Spån kostar ca hälften. När det gäller vad som är bättre eller sämre så tycker jag personligen att de är likvärdiga när det gäller att ha bakom gips i ett bostadshus. Styrkan på en infäst skruv är möjligen lite bättre i OSB om du träffar ett kompakt ställe på skivan, men har du otur
SnickeNicke: [citat] Kul att Lindenvillan nämns, vi bor nämligen i ett som byggdes 1978 och som vi köpte för ca: 2 år sedan...
izanovisbyggare: Hej, Jag har en allmän fråga! Är det vanligt att hustillverkarna/byggbolagen skickar en ritning av husgrunden till byggherren och samråd och sen konstruerar och gjuter en helt annan? Vi byggde nyligen ett hus med generalentrepenad där det uppmärksammades dagen innan gjutning att det var en helt annan konstruktion på plattan och endast 20 cm istället för 30 cm cellplast som det var på
Amazonic: Nu var det inte huruvida krypgrund är en riskkonstruktion lr inte. Utan vilka hustillverkare med platta som är billigast.
Piosan: Tack för att du tog dig tid att svara! Med vänliga hälsningar!
Susanne Nilsson3: Hej ! Är det någon som byggt villa Huskvarna från smålandsvillan och sen ändrat den något efter med egna hantverkare? Ex öppnat upp mellan våningarna? Ändrat köket , byggt till nåt eller liknande ?
noone70: [citat] Hej Vi är oxå intresserad av XNVillan, hur har det gått för er? Är ni fortfarande nöjda?
noone70: Hej alla i tråden, vi är oxå intresserad av XNVillan, hur har det gått för er?
noone70: Ska bygga gård, så vi letar efter lämplig hustillverkare för detta. Det vi letar efter är tillverkare i premium-ish klassen(med det menar jag inte att det ska vara ett skrytbygge, utan det ska vara kvalitet). Vi är inte intresserade av hustillverkare som tex Intressanta hus som verkar ha gjort det till sin grej att bygga hus för folk som vill ha något speciellt, utan det ska vara en
MikaelSnickare: Någon som har erfarenhet av kontraprofilering med överhandsfräs? Det optimala är ju fräsbord.
Cecled: Imorgon ska jag träffa Vädtkuststugan samt den markentreprenör jag tänkt anlita. Jag har ej ännu skrivit avtal. Tänker helentreprenad. Men Västkuststugan gör ju ej markarbeten. Tomten är bergig. Befintlig sommarstuga ska rivas. Nya huset ska få plintgrund. Vad ska jag tänka på, ställa för frågor? Tips från er som beställt sommarstuga (och gärna på plintgrund) efterlyses? Innan