Hustillverkare
BenjiVilla: [citat] kanon ska ta med mig detta! :)
BenjiVilla: [citat] också nyfiken dom har många alternativ. men nyfiken på hur processen gick till?
Matti73: Nån som har bra info och prisindikation på att bygga ett enplanshus med 4 sovrum? Vi vill gärna ha en separat barndel och öppen planlösning. Inget lyx men ändå sjysst kvalitet. Helst lättbetong men trä kan funka med.
Lena Törneskar: hej! Vi fick offert på Prio 143 i slutet av juli i år på drygt 2,9 miljoner. Bor i Sörmland. Med vänlig hälsning, Lena [citat]
Karin Maria Leuchovius: Jag är sugen på att bygga ett halmhus och funderar på att bygga ett från EcoCocon. Är det någon här som har byggt med dem och vill dela med sig?
sir_aik: [citat] Eftersom vi rivit befintligt hus på tomten och provisoriskt flyttat mätarskåp med huvudsäkringar gissar jag att elektrikern kopplar in byggcentral från detta skåp. Jag som byggherre får kontakta energibolaget när själva mätaren ska flyttas in i nytt mätarskåp på det nya huset. Eller tänker jag helt galet här? Strömmen finns ju redan till tomten och energibolaget vet enligt
Okarlsson: Just faktan du grävt fram tycker jag inte är en indikation varken till eller från. Finns flera anledningar att låta privatpersonen äga tomten under byggnationen istället för företaget. Men som sagt, köp det som om du hade köpt ett helt nytt hus. Se till att alla garantier följer med, att det sker besiktningar med några års mellanrum under en tid framöver och att allt har gjorts
Finns det någon här på forumet som känner till husleverantören "Nyckelhus" i Uppsala,? Erfarenheter?
SvanteGp: Hej, tar upp den intressanta tråden om Nyckelhus då jag själv bor i ett. Modellen heter ”Håtuna”. Den är tillverkad under tak i fabriken i Skyttorp i fyra volymer och kom på fyra lastbilar som sedan spikades ihop på en färdigställd krypgrund på plint. Det lär ha tillverkats ett 15-tal av denna modellen med litet varierande tillval, typ eluppvärmning (ca. 1979!), murad
Lisa Lindeblad: Hej! Köpt ett hus byggt -09 och har två takpannor (från Örebro Takpannefabrik… som har konkat) på nocken som har spruckit helt itu. Provat att limma temporärt men behöver hitta 2 nya. Ngn som vet några pannor som är kompatibla? mvh Lisa
Bart: För att klargöra. Det står er fritt att ta in egna offerter på markarbeten och plattan. Den prisuppskattning ni fått från säljaren är ofta bara en uppskattning. Om vi räknar med att de är någorlunda normala markförhållanden och plattan inte har en väldig massa hörn och burspråk bör ni kunna komma undan med 3000 kr- 3500 kr per kvm. i pris för plattan inklusive markarbeten. Er
BirgitS: Det är just sånt som brukar vara reglerat i avtalet. Någonstans borde det väl stå vad som ingår i priset. Eller är det vad du menar med finns i "avropet som ska göras"? För om det inte finns något tidigare avtal om t.ex. golvet så får man nog acceptera de val man har när det ska avtalas. Parkettgolv har gått upp väldigt mycket i pris de senaste åren men jag ser att Bauhaus har
Selias72: Letar efter erfarenheter av er som har byggt ett Kontio-hus från Finland. Har fastnat för Kontio Classic Glasshouse 100. Glass House Classic 100 - Fritidshus / Kontio Erfarenheter mottas gärna här eller privat. Tack på förhand!
joooo japppp: [citat] Nej. De svarade sent på vår förfrågan och gav inte ett intresserat intryck. Säljaren fanns långt bort i sthlm och det var också till dess nackdel.
Claes Sörmland: Jag tror många inte gillar det klumpiga utseendet och till detta kommer ju att plank sedan mycket länge kräver bygglov. Det skapar ju en administration, risk för avslag på lovansökan och kostnad som nog avskräcker många villaägare. (Sedan ett antal år finns undantag att bygger man ett plank som är max 1,8 m högt och som i sin helhet håller sig inom 3,6 m från sitt en- eller
Thomas_Blekinge: [citat] Jag kan bara understyka detta resonemang. Jag kör bergvärme kombinerat med solceller och då kör jag bergvärme dagtid så den drivs av solceller. Det funkar iaf stör del av året
Antemoo: [citat] Då gissar jag att du har en hel del ”pelare” som sticker ut på insidan. Mitt tips blir att regla upp och bygga en innervägg. Passa på att isolera så att det inte är som att bo i tält (med tanke på ljud). montera skåpen på den nya innerväggen.
BirgitS: Ingen aning resp. ja, det är så man brukar göra.
JohanLun: [citat] Om det är en fråga om semantik så sure du kan hitta fall där din definition av enstegstätad är ok, om det är frågan om statistik så är enstegstätad på trä byggt 90-> överrepresenterade vad gällande fel. I folkmun vad som avses med begreppet är det baserat på statistik och erfarenhet att dra öronen åt sig om det är enstegstätat och därefter kontrollera vilken metod
Amandaseve: [citat] ja det kan man ju. Vet du något bra program för det?
tommib: Inte för att vara sådan, men borde inte saker som typ fönster vara klart i och med bygglovet, som lär krävas för det där bygget? För att ändå svara på frågan så går det utmärkt att sätta fönster i väggar av lecablock. Man växlar normalt sett av över fönstrena med antingen en färdig lecabalk eller en platsgjuten i förformade block.
Jens Österby: Finns det några svenska typhusbyggare som bygger hus i Danmark?
Kvast-Hilda: Hej allihop! Har kollat lite på Saltdalshytta från Norge. Tycker de ser trevliga ut, hittar ingen tråd innan om norska hytter. Någon som har erfarenhet?
lindaumea1989: Vi har byggt ett Anebyhus (totalentreprenad) utanför Umeå. Något vi lärde oss den hårda vägen är att det blir både dyrt och komplicerat när företaget inte har en representant i stan. Vår projektledare fanns först i Skåne och sen i Stockholm vilket verkligen inte var optimalt. Så mitt tips är att välja ett företag som finns representerade i norra Sverige åtminstone
Krokofanten: Har letat lite men inte hittat så mkt om kalkyler och marknadsläge under 2022 för hustillverkare. Hur många är det som nu är i fasen att skriva på entreprenadavtal och hur upplever ni pris- och förhandlingsläget? Vad tror ni om prisläget framåt - tror ni det kan stabiliseras eller t.o.m. falla tillbaka? Trivselhus kör t ex sin trivseltrygg-kampanj med pris garanterat i 12 månader -
mgranbom: Vi hade en liknande lösning med fasta fönster med glaset direkt mot den bärande stolpen. (Jag har visat en bild i en gammal tråd) https://www.byggahus.se/k/3212900/?m=image&u=172216 Snickarna fick sätta stämp och riva hela väggen. Nya fönstren sitter mellan reglar så glasytan är lite mindre än innan. /M
Anonymiserad 559485: Juste! Hur tror ni man hittar ett sätt att vattentäta tältet på effektivast/billigast vis?
Gillinger43: Hej, har lyckats få tag på en dröm-tomt utanför Lund och efter mycket jämförande har vi fastnat för ett Rörvikshus med några modifieringar. Vi kommer vilja ha totalentreprenad då vi varken har tid eller kunskapen att vara delaktiga i bygget. Är det någon UE ni vet med er är duktiga i detta område, någon ni på rak arm direkt avråder från eller bara har bra input?