Hej!

Tänkte höra med alla som har ett avtal från 2021 om de fått prisjustering från leverantören med hänvsining till förhöjda kostnader från underleverantörer/råvaror? Vår husleverantör har en sådan klausul i avtalet, och jag är medveten om att priserna på råvaror har ökat rejält under 2021 så jag antar att vi inte kan göra så mycket men skulle ändå vilja veta om andra erfar samma sak? Jag menar det kan ju inte bara vara år husleverantör som har dessa "problem"?

Är det vanligt med sådana klausuler? Det kanske inte ens förenligt med lagen?

Vi skrev på ett avtal med Hjältevadshus i mars 2021 om att låsa priset enligt den prislistan som fanns då, och så skrev vi under avropsavtal i juni.
Sedan mars har de justerat sin prislista tre gånger, men huset levererades förra veckan och vi fick inte betala nåt mer än det vi kommit överens om…

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Är det inga fler som har råkat ut för detta?

Hej, vår husleverantör Götenehus som vi tecknade avtal med i Maj 2021 har inte aviserat någon prishöjning mot oss, leverans V19-2022 av vårt nya hus.

• Gilla
dreamie007
  • Laddar…
dreamie007 deamie007 skrev:
Hej!

Tänkte höra med alla som har ett avtal från 2021 om de fått prisjustering från leverantören med hänvsining till förhöjda kostnader från underleverantörer/råvaror? Vår husleverantör har en sådan klausul i avtalet, och jag är medveten om att priserna på råvaror har ökat rejält under 2021 så jag antar att vi inte kan göra så mycket men skulle ändå vilja veta om andra erfar samma sak? Jag menar det kan ju inte bara vara år husleverantör som har dessa "problem"?

dreamie007 deamie007 skrev:
Hej!

Hej,

Vi erfar tyvärr samma problem. Vår husleverantör har med en klausul som pekar på entreprenad index, vilket normalt brukar röra på sig 1-2% under byggtiden. Men för oss så har det blivit dryga 10% vilket slår ungefär 300 000:- mer än vad som var tänkt. Detta fick vi dessutom info om sista veckan innan inflytt :(

• Arg
royalimp och 1 till
  • Laddar…
EmmaSvensson EmmaSvensson skrev:
Hej,

Vi erfar tyvärr samma problem. Vår husleverantör har med en klausul som pekar på entreprenad index, vilket normalt brukar röra på sig 1-2% under byggtiden. Men för oss så har det blivit dryga 10% vilket slår ungefär 300 000:- mer än vad som var tänkt. Detta fick vi dessutom info om sista veckan innan inflytt :(
Fy fan va trist! Extra tråkigt att få informationen så sent… vilken husleverantör är det?

Hej!

Undrar vilken husleverantör deamie007 har valt samt vilket husleverantör EmmaSvensson har?

Jag har läst om det här i grupper för nybyggnation av Smålandsvillan på Facebook. Många får det avskrivet. I vissa fall har Smålandsvillan och även andra husleverantörer försökt med indexpris när husen blivit försenade men efter kunds påpekande strukit den i och med att det egentligen beställaren som ska bli kompenserad vid försenad leverans (dvs om det är leverantörens fel).

Det är nog värt att kolla upp hur mycket de får lägga på eller öka priset, men kan tyvärr vara så att ni får betala en slant om det står med i avtalet. 10% låter däremot väldigt mycket så som i EmmaSvenssons fall.

Om jag minns rätt efter kursen i entreprenadjuridik så är hantverkarna och entreprenörer också skyddade lagligt mot prishöjningar och oväntade kostnader. Det är inte de som ska ta smällen om något de inte kan kontrollera ändrar på sig.

De kan alltid terminssäkra sina leveranser.

Men när man tittar på ombyggnationer och liknande, så hittar man ofta nya saker när man börjar riva. De nya sakerna ska beställaren stå för.

Men begär ut en lista på ursprungskalkyl för huset och exakt vilka kostnadsökningar de vill ha extra betalt för.

De kommer aldrig att lämna ut kalkylen, så då kan du inte ta ställning till om prisökningen är rimlig...

EmmaSvensson EmmaSvensson skrev:
Hej,

Hur var er betalningsplan upplagd? D.v.s. betalade ni i olika lyft eller ett slutbelopp?

Jag funderar nämligen på vad som är OK att göra i detta. Vi har börjat betala fakturor på vårt hus som är dellevererat, och har ont i magen för att det ska komma en liknande smäll i slutändan. Vilket jag på ett sätt kanske inte tycker att de får, då de redan fakturerat mer än 50% av beloppet.

N nybyggarna_landet skrev:
Hur var er betalningsplan upplagd? D.v.s. betalade ni i olika lyft eller ett slutbelopp?

Jag funderar nämligen på vad som är OK att göra i detta. Vi har börjat betala fakturor på vårt hus som är dellevererat, och har ont i magen för att det ska komma en liknande smäll i slutändan. Vilket jag på ett sätt kanske inte tycker att de får, då de redan fakturerat mer än 50% av beloppet.
Vet inte vad EmmaS har för betalningsplan men vi har 50/45/5. 50% vid startbesked, 45% innan huset lyfts på plats och vi behåller de sista 5% till slutbesiktningen är färdig och fel åtgärdade. Prisjusteringen kom någon vecka innan huset levererades.

Vad säger avtalet om när kostnadsökningar ska betalas?

Men det är nog dags att gå till en advokat.

Men hade företaget varit säkra på sin sak hade nog räkningen kommit vid en annan tidpunkt.

M magnu skrev:
Vad säger avtalet om när kostnadsökningar ska betalas?

Men det är nog dags att gå till en advokat.

Men hade företaget varit säkra på sin sak hade nog räkningen kommit vid en annan tidpunkt.
Står ingenting i avtalet om när en prisjustering kan komma. Efter fakturan fick jag 10 dagars betalningsfrist. Men jag har bestridit fakturan med hänvisning till att det saknas tydlig information om hur de ökade kostnaderna är beräknade.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
I vårt avtal finns det noterat att kontraktssumman ska regleras med bl.a hänsyn till följande:
"Angivet pris gäller om stomleverans sker inom 6 månader från kontraktsdatum. Därefter ska indexreglering ske enligt MT74 om dröjsmålet orsakats av beställaren"
Har någon av er fått på er att ni orsakat fördröjning?
Hur lång tid ska husfabriken ha på sig att bygga huset klart för stomresning?
I dagens läge kanske de behöver mer tid pga leveransproblem, sjukdom, högtryck för husbyggande..... men är det orsakat av beställaren?

H rolfkn skrev:
Hej, vår husleverantör Götenehus som vi tecknade avtal med i Maj 2021 har inte aviserat någon prishöjning mot oss, leverans V19-2022 av vårt nya hus.
Tjena!
Hur gick det? Vad jag kan förstå borde regleringen ha blivit ca +10% ?

• Gilla
dreamie007
  • Laddar…
Vi betalade i omgångar. Efter varje större delmoment som t.ex. stomresning osv. Vi visste att indexfakturan skulle komma sist, iom att det är först då man vet vad den totala indexeringen blir. Men inte att den var på 10%. Vi köpte ju en ”totalentreprenad” vilket innebär att de projektleder husbygget. Så en prishöjning på 10% borde absolut aviserats redan vid första inköpet då indexet redan då hade ändrat på sig.

Enligt avtalet är vi tvingade att betala då de åberopar klausulen. Vi lyckades förhandla till oss att de betalade för vår braskamin samt installationen, vilket är ca 24% av vad hela indexsumman landade på. Så ett klent plåster på såren tyvärr. Det slog såklart hårt mot vår ekonomiska plan, en dyrköpt läxa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.