Hustillverkare
ulle75: Hej, vårat pris var. För hus, ej grund och markarbeten. Övervåningen var oinredd och bottenvåningen var nyckelfärdig. Huset målat på utsidan. Att tänka på är att byggtiden är så kort var på kreditvkostande var näst intill obefintlig. Ulle
sask: Går men det kostar extra frånsatt att det inte är hjärtväggen.
snackan68: [quote author=tygrrress link=1162370578/0#9 date=1162459764]Ok, jag börjar få lite koll i alla fall. Men det är ändå svårt att hitta fel att anmärka på, eller så är det bara vi som inte ser dem (eller så är det ett perfekt hus ;) ). Killen som just nu spacklar huset (och som vi har anlitat själva) påpekade att gipset var väldigt trasigt i hörnen, så han har fått spackla o fixa
Lizzy: Hos LB-hus ingår Kakel och klinker för 200kr/m2. Vet ej vad andra erbjuder. Där får man golvvärme och platta på mark, vilket vi ville ha. Älvsbyhus har den lägsta standarden som jag har kollat på, där var det plastmattor på golven och våtrumstapet i badrummet. Ville man ha något extra så fick man ta det separat med snickarna. Vanlig "gammaldax" spis, inget som var inbyggt dvs.
Kenta-63: Jag skall dra upp värme till elementet på övervåningen (Toan enbart) dom andra dras genom dom förberedda rören från värmepumpen, tanken är att det skulle vara smidigare att gå från toan nere och rakt upp till toan uppe. Nån som har nått tips?
Lizzy: Våran KA brukar ligga på 10-15000kr för ett hus, vad blir det... 15-20h ungefär. Vi får en "specadräkning" varje månad för hans kostnader.
Elenita: Hej. Jag och min sambo klurar på Lammhults villan,Vi älskar dess planlösning. Men det verkar vara så klurigt med alla tillval som ska väljas. Vi gillar egentligen inte nått som de visat i katalogen... Men de har ju väldigt bra pris. Vill gärna höra exakta priser,så man vet om det blir billigare än tex Fiskarhedenvillan? /elle
fredwel: Är också nöjd än så länge. ;) Vi har slutbesiktning på vår Ugglan 135 nu på fredag den 3 nov. /Fredrik
pillan91: Hej alla husbyggare! Jag undrar om det är någon som vet ifall det finns någon slags checklista för husbygge? Där man kan se steg för steg vad man måste tänka på innan man sätter igån och när man har satt igång. Vi ska bygga ett fiskarhedenhus och jag känner mig helt maktlös för jag har ingen aning om var vi ska börja. Vi har kommit så långt som att stycka av tomten och
Essios_lucios: Hej Jag har precis rest ett lite omritat vinga129 i Gävle trakten och allt fungerar.
Blir_huset_klart: Jaha nu har vi ändrat oss för tredje gången om hus. Från Kärngården, via Sundsgården och nu Aria/Sjögården. Med inredd övervåning. Roligt med hus, men drömmen ändrar form. Sundsgården blev vi så förälskade i , men väljer nu Aria med allt vad vi gillar av lull-lull i tillval istället. Men blir det nåt hus? Känns så avlägset... nästa höst. Vi är fyra personer och folk
Olmen: 2.3 mill för huset. Inte så många tillval, tomten blev för dyr: Frontespis Klädkammare under trappan Centraldammsugare Några extra fönster Kvalitetsansvarig (Ingår inte i "nya" leveransdeklarationen) Vattenburen golvvärme i BPL Vattenradiatorer öpl
saturnus: Jag hade först ringt till någon av de "stora" LB-HUS eller någon annan, och tagit upp frågan med dem. De har egna arkitekter som gör ändringar efter kundernas ideèr. Vårt nuvarande hus ritade jag själv, LB-HUS arkitekt lade in skisserna i sitt program, för att få fram byggmått och hållfasthet m m. Kostade inget extra. Nog har Du någon ideè själv, om hur du vill ha det; två
Kerberos: [citat] Problemet med det omvända tankesättet är ju ändå att det är ju jag som ska betala deras levebröd, de är beroende av mig inte tvärtom, men det är ju det jag menar att det är ju konsumenterna som avgör hur länge och hur mycket det ska vara säljarens marknad, men visst så länge det finns folk som inte vill/kan eller bryr sig inte om att ifrågasätta offerter så kan dom till
trezegol: Men LB-hus har väl aluminium vitvaro som man kan "uppgraderade" till ? Vi har nämligen gjort så och då ingick montering, vi bytte dock all inredning i bad och toalett och det medförde en extra kostnad eftersom det inte var LB-hus levererat så du får nog infinna dig i att betala extra.
paradiset: Det är lite "drag" ::) i kåken just nu innan fönster/dörrsspringor är tätade, tak- och väggisolering är på plats. Men vid fint väder blir det snabbt varmt i vardagsrummet. :)
lantliv: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att bygga med Karlsonhus? Speciellt Stora Lusthuset Torsjö. Åsa
Irene_DA: Tag offerter från flera husföretag, se om det tar orimlig tid att få fram offerten och fråga om det finns möjlighet att göra personliga ändringar och vad det i så fall kostar extra. Var noga med att ge de uppgifter du vill ha svar på och svara på de uppgifter som behövs för bygglov och sånt. Jag tittar just nu på Vittjärvshus och dom har ett ganska strikt upplägg där man får
Irene_DA: Står i begrepp att bygga om. Vi har insett att en del av vårt sommarhus inte håller måttet. Det är helt enkelt ett lappverk och hälften skall rivas, den andra hälften är ett prefabhus från någon gång på 60-talet. Nu till frågan, :-/har någon erfarenhet av Vittjärvshus? Jag har haft erfarenhet av ett antal husföretag under årens lopp, bekanta och eget bygge med blandade resultat.
High: Vi är i funderartagen att bygga ett nytt TH istället för att bygga ut vårt nuvarande boende. Efter mkt funderande och räknande har vi fattat tycke för Greenline 745, en enplanare som skulle passa ganska perfekt. För att kapa kostnader funderar vi över att ta bort takfönster samt ett antal andra fönster och altandörrar som på vår ev tomt skulle bli helt överflödiga. Någon som har
patricvasteras: Hej Någon som byggt med LB-hus eller Trivselhus i Västerås? Hur har det fungerat i såna fall?
Robert_Maria: Vi har haft med Eksjö i Västerås att göra., de verkar proffsiga och seriösa. För vår del så valde vi Mälarvillan istället, vi tyckte att vi fick väldigt mycket mer för pengarna.
team31: Jag lovar att du kommer göra tillval!!! Vi bygger åxå med Götenehus och har nog gjort tillval på 200 000. Och då har ändå GH mycket hög och bra standard!!! Lite småbyten här och där... och plötsligt blev det 200 000. Shit happens...
Subarumannen: Visst är det? "Katalogpris" drygt 2 mkr, sen tillkommer ju som vanligt kostnaden för alla anslutningar, handlingar/ avgifter, röjning, sprängning (i vårt fall), schaktning osv, osv..
SJODR: Hejsan! Undrar om det är någon som har ett eller planerar på att bygga ett Lyckan hus från A-hus. Vad är era åsikter? Ris eller ros? :) /SJODR
Tjorven_Uppsala: Vi kom fram till att vi måste gå på känsla för husets exteriör och planlösning, leverantörens trovärdighet och allmän flexibilitet hos säljaren. När vi hade hittat ett antal husritningar som vi gillade skapade vi en egen Excel-fil där vi la in olika parametrar som vi kunde få fram. Blir aldrig heltäckande tyvärr men ger en fingervisning om pris kontra kvalitet. Tror annars att en
Ulle-Bella: Samma här och på precis samma ställe! Hur gör man med spruckna tapeter? Får man det åtgärdat eller är det något man får bekosta själv? Jag menar sprickor efter att huset rört sig. ::)
cast: Vad ligger kostnaden för en övervåning på ett ungefär? Vi skall bygga två sovrum, ett allrum, ett badrum samt ett förråd på ytan 77 kvm. Vad tror ni blir billigast: att ta det direkt med husbyggaren eller att anlita någon lokal byggfirma? Det vi kan göra själva är golv, tapet samt badrum (ej VVS).